Latvijai būs nepieciešams savs sašķidrinātās gāzes terminālis, citādi gāzes piegādes izmaksātu pārāk dārgi
Norvēģijas naftas pārstrādes uzņēmums “Statoil” varētu piegādāt sašķidrināto dabasgāzi Latvijai, kad tiktu atvērts dabasgāzes piegādes tirgus, LNT raidījumā “900 sekundes” teica ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS).
Uzņēmējiem un valdības delegācijai šajās dienās viesojoties Norvēģijā, ekonomikas ministrei šādu gatavību izteikuši pārstāvji no “Statoil”, raksta LETA.
Piegādātā dabasgāzes cena varētu būt atkarīga gan no “elastības, gan no citiem vairākiem apstākļiem”, piebilda Reizniece-Ozola.
Sadarbība varētu īstenoties, kad mūsu valsts būs atvērusi gāzes tirgu. Lai notiktu “Statoil” dabasgāzes piegādes, Latvijai būtu nepieciešams savs sašķidrinātās gāzes terminālis, pretējā gadījumā gāzes piegādes izmaksātu pārāk dārgi. Iespēju būvēt Latvijā šādu termināli pašlaik apsver cits Norvēģijas uzņēmums “BW Maritime”, ar kura pārstāvjiem Latvijas amatpersonām arī notika tikšanās. Pats optimistiskākais scenārijs paredz, ka šāds terminālis Latvijā sāktu darbu pēc trim gadiem.
Valdība 3.martā atbalstīja AS “Latvijas gāze” (LG) dabasgāzes pārvades sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšanu no sadales sistēmas operatora līdz 2017.gada 3.aprīlim, paredzot, ka pārvades operatora rīcībā būtu arī dabasgāzes uzglabāšanas infrastruktūra. Tāpat valdības lēmums paredz 2016.gadā izveidot LG māsassabiedrību, kuras rīcībā būtu dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas infrastruktūra.
Saeima pērn martā galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Enerģētikas likumā, kas paredz pakāpenisku gāzes tirgus atvēršanu līdz 2017.gada aprīlim. Gāzes tirgus atvēršana notiks vairākos posmos, sākot no šā gada 4.aprīļa, vispirms paredzot uzņēmuma AS “Latvijas gāze” grāmatvedības nodalīšanu pa darbības veidiem attiecībā uz maģistrālajiem gāzes vadiem, gāzes glabāšanu un tirdzniecību. Tāpat paredzēts gāzes sistēmas operatora pienākums nodrošināt visiem sistēmas lietotājiem un pretendentiem vienlīdzīgu un atklātu pieeju sistēmai, sniedzot dabasgāzes pārvades, sadales, uzglabāšanas vai sašķidrinātās dabasgāzes pakalpojumus.
Savukārt “Latvijas gāzes” sadalīšana plānota ne vēlāk kā 2017.gada 3.aprīlī, ja vien agrāk Latvijas dabasgāzes sistēma nebūs jau tieši savienota ar jebkuras Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts starpsavienoto dabasgāzes sistēmu, izņemot Igauniju, Lietuvu un Somiju, vai arī ja dominējošā piegādātāja daļa kopējā Latvijas dabasgāzes patēriņa nodrošināšanā būs mazāka par 75%.
Patlaban Latvijas dabasgāzes tirgū darbojas viens vertikāli integrēts uzņēmums – “Latvijas gāze” -, kas nodrošina dabasgāzes iepirkšanu, uzglabāšanu, pārvadi, sadali un tirdzniecību. Latvijas dabasgāzes apgādes sistēma nav savienota ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu, izņemot Lietuvu un Igauniju, sistēmām, un Latvijai ir tikai viens dabasgāzes piegādātājs – Krievija.
Jau ziņots, ka Norvēģijas uzņēmums “BW Maritime” sašķidrinātās gāzes termināli Skultē gatavs būvēt par savu naudu, tajā skaitā uzņēmums gatavs izveidot ostā piestātni un izveidot arī gāzes vadu līdz Inčukalnam. Plānotās izmaksas ir apmēram 150 miljoni eiro, kas ir gandrīz četras reizes mazāk, nekā lietuviešiem izmaksāja Klaipēdas terminālis.
Komentāri (47)
klusais 20.03.2015. 08.28
Tikai jāseko lai nesanāk kā ar OIK …
0
Normunds 20.03.2015. 10.04
150 miljoni – Rīgas satiksmes 2 gadu dotācija.
1
andrejs > Normunds 20.03.2015. 23.04
šis fakts daudziem patīk… :)
0
Normunds 20.03.2015. 10.08
100 miljonu dotācija biodegvielas ražotājiem 2010.gadā.
1
DikembeSakamoto > Normunds 21.03.2015. 00.35
Varētu kādu atskaiti, kā šie 100 milj tautas sviedru tika izmantoti?
0