Spēlēsim angliski, lai atsvešinātos • IR.lv

Spēlēsim angliski, lai atsvešinātos

13
Kaspars Krafts, F64
Dmitrijs Petrenko

"Spēlmaņu nakts" ironija, šķiet, slēpj patiesu teātra mīlestību

Iespējams, šim pasākumam arī ir jābūt “ģimeniskam tusiņam,” kā to nosauca viens no “Spēlmaņu nakts” sponsoriem balvas pasniegšanas laikā. Jo tieši šīs divas lietas: “ģimeniskums” un “tusiņš” padara to par notikumu.

“Ģimene” – jo zālē vairākums cilvēku tomēr ir “insaideri” jeb savējie, kas pazīst viens otru ne pirmo gadu un viegli nolasa kolēģu jokus, ko cilvēkiem “no malas” varbūt arī grūtāk saprast. Savukārt “tusiņš” padara šo visu pasākumu par interesantāku, jo acīmredzami rezonē ar statisko svētsvinīgumu, ko tomēr katru gadu rīkotāji šim pasākumam vēlas piešķirt. Kaut nedaudz.

Nezinu, vai šāda rezonanse tiek panākta apzināti. Taču pašironija kā vadmotīvs visam pasākumam var izrādīties arī piemērots glābiņš situācijā, kad gribas, lai no vienas puses būtu svinīgi, “kā kādreiz,” bet no otras – dinamiski kā ''Oskarā''. Pasākuma vadītājs Jānis Skutelis joko par sevi, ka “ir paspējis nenofilmēties vairākās filmās”, Ģirts Jakovļevs ir pārsteigts, ka ir kļuvis par leģendu, bet aktieri parodē Alvi Hermani, kuram it kā padomā ir izrāde “Latviešu sēta,” kur “iznāks gailis un sāks simbolizēt”, un izrāde tiks spēlēta angliski, lai panāktu atsvešināšanos.

Var strīdēties par joku gaumi, taču šāds noskaņojums ir daudz patīkamāk par tēlošanu a la “man tās jūsu balvas līdz pensijai nav vajadzīgas”, kas vienu brīdi sāka kļūt par “Spēlmaņu nakts” nezūdošu elementu. Ironija vismaz atstāj cerību, ka aiz tās slēpjas tā patiesā mīlestība pret teātri, kuru, piemēram, atļaujas neslēpt Kaspars Znotiņš savā vēstulē skatītājiem (“varbūt tas viss ir tikai aizdots man uz kādu laiku?”).

Par to, ka šoreiz ir gaidāmi pārsteigumi, klīda baumas pāris dienas pirms balvas pasniegšanas. Šķiet, ka Valmieras teātra režisors Viesturs Meikšāns pats bija ne mazāk pārsteigts, kā gada režisors saņemot balvu par izrādi “Plūdi un saulgrieži Straumēnu skaņās”, jo tikai pirms gada bija vēl pavisam citā svara kategorijā: jaunais skatuves mākslinieks. Daigas Kažociņas uzvara nominācijā “gada aktrise” par Katrīnas lomu izrādē “Pierādījums” daudziem bija ļoti negaidīta, kaut vai tāpēc, ka viņai vajadzēja konkurēt ar tādām prīmām un pieredzes bagātām aktrisēm kā Inese Kučinska un Guna Zariņa.  

Kopumā “Spēlmaņu nakts” mums apgalvo, ka aizvadītajā sezonā triumfēja Nacionālais teātris: gada izrāde “Mirušās dvēseles”, režisors Kirils Serebreņņikovs, gada aktrise, gada jaunā māksliniece Madara Saldovere, gada spilgtāka debija – režisors Mārcis Lācis par iestudējumu “Novakars. Kopsavilkums”. Arī fakts, ka gada režisora tituls neaizgāja pie Hermaņa, šo triumfu it kā paspilgtina.

Vispār Jaunajam Rīgas teātrim, ja neskaita Kaspara Znotiņa “Skatuves naglu” par gada aktieri (un par šo nomināciju, šķiet, šogad šaubu nebija) no žūrijas tika balva vien nominācijā “Gada latviešu autora darba iestudējums” – protams, “Ziedonis un visums”. Uz kopēja fona šī nominācija izskatās kā mierinājuma balva. Turklāt atļaušos piebilst, ka pati nominācija ir visai dīvaina. Nav skaidrs, kāpēc joprojām latviešu dramaturģija tiek vērtēta gan atsevišķi, gan “kopējā katlā”. Man pat rodas tāds kā aizvainojums mūsu dramaturgu vietā, kurus “Spēlmaņu nakts” novieto atsevišķā kategorijā, it kā jau iepriekš pasakot, ka līdz nopietnai “pasaules” dramaturģijai viņi apriori nevelk.

Ir vēl divi teātri, kas var priecāties par rezultātiem. Valmieras teātris dabūja tikai trīs balvas, bet visas izcilas: Inga Siliņa par otrā plāna lomu izrādē “Vīns un nezāles”, Jēkabs Nīmanis par labāko muzikālo partitūru “Straumēnos” un, kā jau minēju, Meikšāns kā gada režisors. Arī neatkarīgajam teātrim “Dirty Deal Teatro” šis ir ļoti labs starts, par ko liecina ne tikai daudz nominācijas, cik žūrijas piešķirtā specbalva.

Komentāri (13)

P_Dancis 24.11.2010. 08.00

Man atsevišķa nominācija latviešu dramaturģijas uzvedumiem šķiet OK, jo apbalvošana nav internacionāla, bet gan nacionāla, lokāla rakstura. Piedevām latviešu dramaturģija uz skatuves parādās aizvien retāk; šāda nominācija ir labs stimuls un novērtējums.

+10
0
Atbildēt

1

    Una Grinberga > P_Dancis 24.11.2010. 09.16

    Pievienojos. Mēs taču vēlamies latviešu kultūru attīstīt nevis nopliecināt. Tas, ka daudzas tēmas ir tikai mums saprotamas, ir cits jautājums, bet teātris, tāpat kā daudzas citas jomas, hroniski mēģina kopēt kaut ko no citiem nevis attīstīt savu. Un var jokot par Hermani vai ne, bet, esot kosmopolītiskam režisoram, viņš ir devis lielu ieguldījumu teātra mākslā par latviešiem (pat caur citu valstu/tautu darbiem).

    +7
    0
    Atbildēt

    0

Ieva 24.11.2010. 12.46

Kaut kā tādu kā provinciālismu atsita, drusku. Vakars bija tiešām labi noorganizēts, vakara vadītājs nepārkāpa lētuma robežu, ideja par radiniekiem arī bija laba, bet tomēr… Esmu no šis sfēras tālu, nezinu kāpēc Hermanis ir distancēts. Varbūt vajag otrādi – uzticēt viņam pasākuma organizāciju.

Agrāk, ejot uz labu teātri, bija plus mīnus garantija – dabūsi izrādi līmenī. Drusku labāk, drusku sliktāk , bet dabūsi. Tagad mani bieži attur pretējais – var būt šedevrs, var būt kaka. Nu negribas man skatīties dekadentisku mākslu, mākslas dēļ, vai mākslas citadelē teātrī dzirdēt tādas rupjības, ko par uz ielas neiznāk dzirdēt. Vai varbūt, riskēt un tomēr aiziet? Riskēt bieži vien negribas.

+5
0
Atbildēt

2

    volfins > Ieva 24.11.2010. 18.23

    bingo.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Una Grinberga > Ieva 24.11.2010. 13.26

    Sabiedrības un kultūras darbinieku elites uzstādījums – ja esi labāks par citiem, tad vai nu degradējies vai arī mēs tevi “noēdīsim”! Principā Hermanis jau ir “izēsts” no Latvijas. Tas, ko JRT mums piedāvā, ir tikai tādas vēsturiskas drupačas no režisora potenciāla. Pats vakar biju uz “Soņa” un kārtējo reizi pārliecinājos, ka viņš spēj radīt patiesu mākslu tikai un vienīgi no laba aktieru darba! Uz citiem teātriem pat bail iet – žēl laika un naudas, pat ja biļešu cenas ir demokrātiskākas. Vienīgais laikam, ja Valmiera būtu tuvāk, tad uz turieni varētu braukt, jo, šķiet, tur nav tik liels balagāns kā citos teātros.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

Māris Diņģelis 24.11.2010. 02.34

Nav šaubu par to, ka Znotiņš pelnījis balvu par ģeniālo Ziedoņa lomu. Bet ja neskaita šo prieku, tad otrs lielākais bija par Reini Suhanovu. Viņš ir asprātīgs un prātīgs, kaut arī balvas runa tāda it kā neizklausījās :)

Dīvaini šķita, ka tik daudzi apbalvotie nebija klāt. Labi, JRT Francijā, bet caurumu netrūka – atgādināja klases salidojumu, kur puse nav saradusies.

+5
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu