Šoruden medijos izskanēja ziņa, ka tūroperators ”Prieks Tūre” apturējis darbību, kamēr daļa tūristu vēl bija ārzemēs. Gada sākumā tiesas priekšā stājās cits tūroperators, no kura klienti vēlējās piedzīt zaudējumus. Kā izvēlēties piemērotāko tūroperatoru, lai plānotais ceļojums nebeigtos ar mēnešiem ilgu gaidīšanu un saņemtu atpakaļ samaksāto naudu par nenotikušo atpūtu?
Gandrīz 500 tūrisma operatoru
Saskaņā ar ‘’Lursoft’’ datiem Latvijā ir 437 komersanti, kuri uzskatāmi par tūrisma operatoriem vai tūrisma aģentiem un sniedz kompleksus tūrisma pakalpojumus. Šī gada 1.jūlijā spēkā stājās Ministru kabineta “Noteikumi par kompleksa un saistīta tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un sniegšanas kārtību un kompleksu un saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēju un ceļotāju tiesībām un pienākumiem”, kas veidoti ar mērķi nodrošināt augstāku ceļotāju aizsardzību tūrisma operatora maksātnespējas gadījumā un uzlabot tūrisma aģentu un operatoru darbības sistēmu Latvijā.
Licencēšana patērētāju aizsardzībai
Jaunais regulējums paredz, ka tūrisma aģentiem un operatoriem ir jāsaņem speciāla atļauja (licence), kas ļaus komplekso tūrisma pakalpojumu sniedzējiem organizēt un pārdot kompleksos tūrisma pakalpojumus jeb ceļojumus (transporta pakalpojumi, viesnīcas, ekskursijas u.c.). Licences ikgadējās valsts nodevas apmērs ir 40 eiro, un tā tiks ieskaitīta valsts budžetā, lai nepieciešamības gadījumā varētu segt ceļotāju repatriāciju jeb atgriešanos valstī tūrisma pakalpojuma sniedzēja likviditātes problēmu gadījumā. Licencēšana ieviesta arī kā instruments, lai mazinātu ēnu ekonomiku, nodrošinātu efektīvāku patērētāju tiesību aizsardzību un godīgu konkurenci tūrisma komersantu vidū. Ņemot vērā pārejas periodu, visiem tūrisma aģentiem un operatoriem ir jābūt licencētiem no 2019.gada 1.jūlija.
Pārbaudīt un salīdzināt, pirms pirkt
Noteikumi ir solis pareizajā virzienā, taču tas negarantē 100% ceļotāju aizsardzību.. Absolūtas garantijas pret šādām situācijām nav, riski pastāv ikvienā jomā, taču ir vairākas lietas, ko ceļotāji var ņemt vērā, lai mazinātu iespēju palikt bez kārotā ceļojuma un ilgi gaidīt vai pat nesagaidīt naudas atmaksu.
Noteikti rūpīgi jāizlasa līgums, ko piedāvā tūrisma operators vai aģents. Tas palīdzēs izvairīties no negaidītām izmaksām un sniegs skaidru priekšstatu, cik daudz tiek piedāvāts par noteikto summu. Ja piedāvātā ceļazīme ir ļoti lēta, krasi atšķiras no vidējās tirgus cenas ceļojumam uz attiecīgo valsti, esiet piesardzīgi un rūpīgi izjautājiet piedāvātāju, lai noskaidrotu, kas ir iekļauts cenā. Var gadīties, ka, sākotnēji nopērkot lētāko ceļazīmi, beigās samaksāsiet vairāk, nekā vidējā tirgus cena. Izpētiet vairākus piedāvājumus, pievērsiet uzmanību, kur cenā ir iekļauts transports, ēdināšana, ekskursijas. Parēķiniet, vai šīs lietas, pērkot atsevišķi, neizmaksās dārgāk. Ļoti zema pakalpojuma cena nozīmē arī to, ka komersantam ir mazākas iespējas uzkrāt finanšu rezerves, tātad mazākas iespējas nepieciešamības gadījumā segt zaudējumus klientiem.
Ielūkoties datubāzē
Pamanot reklāmā kādu tūrisma operatoru vai aģentu, noteikti ielūkojieties Ekonomikas ministrijas mājaslapā, kur ir pieejama Tūrisma aģentu un tūrisma operatoru datubāze. Atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos, datubāzes pēctece ar licencēto tūrisma komersantu sarakstu atrodama Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā. Datubāzē tiek uzkrāta informācija par tirgū strādājošajiem tūrisma aģentiem un operatoriem, kā arī informācija par tūrisma operatoru klientu iemaksātās naudas drošības garantiju. Izpētiet, cik ilgi būs spēkā garantijas, kādas ir to summas u.tml. Var pievērst uzmanību pakalpojuma sniedzēja dibināšanas gadam, sadarbības partneru lokam u.tml.
Izpētīt atsauksmes un dalīties pašam
Ieteicams pārbaudīt, vai pakalpojuma sniedzējs ir Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas biedrs. Tiesa, dalība nevalstiskā organizācijā nenozīmē, ka komersants saskaras ar mazākiem riskiem, taču tas liecina, ka pakalpojuma sniedzējs zina likumdošanu.
Noteikti pārbaudiet atsauksmes – ne tikai apjautājoties draugiem un paziņām, bet pameklējot internetā. Mūsdienu digitālajā pasaulē negatīva patērētāju pieredze nepaliek nepamanīta. Ja kādam ceļotājam būs bijusi negatīva pieredze, visticamāk, viņš būs ar to dalījies. Tā var uzzināt arī dažādas nianses par pakalpojuma kvalitāti, piedāvājuma atbilstību realitātei u.tml. Noteikti arī pašiem iesaku dalīties pieredzē – gan sliktajā, gan labajā.
Autore ir Biznesa augstskolas ‘’Turība’’ Starptautiskā tūrisma fakultātes docētāja.
Pagaidām nav neviena komentāra