Trases ceļā atrodas aitu ferma un vidējas saimniecības ar govīm
Jaunbūvējamā Eiropas sliežu platuma dzelzceļa trase “Rail Baltica” neskars lielfermas, taču tiks ietekmētas piecas lopkopības saimniecības, aģentūru LETA informēja analīzes autori – pilnsabiedrība “RB Latvija”.
Pētnieki apkopojuši informāciju par fermām un mājsaimniecību dzīvniekiem tiešā trases tuvumā – 300 metru koridorā gar visu 265 kilometru garo “Rail Baltica” trasi.
Analizējot Lauksaimniecības datu centra aktuālāko informāciju, pētnieki arī secinājuši, ka “Rail Baltica” trase vidējās lopkopju zemnieku saimniecības skars minimāli, jo 300 metru koridorā ap trasi galvenokārt izvietojušās tikai piemājas saimniecības, kur tiek turēts pa govij vai dažām vistām, bet trase neskar lielfermas.
Šajā teritorijā ir tikai divas nelielas saimniecības, kurās tiek turētas ap desmit govju, un divas fermas, kur lopu skaits sasniedz ap 30, un viena, kur aitu skaits pārsniedz 100.
Kā skaidro pilnsabiedrībā “RB Latvija”, patlaban ietekme uz saimniecībām tiek skatīta abos trašu variantos, un tikai tad, kad būs noteikta konkrētā trase, tad varēs pateikt, kuras konkrētās saimniecības trase skars. Patlaban provizoriski trase varētu skart aitu saimniecību Sējas novadā “Vilciņi”, kur tiek audzētas 128 aitas.
Savukārt govju saimniecības varētu skart Salacgrīvas novadā “Smilgas” – 36 govis, Salacgrīvas novada saimniecību “Tamisāri” – 33 govis, Liepupes saimniecību “Puszemnieki” – 13 govis un Liepupes saimniecību “Kļaviņas” – desmit govis. Pētot Lauksaimniecības datu centra informāciju, vēl varot secināt, ka trases koridorā atrodas arī mājputnu un bišu audzētāji.
Pētnieki gan norāda, ka šis ir maksimālais trases koridora pētāmais platums, jo, kā zināms, 2015.gada beigās būs zināms izvēlētais trases variants un dzelzceļa nodalījuma josla – 40 līdz 60 metrus plata norobežota josla, un šim variantam tiks izveidots precīzs saraksts ar skartajiem īpašumiem atsavināšanas procesam. Tāpēc realitātē trase var skart vēl mazāk zemnieku saimniecību.
Secinājumi veikti ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) pētījuma gaitā, kas turpinās un noslēgsies ar IVN ziņojuma sagatavošanu, kurā tiks atspoguļoti visu pētījumu rezultāti.
Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB) pēc sākotnējās sabiedriskās apspriešanas izstrādāja IVN programmu, kas ietver arī sākotnējās sabiedriskās apspriešanas rezultātā fiksētos izpētes uzdevumus. Darba uzdevums dots vairāk nekā 50 ekspertiem, kuri līdz augustam vērtēs paredzētās darbības ietekmi uz vidi, ainavu un bioloģisko daudzveidību, kultūrvēsturiskiem pieminekļiem un kultūras mantojumu, cilvēka drošību un veselību un dzīves kvalitāti, kā arī citus aspektus, kas iekļauti IVN programmā. Rudenī tiks sniegts izstrādātās trases alternatīvu salīdzinājums.
VPVB izdotajā programmā ietekmes uz vidi novērtējumam “Rail Baltica” būvniecībai apkopoti vairāk nekā 600 iedzīvotāju, kā arī juridisko personu un valsts un pašvaldību institūciju priekšlikumi, kas tika saņemti sākotnējās sabiedriskās apspriešanas laikā. “Rail Baltica” trase 265 kilometru garumā stiepjas cauri Latvijai, skarot Salacgrīvas, Limbažu, Sējas, Inčukalna, Ropažu, Garkalnes, Stopiņu, Salaspils, Ķekavas, Baldones, Iecavas, Olaines, Mārupes, Bauskas novadu un Rīgas pilsētas pašvaldību teritoriju. VPVB izdotā programma ietver vides aizsardzības prasības un noteikumus, kā arī ietekmes novērtējumu turpmākai veikšanai nepieciešamo pētījumu un organizatorisko pasākumu kopumu. Ar programmu var iepazīties vortāla “railbaltica.info” sadaļā “Informācija – ietekmes uz vidi novērtējums”.
Līdz šā gada rudenim turpināsies projekta izpētes darbi: lokālplānojumu izstrāde pašvaldībās, tiks veidoti tehniskie risinājumi un veikts ietekmes uz vidi novērtējums, lai septembrī līdz oktobrī kopā ar IVN ziņojumu sabiedrībai parādītu lokālplānojumu projektus un tos apspriestu tajās pašvaldībās, kuras skar “Rail Baltica” trase.
“Rail Baltica” ir dzelzceļa transporta projekts. Tā mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, izbūvējot jaunu 1435 milimetru jeb Eiropas standarta platuma dzelzceļa līniju Baltijas valstīs. Ar ātru un videi draudzīgu dzelzceļa transporta satiksmi tas savienos metropoles – Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni.
2025.gadā paredzēts atklāt “Rail Baltica” savienojumu Tallina-Rīga-Kauņa, bet 2030.gadā – savienojumu ar Varšavu. Kopējās “Rail Baltica” projekta izmaksas paredzētas 3,7 miljardi eiro, projekta izmaksas Latvijā pēc iepriekšējās izpētes paredzētas 1,3 miljardu eiro apmērā.
Komentāri (27)