Vai esam slinkāki par skandināviem jeb Kā paaugstināt darbaspēka produktivitāti? • IR.lv

Vai esam slinkāki par skandināviem jeb Kā paaugstināt darbaspēka produktivitāti?

4
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com
Rauls Eametss

Darbaspēka produktivitāti nosaka saskaņā ar trim komponentēm: strādājošo cilvēku skaits, saražotais daudzums un radītā pievienotā vērtība. Nozīmīgs faktors ir arī cena, par kādu šī produkcija tiek pārdota.

Vēsturiski Baltijas valstu iedzīvotāji sevi vērtē kā par strādīgas, gudras un dziedošas tautas. Nereti tiek uzskatīts arī kā Austrumeiropas valstu pārejas veiksmes stāsts. Tomēr situācija nav tik rožaina, ja aplūkojam starptautiskā darbaspēka produktivitātes kopainā.

Izrādās, ka mēs no ES valstīm ar labākajiem rādītājiem atpaliekam divas līdz trīs reizes atkarībā no tā, kuras nozares vai sektora rādītājus aplūkojam. Tātad, vai mēs patiešām esam trīs reizes slinkāki par somiem vai zviedriem?

Mēs esam pieraduši pielīdzināt čaklumu produktivitātei, taču, runājot par ekonomiku kopumā, tas nav tik vienkārši. Matemātiski tas nozīmē daudzumu reizināt ar cenu un dalīt ar nodarbināto skaitu.

Kā palielināt darbaspēka produktivitāti – trīs iespējas

Pirmkārt, mazāk darbinieku un vairāk iekārtu. Cilvēku aizstāšana ar iekārtām ir izplatīts veids produktivitātes palielināšanai. Aplūkojot darba tirgus vēsturiskos datus, redzam, ka automatizācija galvenokārt skāra darbiniekus ar vidējām prasmēm, īpaši tos, kas saistīti ar atkārtotām darbībām. Piemēram, grāmatvežus, ierēdņus, montāžas līniju strādniekus utt.

Tehnoloģiju un nu jau mākslīgā intelekta parādīšanās šķietami apdraud daudzas darba vietas, kurās nepieciešamas radošas prasmes, piemēram, scenāristi, programmētāji, tekstu autori un tamlīdzīgi.

Automatizācija vismazāk ietekmē profesijas, kurās nepieciešama empātija un ātras pielāgošanās spējas, piemēram, skolotājus, vadītājus, kā arī personīgo pakalpojumu sniedzējus. Ir skaidrs, ka nevar automatizēt visus ekonomikas sektorus. Šodien ir grūti iedomāties, ka robots varētu griezt matus vai labot zobus.

Otra iespēja ir ražot ļoti lielus daudzumus. Diemžēl mēs, visticamāk, nekad nevarēsim konkurēt apjomu ziņā ar Ķīnu, kur ir tūkstošiem reižu vairāk cilvēku un gandrīz neierobežots daudzums citu resursu. Atceros kāda uzņēmēja stāstu, kā viņš no Ķīnas saņēma konteineru, pilnu ar 43. izmēra ziliem vīriešu krekliem ar garām piedurknēm. Veselu konteineru! Tie visi bija izgatavoti precīzi pēc pasūtītāja parauga.

Ķīnā izgatavotie preču daudzumi bieži vien ir Latvijas tirgum (vai visam Baltijas reģionam) neaptverami. Iespējams, kādā ļoti šaurā nišā mēs varam būt pasaules tirgus līderi (piemēram, ražojot kuģus zivju audzēšanai atklātā ūdenī vai ražojot pamatnes vēja ģeneratoriem, kas uzstādīti jūrā), bet tie drīzāk būs izņēmuma gadījumi.

Trešā iespēja ir pārdot mūsu produktu par visaugstāko iespējamo cenu. Taču šeit ir kāda problēma. Kāpēc pasaules tirgū neviens negrib maksāt lielu naudu par piena pulveri vai maksāt augstu cenu par pārstrādātu koksni? Mēs eksportējam preces, kas ir lētas un ar zemu pievienoto vērtību. Lielākoties. Turklāt, aplūkojot mūsu nodarbinātības struktūru, redzam, ka ļoti liela daļa darbaspēka strādā darbietilpīgās nozarēs ar zemu pievienoto vērtību.

Tādējādi daudzas no mūsu tautsaimniecības problēmām rada ekonomikas struktūra. Tiesa, mēs ražojam arī dārgas elektroniskās ierīces, taču tas tiek darīts ar apakšuzņēmuma līgumiem, tāpēc neredzam mūsu ražošanas galarezultātu – peļņu. To saņem Skandināvijas uzņēmumi.

Pievienotā vērtība un cena ne vienmēr korelē

Ja “lētu” produktu kāda iemesla dēļ var pārdot par augstu cenu, tad tas palielina arī produktivitāti. Diemžēl bieži vien izrādās, ka dārgākiem produktiem ir nepieciešamas labākas tehnoloģijas, dārgāki materiāli un izglītotāks (dārgāks) darbaspēks. Tādējādi šie aspekti šos produktus no ražošanas viedokļa padara dārgākus.

Kas ir mūsu flagmaņi? Piemēram, mežrūpniecība. Taisnība, ka šajā jomā ir panākts progress, un, ja mēs varētu visu mežrūpniecības eksportu pārvērstu apaļkoku vai koka māju eksportā, šīs nozares produktivitātes pieaugums būtu ļoti liels. Tagad mēs eksportējam visai daudz pusfabrikātu (zāģmateriālus, līmētos kokmateriālus un tamlīdzīgi).

Arī kvalitatīva pārtikas rūpniecība var būt konkurētspējīga Eiropas tirgos. Protams, mēs nevaram konkurēt ar apjomiem, taču, ja Baltijas valstu pārtikas ražotāji atrastu savu nišu, viņi varētu pārliecināt ar kvalitāti arī “vecās Eiropas” iedzīvotājus. Tie nav vienkārši vai lēti risinājumi, bet tās ir iespējas nozarēs, kurās mums ir tradīcijas un pieredze.

Tikmēr mums ir jāsamierinās ar to, ka autobusa šoferis no Stokholmas ir trīs reizes produktīvāks nekā viņa kolēģis Rīgā, Tallinā vai Viļņā, neskatoties uz to, ka šis zviedru autobusa šoferis dzimis Baltijā.

 

Autors ir Bigbank galvenais ekonomists

Komentāri (4)

Zinta Arista Zemzare 15.04.2024. 14.44

Ja par precēm un tirdzniecību – es neesmu pret ķīniešiem kā nāciju, bet viņu ražotās preces es vairāk negribu pirkt – nu nestrādā kā vajag. Latvijai nevajadzētu slēgt lielus līgumus par Ķīnas preču importu.

0
0
Atbildēt

1

    Uldis.M42 > Zinta Arista Zemzare 15.04.2024. 20.10

    Ķīnieši sabūvēja Polijā autoceļus labā kvalitātē un vismaz divas reizes lētāk, nekā mūsu valsts pasūtījumu monopolists, kas nopircis valdošos kleptokrātus un sodomītus, Binders.

    0
    0
    Atbildēt

    0

Uldis.M42 15.04.2024. 11.29

Lai arī pateicoties palmēm (marksistu welcome’istu Ūlofu Palmi sodīja 1986. gadā) Skandināvija ir demogrāfiski piesārņota, tomēr Latvijas demogrāfiskais piesārņojums, kāda nav nekur vairāk pasaulē, pavisam noteikti ir kā dzirnakmens valsts ekonomikai.
Boeing, kas ražoja pasaulē drošākās lidmašīnas, ir sākušas taisīt brāķi. Iemesls prozaisks, ASV valdošie marksisti, korumpanti un sodomīti ir panākuši, ka uzņēmumam ir jāpilda nēģeru un devianču kvotas, pieņemot darbā. Tam pat ir izdomāts apzīmējums “pozitīvā diskriminācija”. Tas pats ar iespējām iestāties augstskolās. Bija gadījums, kad induss sataisīja frizūru kā nēģerim un izmantoja to runas stilu, lai tiktu uzņemts augstskolā. Gaidu, kad nēģeris – ķirurgs kādam no ģem-parķijas vadības nogriezīs nepareizo kāju.
Štutgartes priekšpilsētā, blakus mana paziņas mājai, pie kura es mēdzu apmesties, blakus bija sporta laukums, kur mēs gājām spēlēt ping-pong un tur nāca viens nēģeris no Sudānas, kas dzīvoja netālu sociālā mājā. Kas es viņam pavaicāju, vai viņš nav no basketbola izlases, tas atbildēja, ka esot bēglis un stāstīja, ka iekārtots darbā Mercedes-Benz Group. Kad es atkal pēc mēneša biju darīšanās Vācijā, turpat sporta laukumā atkal sastapu to nēģeri un pavaicāju, kā sokas darbs, tas atbildēja, ka pēc nedēļas aizgājis. Kad painteresējos pie visiem maniem Vācijas paziņām, kādas iespēja vācietim iekārtoties darbā Mercedes, tie visi atteica, ka minimālas. Tas bija vēl tālā 2003. vai 2004. Šodien, pateicoties štazi kucei Merkelei, situācija tur ir vēl baisāka.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu