Magones un laukumi • IR.lv

Magones un laukumi

5
Apjomīgo izstādi (60 audumu paraugi, 53 apģērbu modeļi, kā arī dažādi ar zīmolu saistīti izstrādājumi) ir sagatavojis Helsinku Dizaina muzejs. Starp eksponātiem ir gan pirmās 1951. gada modes skates kleitas, gan šobrīd aktuālie modeļi.

Izstāde Marimekko. Dizains. Somija ir iedvesmojošs piemērs jaunajiem dizaineriem, ka viss ir iespējams

Ieejot izstādē un ieraugot koši apdrukātos auduma paraugus, apģērbus un citus izstrādājumus, nezinātājam varētu šķist, ka tas viss radīts 21.gadsimtā, tomēr kompānija Marimekko darbību Somijā sāka 1951.gadā, bet plašāku atpazīstamību guva, 1959.gadā piedaloties izstādē ASV, kuru apmeklēja arī Žaklīna Kenedija un iegādājās dažas viņu kleitas, tādējādi paverot durvis uz turpmāku attīstību. Protams, laika gaitā uzņēmumam ir bijušas krīzes un atdzimšana, vienvārdsakot, Marimekko attīstības vēsture, kas izklāstīta ekspozīcijas planšetēs, ir izlasīšanas vērta. Staigājot pa izstādi, ir iespējams salīdzināt rakstus no pašiem pirmsākumiem līdz mūsdienām. Kā minējusi Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja departamenta vadītāja un mākslas zinātniece Inese Baranovska, izstāde ir iedvesmojošs piemērs jaunajiem latviešu dizaineriem, ka viss ir iespējams. Ja ir laba ideja un menedžments, tad ir iespējams radīt zīmolu, par spīti krīzes apstākļiem.

Ar acīm izstādē skenējot lielākoties krāsaini apdrukātos audumus, spēlēju tādu kā totalizatoru, mēģinot uzminēt gadskaitli, kad audums ir ražots. Tā kā iepriekš neesmu padziļināti pētījusi Marimekko daiļradi, atzīšos, ka diezgan bieži pieķēru sevi kļūdāmies. Vairākums auduma rakstu nav nekādi jauniņie, kā man sākumā šķita. Neraugoties uz cienījamo vecumu, tie joprojām ir mūsdienīgi un labi pielietojami dažādās jomās. Ievērības cienīgs ir arī fakts, ka uz dažiem apģērbiem, kuri ražoti 2011.gadā, joprojām izmantoti raksti, kas radīti pirms daudziem gadiem. Spilgtākais piemērs, protams, ir slavenais raksts Magone, kurš tika radīts 1964.gadā. Tas redzams ne tikai uz auduma paraugiem, bet arī dažādos lielumos un krāsās uz gumijas zābakiem, blociņiem, kastītēm, šķīvjiem, virtuves cimdiem un citiem priekšmetiem, tādējādi estetizējot apkārtējo vidi no A līdz Z. Kā savulaik definēja uzņēmuma dibinātāja Armi Ratia: «Marimekko ir kultūras fenomens, kas parāda ceļu uz augstas kvalitātes dzīvesstilu.»

Kas cilvēkus uzrunā šajās apdrukās? Tā ir bauda acīm, skatoties uz lieliem grafiskiem laukumiem un zīmējumiem, kas drosmīgi izkārtoti uz auduma. Uzrunājošas ir arī ritmiski kārtotas ģeometriskās formas, kas pa gabalu rada vizuāli skaidru pamatu un ritmu. Tajā pašā laikā, pieejot tuvāk, redzams, ka, piemēram, aplis nav perfekti apaļš, bet ir kā ar dabisku rokas kustību uzvilkts vai izgriezts. Šķietami taisnās līnijas nav stīvi taisnas. Tas rada mīļuma iespaidu un sajūtu, ka dažus raksta elementus pati vien būtu uzzīmējusi. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu