Negodīgi konkursi gadiem sadārdzina ceļu un citas infrastruktūras izmaksas
Lielākajā šī gada ceļu būves konkursā, kurā jāizvēlas uzvarētājs 35 kilometru gara posma rekonstrukcijai starp Tīnūžiem un Koknesi un kam piesaistīts Eiropas Savienības (ES) finansējums, starptautiski pazīstama firma "atšūta", kā argumentu izmantojot svešvārdu vārdnīcu, ceturtdien vēsta žurnāls Ir.
2.augustā bija jāsākas ceļa rekonstrukcijai, bet tas nenotiks, jo divas no septiņām dalībniecēm ir pārsūdzējušas lēmumu Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB). Konkursā, kurā piedalījās divi vietējie uzņēmumi – regulārie konkursu uzvarētāji ''A.C.B'' un ''Binders'', un piecas vietējo un ārvalstu uzņēmumu formētas grupas, pirmo atlases kārtu, kurā vērtē dokumentu atbilstību, pārvarēja tikai abi pirmie.
Pārējos "atšuva" pirms piedāvājumu vērtēšanas pēc būtības. Publiski sūdzējies vienīgi vācu ''Matthai'' meitas uzņēmums, norādot, ka tā piedāvājums bija par 5,8 miljoniem latu lētāks nekā uzvarētājam. Iepirkumu komisija norādījusi, ka šai grupai nav pierādījumu par pietiekamu pieredzi, ir neatbilstīgs būvinženiera sertifikāts, nepamanīta konkursa laikā mainītā prasība, kāds betons jāizmanto un piedāvājumā norādīts iepriekšējais betona tips, kas ir lētāks.
Par to izslēdza arī ''Lemmikainen/Merks'' piedāvājumu.
Par līdzīgu nepilnību toties netika izslēgts cits pretendents ''A.C.B.'', kas nebija izcenojis kādu no darbu vienībām – ģeosietu asfaltbetona stiegrošanai. Šajā gadījumā komisija par pietiekamu atzina līguma projektā ieverto punktu, ka neizcenotus līgumdarbus ieskaita kopējā cenā. Vai šādu pat risinājumu nevarēja piedāvāt arī atraidītajiem pretendentiem? “Mums nav procedūras, kā papildināt piedāvājumu pēc iesniegšanas,” atbild iepirkuma vadītājs no ''Latvijas valsts ceļiem'' (LVC) Gints Alberiņš. Arī iespēja ietaupīt miljonus neesot arguments, jo “tūlīt būs klāt otra puse par nevienlīdzīgu attieksmi”.
Otro lētāko piedāvājumu – galvenokārt Vācijā un Austrijā strādājošo ''Strabag'' kopā ar vietējo ''Šlokenbeku'' – izslēdza tāpēc, ka komisija uzskatīja par nepietiekamām sniegtās atsauksmes par līdzšinējiem darbiem, par obligātu atzīstot pieņemšanas – nodošanas aktu iesniegšanu. Pagājušajā nedēļā IUB sēdē, kurā izskatīja abus lētākos piedāvājumus iesniegušo pretendentu sūdzības, LVC pārstāvji bija spiesti atzīt, ka neviens likums vai Ministru kabineta noteikumi neprecizē, kādam tam jāizskatās. Viens pārstāvis minēja, ka uz atsauksmes esot viens paraksts, bet uz akta – trīs. LVC juriste citēja latīņu terminu skaidrojumus no svešvārdu vārdnīcas un apgalvoja, ka šī esot pirmā reize, kad kāds konkursants nesaprot prasību iesniegt attiecīgo aktu. ''Strabag'' advokāts piezīmēja, ka gadījumā, ja par argumentiem sākušas kalpot vārdnīcas, nevis likumi, būtu jāizmanto vismaz juridisko terminu vārdnīca.“Mums šis ir principu jautājums, lai izbeigtu patvaļu vērtēšanā un reiz tiktu līdz skaidrai atbildei par dokumentiem, ja sacīkstē vēlas piedalīties arī kāds ārzemnieks,” saka ''Šlokenbekas'' valdes priekšsēdētājs Māris Paiders. “''Strabag'' pamatkapitāls ir 104 miljoni eiro un apgrozījums trīs gados – pusotrs miljards. Apšaubīt viņu spēju izpildīt darbus šādā ceļa posmā ir vienkārši smieklīgi.” Komisijas vadītājs Alberiņš atzīst, ka pēc būtības šaubu neesot, bet “noteikumi ir noteikumi, lai tos izpildītu”, jo citādi pietiktu ar lūgumu pretendentiem iesniegt piedāvājuma cenu un www adresi.
