IKEA Latvijā jau ir, statistikā vēl nav • IR.lv

IKEA Latvijā jau ir, statistikā vēl nav

Veikalā. Foto: Evija Trifanova, LETA
Pēteris Strautiņš

Šā gada augusts mazumtirdzniecības nozarei bija viegli nepatīkams periods. Salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi apgrozījums sezonāli izlīdzinātajos datos samazinājās par 1,2%, bet, salīdzinot ar pērno augustu, pieauga tikai par 1,4%. Tas ir vājākais kāpums kopš 2016. gada septembra.

Ļoti mazs bija apģērbu un apavu pārdošanas apjoms, par 9,5% mazāks nekā pirms gada. Ja laiks ir tik silts un prognozējams, tad tos tiešām nevajag daudz! Šī ir liela kategorija ar nozīmīgu ietekmi uz kopējo apjomu. Prioritāte Latvijas patērētājiem nebija arī atpūtas un kultūras preču (-15,2% gada griezumā), kā arī informācijas un sakaru iekārtu pirkšana (-2,4%). Jau ilgstoši vērojamā lejupslīde turpinās tirgu apgrozījumā (-13,8%). Nedaudz piebremzējies, līdz +10,3%, ir kāpums galvenajā “dari pats” (DIY) veikalu produktu segmentā. Svarīgi ir arī tas, ka auto degvielas tirdzniecība augustā gada griezumā pieauga par 0,8%, kamēr vidēji šogad līdz jūlijam — par 5,9%. Lēnākais kāpums kopš 2016. gada beigām bija specializētajos pārtikas un dzērienu veikalos, kuru apgrozījumu lielā mērā veido t.s. alkotūrisms.

Ļoti mazo pieaugumu gada griezumā daļēji izskaidro bāzes efekts. Taču, pārskatot datu atšifrējumu pa segmentiem, gribas izsaukties, ka augustā Latvijas iedzīvotāji laikam beidzot noticēja vasarai un pakļāva dienaskārtību dzīves baudīšanai dabā.

Turpmākajos mēnešos noteikti var sagaidīt straujāku tirdzniecības kāpumu, tā liek domāt ekonomiskā situācija. Algu fonds šogad aug apmēram par 10%, bet “uz rokas” saņemtā summa pat vēl vairāk, pateicoties nodokļu samazināšanai. Latvijas Banka šodien priecīgi vēsta, ka ledus laikmets kreditēšanā tuvojas beigām. Jaunākie ESI (Economic Sentiment Index) dati rāda, ka optimisms pamazām pieaug.

Mazumtirdzniecības kāpumu veicinās arī notikumi pašā nozarē. Latvijas iedzīvotāju vēlme un spēja iegādāties IKEA piedāvāto ir sagādājusi izaicinājumus pat šī globālā giganta loģistikas sistēmai, liekot atsevišķu preču kārotājiem apbruņoties ar pacietību. Jaunu veikalu un tirdzniecības centru atklāšana ietekmēs datus arī turpmākajos mēnešos. Tirdzniecības centru (TC) Acropolis rīdziniekiem un pilsētas viesiem sola gada sākumā, bet TC Alfa paplašinājumu atklās 2019. gada vasarā. Šīs investīcijas varbūt mazāk veicinās jaunu produktu veidu pieejamību, taču ar patērētāju papildu entuziasmu noteikti var rēķināties. Tālākā nākotnē tirdzniecības platību būvēšana piebremzēsies, kā rāda būvatļauju dati, kuros galvenais uzsvars ir mājokļi, biroji, rūpniecības un loģistikas ēkas.

Kopš krīzes Latvijas ekonomikas temperatūru galvenokārt veidojis eksporta kāpums apvienojumā ar patērētāju un investoru piesardzību. Nav gaidāms milzīgs patēriņa bums, taču proporcijas plūstoši mainīsies.

 

Autors ir bankas “Luminor” ekonomists

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu