Kā lapsa vistu kūtī • IR.lv

Kā lapsa vistu kūtī

Ideja par militārās mašīnas radīšanu Ali Jansonam (pa labi) dzima, kad vēl nebija ne inženieru, ne atbilstoši iekārtotas darbnīcas. Tagad tas viss ir, un ir arī uzticams biznesa partneris — Mārtiņš Dzenītis. Numurzīmē burti «IZM» apzīmē izmēģinājuma auto. Foto — Ieva Salmane
Ilze Šķietniece

Autosportisti ar 20 gadu pieredzi radījuši militāro 4×4 mašīnu un nebaidās to saukt par labāko savā klasē. Divi prototipi gatavi, ražošanu varētu sākt gada laikā

Smiltis pa gaisu! Kad Mārtiņš Dzenītis meža klajumiņā rāda, ko spēj Jaunmārupē ražotais apvidus auto VR Fox, spēkrats «ierokas» zemē. Taču satraukumam nav pamata. Atliek tikai izņemt komplektācijā ietilpstošo virvi, nostiprināt to pie tuvējās priedes, un mašīna izvelk pati sevi.

Mārtiņš ir viens no auto radītājiem un kompānijas VR Cars līdzīpašniekiem. Otrs ir idejas autors Ali Jansons. Abi cer, ka nākotnē Latvijas armija «foksiņu» izmantos kā bāzes automašīnu. Tai ir plašs pielietojums. Idejiski to var salīdzināt ar Otrajā pasaules karā kalpojušo «vilīti» un padomju gadu «bobiku». 

Ideja par militārās mašīnas ražošanu Ali radās pirms gadiem desmit. Viņš ir autosportists, savulaik startējis daudzos autokrosos un rallijos. Darbojies arī zemessardzē. Kopš 2007. gada Ali pieder autoserviss Vāģi. Apkalpojot automašīnu rallijreida sacensībās — to laikā apvidus automašīnas dodas trasēs, kas ved pa purviem, dubļiem, smilšu joslām —, iepazinās ar dažiem Latvijas armijas karavīriem. Aizrunājās, kādi spēkrati militāristiem pieejami, kādi patīk, ar kādiem gribētu braukt. Secināja, ka tāda tehnika, kas Latvijas armijniekiem būtu ideāli piemērota, vēl nav radīta. 

Pēc pusgada Discovery kanālā Ali redzēja raidījumu par militāro tehniku. Tas atgādināja par neseno sarunu ar armijas puišiem. Parakās internetā un atklāja, ka lielākoties šāda tipa mašīnas paredzētas tuksnešainam apvidum. Galvā sāka malties doma, ka vajadzētu uztaisīt spēkratu, kas piemērots Latvijas apstākļiem. Tas šķita iespējams, jo pieredzi autobūvē bija devis autosports, turklāt pašam piederēja serviss. Tomēr ceļš līdz pirmajam prototipam bija garš. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu