Jaunie biznesa vides izaicinājumi, ar kuriem pašlaik sastopas uzņēmēji, pieprasa inovatīvu pieeju ilgtspējīgai uzņēmējdarbībai, un digitālo risinājumu ieviešana ir kļuvusi par absolūtu nepieciešamību. Pozitīvi, ka straujā tehnoloģiju attīstība būtiski paplašinājusi uzņēmējiem pieejamo risinājumu klāstu, lai uzlabotu konkurētspēju, iekarotu jaunus tirgus, paaugstinātu darba efektivitāti un klientu servisu. Uzņēmuma vadītājam atliek rūpīgi izvērtēt sava biznesa mērķus un izvēlēties sev atbilstošāko risinājumu. Minēšu vairākus piemērus, kā tehnoloģijas var palīdzēt biznesa attīstīšanai.
Runāt klienta valodā
Pandēmijas ieviestā jaunā realitāte ir likusi uzņēmējiem steigšus pāriet uz digitāliem risinājumiem, pārceļot savu biznesu interneta vidē. Šim procesam ir milzīgs ieguvums: e-komercijai nav fizisku robežu, būtiski paplašinot potenciālo tirgu. Tālredzīgi un gudri attīstot savu interneta veikalu, arī pavisam nelielam mazpilsētas veikaliņam, ir iespēja izvērst savu darbību visā novadā, valstī un varbūt pat pārsniegt tās robežas, taču pēdējā gadījumā ir ļoti būtiski nodrošināt pakalpojumu attiecīgās valsts valodā.
Kā liecina Eiropas Komisijas pētījums, pārliecinoši lielākā daļa patērētāju izvēlas iegādāties preces no interneta vietnēm, kas ir pieejamas dzimtajā valodā. Ja agrāk tulkotāju izmantošana bija dārgs un laikietilpīgs process, tad tagad pieejamie automatizētās tulkošanas rīki pakalpojumu padarījuši pieejamu un ērtu arī mazākiem uzņēmējiem.
Piemēram, būvniecības materiālu tirdzniecības uzņēmums SIA Albau savu interneta vietni šobrīd nodrošina piecās valodās. Uzņēmuma pārstāve Elīza Jaunzeme, norāda, ka kopš ieviesta automatizētā mājaslapas tulkošana (mašīntulkošana) informāciju par jaunu preci un tās pavadošo dokumentāciju visās valodās ļauj ievietot dienas laikā. Agrāk tas prasīja 4-7 dienas. Tehnoloģiskā rīka ieviešana uzņēmumam būtiski samazinājusi darba apjomu un ļauj straujāk izplesties jaunos tirgos.
Nepārtraukta komunikācija un izcils serviss
Cilvēki ikdienā izmanto čatošanas iespēju, lai sazinātos ar saviem ģimenes locekļiem, draugiem, kolēģiem un ātri apmainītos ar informāciju. Kā liecina jaunākie pētījumi, 61% šo formātu uzskata par ērtāko un vienkāršāko veidu, kā sazināties arī ar uzņēmumiem. Sekojot līdzi digitālo paradumu maiņai sabiedrībā, uzņēmumiem un publiskām iestādēm jāizmanto mākslīgā intelekta virtuālo asistentu potenciāls, atvieglojot klientu servisa noslodzi, uzlabojot klientu apmierinātību un padarot pakalpojumus pieejamus visu diennakti.
AS Sadales tīkls klientu pieredzes vadītājs Raitis Znots atzīst, ka uzņēmums jau agrāk uzsācis procesu digitalizāciju, taču Covid-19 pandēmijas ietekmē tas noticis vēl straujāk nekā sākotnēji iecerēts. Pēdējais jauninājums ir čatbota Valts ieviešana. Jau mēneša laikā uzņēmums izjutis zvanu un rakstiski uzdotu jautājumu samazinājumu. “Ja sākumā aptuveni 60% vēlējās pārslēgties uz sarunu ar dzīvu cilvēku, tad šobrīd – tikai 10%. Parasti tas notiek gadījumos, kad nepieciešams risinājums kādai sarežģītākai problēmai,” skaidro uzņēmuma pārstāvis.
Savukārt Citadele banka digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs Mārtiņš Bērziņš norāda, ka klienti šobrīd pakalpojumus vēlas saņemt nekavējoties un uzņēmējam jārūpējas, lai laika nobīde būtu iespējami mazāka. Tāpat svarīgi apzināties savu klientu loku un viņu digitālās zināšanas, spējot nodrošināt izcilu servisu gan jauniešiem, kuriem ir liels tehnoloģiju rūdījums, gan senioriem, kuri ne vienmēr, tomēr biežāk ir uz “jūs” ar viedierīcēm. “Tāpēc, piemēram, mēs piedāvājam gan mūsdienīgāko mobilo lietotni, nodrošinot “banku kabatā” ikvienam viedtālruņa lietotājam, gan kodu karti tiem, kuri nevēlas vai nespēj apgūt jaunākos maksājumu veidus. Nemainīgi augstai klientu servisa nodrošināšanai regulāri jātestē klientu pieredze un jāatceras, ka jūsu digitāli sniegtais pakalpojums tiks salīdzināts ne vairs lokālā, bet globālā līmenī,” norāda baņķieris.
Iekšējo procesu automatizācija augstākas efektivitātes sasniegšanai
Lai saglabātu vai paaugstinātu uzņēmuma konkurētspēju un ilgtermiņā samazinātu izmaksas, uzņēmumiem ļoti svarīgi apsvērt iekšējo procesu automatizācijas iespējas un potenciālos ieguvumus. Tie var sniegt būtisku laika, finanšu un cilvēkresursu ietaupījumu. Piemēram, sūtījumu piegādes uzņēmums DPD Latvija, strauji pieaugot pieprasījumam pēc pakalpojuma, ieviesis sūtījumu šķirošanas konveijeri, kas apstrādāto sūtījumu skaitu stundas laikā palielinājis vairāk nekā divas reizes. Kā informē klientu apkalpošanas nodaļas vadītāja Karīna Jankovska, tuvākajā laikā “darbā tiks pieņemts” arī virtuālais asistents: “Ja agrāk uzņēmums dienas laikā saņēma ap 400 zvanu, strauji pieaugot sūtījumu skaitam, tas pēkšņi palielinājās aptuveni līdz 1400 zvaniem dienā. Tā kā lielākā daļa jautājumu ir vienveidīgi, izvēlējāmies ieviest čatbotu. Tā kā projektu ieviešam visā Baltijā, mūsu asistents būs unikāls ar to, ka runās trīs valodās.”
Minētie piemēri liecina, ka šis izaicinošais laiks paver arī daudz jaunu attīstības iespēju, kuru izmantošanā tehnoloģijas var būt lielisks sabiedrotais!
Pagaidām nav neviena komentāra