Bijušais VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) meitasuzņēmuma “LDz loģistika” valdes priekšsēdētājs Verners Lūsis Polijā tiek turēts aizdomās par izvairīšanos no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) maksāšanas vairāk nekā 48 miljonu eiro apmērā, aģentūra LETA noskaidroja Bjalistokas prokuratūrā.
Lūsim izvirzītas apsūdzības par četriem noziedzīgiem nodarījumiem. Prokuratūra viņu tur aizdomās par piedalīšanos nelikumīgā organizētā grupā, kura darbojās ar mērķi izdarīt noziedzīgus nodarījumus nodokļu jomā, kas saistīti ar PVN samazināšanu degvielas tirdzniecībā. Tāpat Lūsim inkriminēta nepatiesas informācijas sniegšana nodokļu iestādēm, nepatiesa grāmatvedības dokumentācija, kā arī noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana. Noziedzīgie nodarījumi tika veikti 2014.gadā, un starp aizdomās turētajiem ir arī vairākas citas personas, tai skaitā citu valstu pilsoņi, skaidroja prokuratūrā.
Par minētajiem pārkāpumiem Lūsim Polijā draud cietumsods līdz 15 gadiem.
Polijas prokuratūra iepriekš bija lūgusi Latvijas atbildīgajām iestādēm apcietināt Lūsi, pamatojoties uz Eiropas apcietināšanas orderi.
Laikā, kad tika pastrādāti Polijas prokuratūras materiālos minētie noziegumi, Lūsis bija valdes loceklis SIA “TF Europa”, kas nodarbojās ar degvielas, cietā, šķidrā un gāzveida kurināmā un līdzīgu produktu vairumtirdzniecību, liecina “Firmas.lv” pieejamā informācija. Uzņēmumam pērnā gada aprīlī tika sākts likvidācijas process. Bez Lūša uzņēmuma valdē bija arī Baltkrievijas pilsone Alena Voznaja.
Jau vēstīts, ka Lūsis, kurš 16.janvārī paziņoja par amata pamešanu uzņēmumā “LDz loģistika”, nedēļu agrāk tika aizturēts Lietuvā pēc Polijas varas iestāžu lūguma.
Lūsis sacīja, ka patlaban sadarbojos ar Lietuvas tiesībsargājošajām institūcijām, vienlaikus uzsverot, ka izmeklēšana saistīta ar darbību privātbiznesā pirms viņš sācis strādāt LDz koncernā. “Šai situācijai ne tikai nav saistības ar darbu LDz koncernā, bet tas nav saistīts arī ar paralēlu uzņēmējdarbību. Konkrētā situācija ir saistīta ar darbību uzņēmumā, kurā jau vairākus gadus nestrādāju,” skaidroja Lūsis. Lēmumu atstāt “LDz loģistika” vadītāja amatu viņš pieņēmis koncerna reputācijas dēļ.
No plašākiem komentāriem Lūsis atturējās. “Esam vienojušies ar advokātu, ka, lai netraucētu procesu, publiski tā detaļas nekomentēšu,” norādīja bijušais “LD loģistika” vadītājs.
Lietuvas prokuratūrā aģentūrai BNS apstiprināja, ka Lietuvā pēc Polijas izdota Eiropas aresta ordera tika aizturēts Latvijas pilsonis. Vēlāk viņš atbrīvots, piemērojot drošības līdzekļus, kas garantē viņa uzturēšanos Lietuvā, informēja Lietuvas Ģenerālprokuratūras pārstāve Elena Martinoniene.
LDz pārstāvji 16.janvārī informēja, ka Lūsis vērsies ar iesniegumu par atkāpšanos no amata, pamatojot to ar personiskiem iemesliem. Par jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts līdzšinējais “LDz ritošā sastāva servisa” valdes loceklis Gundars Ābols.
Lūsis bija “LDz loģistikas” valdes priekšsēdētājs no 2016.gada 1.septembra.
Kā liecina “Firmas.lv” dati, pirms tam viņš bijis amatpersona vairākos uzņēmumos – SIA “LSC Shipmanagement” valdes loceklis, lidostas “Rīga” valdes loceklis, Privatizācijas aģentūras valdes loceklis, SIA “TF Europa” valdes loceklis, kā arī SIA “Euro Rail Cargo” valdes priekšsēdētājs.
Lūsis savulaik bijis arī līdzīpašnieks vairākos uzņēmumos – SIA “TF Europa”, “Auto REMserviss”, SIA “KPLG Trans”, SIA “Eterno”. Pēdējais no tiem bijis “TF Europa”.
LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna “Latvijas dzelzceļš” valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības – AS “LatRailNet”, kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA “LDz Cargo”, kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDz infrastruktūra”, ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA “LDz ritošā sastāva serviss”, apsardzes uzņēmums SIA “LDz apsardze”, kā arī loģistikas uzņēmums SIA “LDz loģistika”.
Komentāri (9)
klusais 03.02.2018. 07.39
Kā vienmēr pa priekšu aizskrien šokējoši virsraksti, bet kas īsti notika realitātē neviens tā arī nepaskaidro … Bet realitātē viss ir nedaudz savādāk un Lūša nodarījums ir tikai tajā, ka viņa kompānija, kas ne tuvu nav vienīgā Latvijas kompānija, kas ar to nodarbojās, piegādāja degvielu uz Polijas akcīzes noliktavām ar autotransportu. Tas bija pietiekami ienesīgs bizness kaut visiem, kas tur piedalījās bija skaidrs, ka ekonomiski tam nav nekāda pamatojuma un ķēdes gala punktā ir nodokļu krāpšanas shēma, bet tas nenozīmē, ka Latvijas piegādātāji nodarbojās ar pašu nodokļu krāpšanu, viņi godīgi veica kravas pārvadājumus un piegādāja degvielu. Protams nav izslēgts, ka iespējams kāda krava netika piegādāta un palika te, bet tas ir sīkums uz kopējā fona.
Tas, kas notiek tagad ir saistīts ar iepriekšējo koalīcijas maiņu Polijā. Skaidrs, ka šāda apmēra shēmas nevarēja notikt bez politiska pieseguma un atbalsta. Mainījās koalīcija un aizvēra ciet vecās shēmas. Neoficiāla informācija liecina, ka pēc shēmu aizvēršanas oficiālais degvielas patēriņš Polijā pieauga par 30% … tad nu padomājiet par kādām summām iet runa. Arī patreiz viss nav tik balts un pūkains tur. Informācija ir par to, ka ir pamainīti noteikumi, bet ir kompānijas, kurām joprojām ir zaļā gaisma degvielas shēmām, tiek minēts skaitlis – 20, kas Polijas mērogiem varētu būt maz.
Patreiz vēl Latvijā kompānijas tiek ( un tika ) raustītas par šo tēmu, bet tam visam kājas aug Polijā un te ir tikai “streločņiki” kuri tiesa zināja, ka shēmas galā ir PVN metiens. Ja kādam interesē pati shēma, tad tā ir absolūti vienkārša – no Latvijas, Lietuvas muitas noliktavām pilnīgi legāli ar autotransportu piegādā degvielu uz Polijas akcīzes noliktavu, Polijas akcīzes noliktava izlaiž degvielu brīvā apgrozībā nomaksājot akcīzes nodokli, PVN jāmaksā vēlāk pēc taksācijas perioda beigām. Tad nu vēlāk maksājamo PVN vai nu ar pārmaksu shēmām nodzēš vai vienkārši tupi nenomaksā . Summas ir lielas , aprite ātra … peļņa mežonīga … viena firma nodeg, nākamā ar bubļikoviem vietā :) Tādas shēmas nevar pastāvēt bez politiska jumta …
2
lno > klusais 03.02.2018. 14.37
Jā, nu ļoti žēl, būtu lielisks Rubesas aizvietotājs:)
1
klusais > lno 05.02.2018. 09.39
lno – ja par Rubesu, tad varbūt vietā stāsts, ka pagale viena nedeg. Ja par aizvietotāju, tad būtu interesanti dzirdēt ko vairāk :)
0
QAnon > klusais 03.02.2018. 12.04
Atceros, kad Zatlera un Šlesera priekštecis, Čevers, bandītu firmām viendienītēm izkārtoja atliktos nodokļu maksājumus par degvielu.
1
klusais > altinyildiz 05.02.2018. 09.38
Ne tikai Čevers … Savulaik ieviesa normu, ka PM lika vīzu uz atliktajiem maksājumiem… es zinu gadījumu, kad Krištopāns to domājams ne bez atlīdzības izdarīja … un tur pēc tam normāls piķis pazuda valsts kasei … tas stāsts ir ar savu odziņu, par konkrēto gadījumu vēlāk paņēma pie dziesmas Alūksnes mēru, ja atmiņa neviļ :) Bet te ir stāsts par poļu iekšējām shēmām, kas darbojās gadiem.
0
Antons 02.02.2018. 21.45
Kur Lūsis, tur blēdis, uzreiz rodas asociācijas ar Aigaru Lūsi, kam vienu brīdi piederēja visa NA, un Dzintars bučoja kājas.
2
QAnon > Antons 02.02.2018. 22.03
Asociācija tev, slimais sodomīt, katru reizi, kas ieraugi resnu lāpsta kātu.
0
J.šveiks > Antons 05.02.2018. 09.14
šitam lūsim šeptes aizgāja līdz ar auguļa nonākšanu satiksmes ministrijā
1
QAnon > J.šveiks 05.02.2018. 21.26
Šitam lūsim Vienotības/SC vadītā IeM deva iespēju nomukt http://www.delfi.lv/news/national/criminal/lugumu-izdot-bijuso-ldz-logistikas-valdes-priekssedetaju-lusi-latvija-sanema-jau-oktobri-zino-ltv.d?id=49710191
0