Pārsteidzoši, cik zemu darba ņēmēji vērtē iespēju savā amatā mācīties un iegūt jaunas zināšanas
Darbinieku prasības pret darba devēju pieaug gadu no gada – par to liecina nesen publiskotā „DNB Latvijas barometra” pētījuma rezultāti, piemēram, labs atalgojums un labi darba apstākļi kā būtiskākie labas darbavietas kritēriji ir „auguši” par desmit procentpunktiem salīdzinājumā ar 2012.gadu.
Šī tendence jāskatās korelācijā ar Latvijas makroekonomikas izaugsmi. Ekonomiskā situācija pēdējā piecgadē ir uzlabojusies, un arī darbinieki sagaida tiešu savas labklājības palielināšanos.
Pētījuma rezultāti liecina, ka palielinās arī tādu faktoru nozīme kā sociālās garantijas, prēmijas un bonusi. Šis arguments loģiski sakņojas barometra rezultātos – tikai nedaudz mazāk kā piektdaļa darbinieku savā darbā nesaskaras ar, viņuprāt, veselībai bīstamiem apstākļiem.
No darba devēja perspektīvas darba novērtējuma galvenie faktori ir jāuztver ļoti nopietni – īpaši tāpēc, ka tuvākajos gados Latvijā izjutīsim gados jauna darbaspēka trūkumu. Patlaban darba tirgū iesaistās jaunieši, kas dzimuši pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās un šā gadsimta sākumā, kad Latvijā strauji samazinājās dzimstība. Potenciālo darbinieku kļūst arvien mazāk, raisot konkurenci starp uzņēmumiem, īpaši tirdzniecības un pakalpojumu sektorā.
Tas rada līdzīgu risku kā treknajos gados, proti, palielināsies spiediens uz algām, nevis produktivitāte – potenciālais darbinieks savu izvēli balstīs uz faktoriem, kas visupirms sniedz viņam finansiālu drošību.
Tāpat arī darba devējiem ir jābūt gataviem jauno darbinieku izvērtēšanā iekļaut citus kritērijus, nevis tikai apgūto specialitāti – īpaši vakancēs jauniešiem, jo gandrīz trīs ceturtdaļās gadījumu darba ņēmēji uzskata, ka amata atbilstība specialitātei nav būtisks faktors darba izvēlē. Tas nozīmē, ka izglītība un pieredze kopējā darbinieka novērtējumā var piekāpties citām būtiskām kvalitātēm, piemēram, gatavībai mācīties un ieguldīt savā un uzņēmuma izaugsmē.
Tāpēc ir pārsteidzoši, cik tomēr zemu darba ņēmēji vērtē iespēju savā amatā mācīties un iegūt jaunas zināšanas. “Statoil Fuel & Retail” pieredze rāda, ka pēdējos gados uzņēmējdarbības vide, tirgus un klientu prasības pret uzņēmumu, tātad arī tā darbiniekiem ir mainījušās un pārmaiņas turpina norisināties nepārtraukti. Piemēram, daudzi darbinieki Latvijas birojā ir pārorientējušies uz mūsu kaimiņvalstu organizāciju apkalpošanu, mainās arī organizācijas struktūra.
Ja darbinieks nepieciešamās jaunās zināšanas un prasmes spēj iegūt uzņēmuma iekšienē, tas ir liels pluss, lai arī viņš saglabātu savu konkurētspēju vienmēr mainīgajā darba tirgū. Uzskatu, ka šo faktoru nevajadzētu vērtēt par zemu.
Autore ir “Statoil Fuel & Retail Latvia” izpilddirektore
Komentāri (31)