Uz sūdzību izskatīšanu bija ieradies arī ''Binders'' līdzīpašnieks, agrākais Tautas partijas valdes loceklis, pārstāvis Privatizācijas aģentūrā un Valsts nekustamo īpašumu aģentūrā Normunds Luste. Viņš norādīja, ka ''Bindera'' piedāvājums – 33,4 miljoni latu – ir lētāks nekā pasūtītāja sākumā plānotās 50 miljonu izmaksas, ''Strabag'' vienkārši kļūdījies dokumentu iesniegšanā, bet ''Matthai'' vispār nav spējīgs ceļu uzbūvēt, jo līdzšinējie darbi ir kultūras namu santehnikas sistēmu remonts un tam nav ceļu būves tehnikas, tikai divi vieglie auto.
“Ir jābeidz izvirzīt lētāko cenu par galveno kritēriju, jo mēs jau tagad redzam daudz problēmu: tiek zagti materiāli, lietoti citi, nekā teikts, un tamlīdzīgi,” viņš sacīja. “Ja ceļus ļaus būvēt tādiem kā ''Matthai'', tad mums ceļi būs tādi, kādi ir.” “Atvainojiet, mēs neesam esošos ceļus būvējuši,” atcirta ''Matthai'' juriste. “Jūs esat.”
Ceļu būvi žurnāls min kā vienu no nozarēm, par kuru Latvijas iedzīvotāji regulāri pārmaksā negodīgu konkursu un korupcijas dēļ. Kā citi piemēri nosaukti elektroenerģija, Rīgas sabiedriskais transports, Dienvidu tilts un digitālā televīzija.
Teju visi Ir aprakstītie gadījumi ir notikuši pēdējo pāris gadu laikā. Precīzi aprēķināt, kāda būtu mūsu individuālā pārticība, ja būtu spēcīgāki regulatori un konkurences uzraugi, mazāk korupcijas un godīgāki konkursi, ar žurnāla spēkiem nav iespējams, tam būtu jāpiesaista akadēmiķi un ekonomisti. Ir gan secina: no pārmaksu hronikas skaidri redzams – mēs neesam trešā nabadzīgākā ES valsts tikai tāpēc, ka pārmaiņu laikos sagrāvām rūpniecību vai bijām aizrāvušies ar burbuļa ekonomiku, dzīvojot uz kredīta.
Komentāri (85)
daina_tabuna 29.07.2010. 08.25
Āāāāā!
…Atvainojiet, mēs neesam esošos ceļus būvējuši, atcirta Matthai juriste. Jūs esat…
Labs! Vienkārši bez komentāriem :-)
3
disassociative > daina_tabuna 29.07.2010. 08.29
Šitas tiešām labs. Nezinu, kas rekonstruēja ceļa posmu līdz Ogrei un Ogrē, bet tur jau tagad ir risas. Kas būs vēl pēc gada?
Satiksmes ministrs šobrīd ir Gerhards, varbūt viņš varētu komentēt ceļu būves konkursus Latvijā? Tas būtu tikai godīgi. Strādā arī pietiekami ilgi, lai vairs nevarētu teikt, ka tā ir iepriekšējā bagāža no iepriekšējām valdībām.
0
andris902 > daina_tabuna 29.07.2010. 08.35
…gribi zināt atbildi?…ar preses sekretāra starpniecību tiks paziņots, ka Satiksmes ministrs Gerhards neiejauksies privātuzņēmēju savstarpējos strīdos…tas SM atstrādāts tekstiņš… :))
0
ltvpanorama > daina_tabuna 29.07.2010. 08.42
viena nelaime ir pārtērētā nauda , otra ka pastāvīgi šmugulēdamies šie pārēdušies runči zaudē kvalifikāciju un vēlmi attīstīties ..viņi tak neko vairs nemāk uzbūvēt jo nav vajadzības cīnīties ar konkurentiem uzlabot tehnoloģijas, samazināt izmaksas ..rezultātā mēs visi iegūstam dārgu sū…du, par ko visi varam pārlicināties vagojot dzimtos ceļus..tā kā būtu pienācis pēdējais laiks šos visus daudzkārtējos un pastāvīgos konkursu čempionus sākt sūri drāzt..
no Gerharda gan Jūs neko jaunu neizdzirdēsiet..nopenterēs kaut ko..pateiks lai visu izšķir IUB, tiesa bla bla bla..
0
andris902 29.07.2010. 08.07
…ja paskatīsimies, kādu partiju atbalstītāji un ziedotāji ir “A.B.C.” un “Binders”…kāpēc šie vienmēr uzvar konkursos…jautājums izzudīs pats no sevis…
6
itommy_ > andris902 29.07.2010. 09.12
Jēlajiem es piešķirtu cūkas galerta krāsu.
0
itommy_ > andris902 29.07.2010. 08.31
Ūja, šmugulēšanās tenderos jau nu gan nav atkarīga no partijas piederības. Pie mums shēmojas gan partejiskie, gan bezpartejiskie. Oranžie, melnie, zaļie, dzeltenie, sarkanie, zilie… Vai tad jēlie tā nedara? Nu apskatiet kaut vai tos no viņiem, kuri pret ziedojumiem guvuši no šī “godīgā” spēka labumus. Dažādos laikos dažādos amatos – komunists, lnnkašņiks, zociķis, jēlists – tas viss tikai viena cilvēka politiskajā biogrāfijā, un droši vien būs vēl, kad kārtējais politiskais jumts atkal sabruks dēļ iekšējā morālā bankrota. Bet nav problēmu: atrodi jaunu politbaronu, aiznes piķi, uzraksti iesniegumu, un bišķiņ pagaidi, kamēr kāds robs atrodas, kur ielīst, kādu pagrūst nost…
0
disassociative > andris902 29.07.2010. 08.51
Šajā ziņā Andrejam taisnība – zog un kukuļo neatkarīgi no partijas piederības. Un krāsot JL baltu un nevainīgu laikam gan nav nekāda pamata.
0
andris902 > andris902 29.07.2010. 08.57
…alias….mēs runājam par leksiku…. :))
0
andris902 > andris902 29.07.2010. 08.39
…Andrej!…kāda krāsa ir “jēlie”?…ja pieturamies pie krāsu spektra…tādu krāsu neesmu dzirdējusi…
P.S. …”jēlie” – tas tā kā Delfu līmenis…Tu taču esi pakāpi augstāk!!!… :))
0
laila zirina > andris902 29.07.2010. 10.25
Pāris jaguāri valsts uzņēmuma vadītāja garāža, milzīgas greznas pilis visdārgākajās zemēs uz valsts rēķina izputinātas bankas īpašniekiem, 70 tūkstošu vērts pulkstenis uz „gāzi grīdā” politiķim uz rokas, romiešu imperatora cienīga villa un Aston Martin superauto galvenajam D-tilta būvniekam, īrēti helikopteri izšķērdīgos ceļojumos „biznesmeņiem” un augstiem ierēdņiem, kas smeļ monopola peļņas.
Sakiet vai Latvijā ir kāda unikāla biznesa ļoti bagāta valsts, kas to var atļauties. Vai te ir naftas, zelta atradnes, nokia cienīgas rūpnīcas vai zelta raktuves? Nē?! Vai Latvijā ir kāds google viedīgs super bizness? Nē?! No kā tad barojas šī superelite? Viņiem ir unikāla bagātības formula – viņi slauc lielu baru pacietīgu un iecietīgu pingvīnu. Tas nekas, ka tie ir tik stulbi pingvīni, ka nejēdz pat golfu spēlēt
0
mary75 29.07.2010. 08.10
Nu, nevajag jau tā, mums visi konkursi notiek godīgi un uzvar labākie.
Un tam nav nekāda sakara ar to, kura partija kuru atbalsta, vai ar otkatiem.
Tā ir mūsu SM un ceļu būvnieku nomelnošana.
Un sadārdzinājumi ceļiem un itin visam mums ir tikai tāpēc, ka viss mums tiek būvēts daudz augstākā kvalitātē.
Pabrauciet pa Lietuvas ceļiem un tad pa Latvijas ceļiem, tad sapratīsiet.
7
Banderas > mary75 29.07.2010. 18.30
Mani ļoti interesē Via Baltica TEHNISKĀ PROJEKTA un Tīnūži – Koknese BŪVNIECĪBAS PROCESA saistība. Vari mani apgaismot, lūdzu?
0
elza aleksandra > mary75 29.07.2010. 18.57
Kāds sakars ceļu būvniekiem ar to ko pasūtītājs (valsts) ir pasūtījis projektētājiem uzprojektēt (arī lētākās cenas konkurss)? Ceļu būvnieks tālāk piedalās konkursā,iztāmē to lētākās cenas projektu un būvē augšā. Ja ceļu būvnieks censtos kaut par matu improvizēt, tak delfu komentētāji atkal brēktu un visiem būtu skaidrs – zog!!! Bija paredzēta viena ar pusi josla, paskat, šie pierādījuši, ka izceļot no valsts vēl kādu miljonu (‘mūsu nauda nozagta!!!) iespējams katrā virzienā izbūvēt divas joslas. Attiecīgi jau šo dažu gadu laikā tiktu ieekonomēti pāris līķi. Bet kas tev to dos – ES normatīvi tādai nelilai satiksmes intesitātei paredz tādu ceļu kā uzbūvētais. Savādāk ES finansējumu varēja arī nedabūt. Skaidrāks palika?
0
gogolz > mary75 29.07.2010. 09.09
dzeri, es esmu tavs fans!
0
snjuu > mary75 29.07.2010. 12.11
Mani visā “Via Baltica” pasākumā vairāk tracina tā ķēmošanās ar “3 joslām”. Inčīgi, cik daudz dārgāk būtu uztaisīt 4 joslas, nevis ik pa 2 km radoši izpausties ar dažādām sarežģītām saliņām un tamlīdzīgu sviestu? Jebkurā gadījumā braukāšana pa šo ceļu vienmēr izraisa līdzīgu emocionālu noskaņojumu kā “3 vīri laivā” džekiem attiecībā uz “aizliegauma dēļu” spraudējiem.
0
andris902 > mary75 29.07.2010. 08.15
…man patīk Tava humora izjūta!!!… :))
0
Andris > mary75 29.07.2010. 09.20
Arī es tiešo šo ceļu gribēju nosaukt par piemēru. Nezinu, kurš ir būvējis ceļu starp Bausku un Ķekavu, bet šo firmu vairs nedrīkst nekad pielaist pie ceļu būvēšanas Latvijā. Var skaidri redzēt, ka tur puse naudas tika vienkārši nozagta.
0
disassociative > mary75 29.07.2010. 08.52
It sevišķi labs kontrasts ir tumsā no Kauņas braucot – kā pāri robežai Latvijas pusē, pat ceļa stabiņi ir trīsreiz retāk un ceļa aprises saskatīt daudzreiz grūtāk.
0