RTU piedalās Eiropas inženierzinātņu izglītības nākotnes veidošanā • IR.lv

RTU piedalās Eiropas inženierzinātņu izglītības nākotnes veidošanā

38
Foto: pixabay.com
Inga Lapiņa

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) attīstības stratēģija tiek īstenota kā daļa no Eiropas inženierzinātņu izglītības nākotnes veidošanas procesa

RTU 2015. gada 9. oktobrī kļuva par Eiropas vadošo moderno inženierzinātņu augstskolu apvienības jeb CESAER (Conference of European Scools for Advanced Engineering Education and Research) biedru, un tagad universitāte līdzdarbojas inženierzinātņu izglītības, pētniecības un inovāciju politikas veidošanā, kuras iekļautas arī Eiropas Komisijas (EK) darba kārtībā.

Patlaban RTU piedalās trijās CESAER ekspertu darba grupās (Task Force): cilvēkresursi (Human Resources), inovācija (Innovation) un inženierzinātņu izglītība (Scientific Engineering Education – TFSEE). Pēdējā no tām izveidota, lai CESAER eksperti proaktīvi ietekmētu Eiropas politiku augstākajā izglītībā kopumā, tai skaitā paužot viedokli un nodrošinot zinātnes un tehnoloģiju universitāšu interešu pārstāvniecību Eiropas augstākās izglītības telpā un iniciatīvā «Jaunu prasmju programma Eiropai» (New Skills Agenda for Europe), un jo īpaši STEAAM (Science, Technology, Engineering, Architecture, Arts and Mathematics) izglītībā. Ekspertu darba grupas strādā tā, lai elastīgi un ātri reaģētu uz Eiropas institūciju pieprasījumu un piedāvātu atbalstu un risinājumus dažādu lēmumu pieņemšanā.

Inženierzinātņu izglītības darba grupai (TFSEE), kurā RTU un Latviju pārstāvu es, jāizstrādā dokuments ar redzējumu par inženierzinātņu izglītības nākotni un attīstību Eiropā. Šis ziņojums 2018. gada oktobrī tiks prezentēts tieši šiem jautājumiem veltītā konferencē un iesniegts Eiropas institūcijās. Darba grupā vienpadsmit cilvēku sastāvā bez Rīgas Tehniskās universitātes ir arī Budapeštas, Darmštates, Delftas, Dublinas, Eindhovenas, Gentes, Lēvenes, Lundas un Tventes augstskolu pārstāvji.

Kopsolī ar Eiropas vadošajām augstskolām

Tas, ka no visām Baltijas valstu augstskolām patlaban TFSEE ir iekļauta tieši Rīgas Tehniskā universitāte, nav nejauša izvēle. Veidojot CESAER darba grupas, tiek novērtēta gan augstskolas reģionālā ietekme, gan kopējā kompetence un ieinteresētība konkrētā uzdevuma risinājumos.

Mēs RTU negaidām, ka kāds no ārpuses mums pateiks, kā attīstīt inženierzinātņu izglītību, bet kopā ar vadošajiem Eiropas un arī pasaules ekspertiem to jau darām. Esot CESAER, mēs RTU labi saprotam, kurp virzās Eiropa. Studiju un zinātnes attīstībā Latvijas lielākā tehniskā universitāte iet kopsolī ar Eiropas vadošajām tehnoloģiju augstskolām.

Eiropas modernās iniciatīvas, kas paredz kvalifikācijas paaugstināšanu un jaunu speciālistu sagatavošanu, aptverot tā saucamās STEM jomas – zinātne, tehnoloģijas, inženierija un matemātika -, tagad paplašinās uz STEAAM, pievienojot dizaina un mākslas (Arts) un arhitektūras (Architecture) jomas. Ar mākslu un arhitektūru plašākā nozīmē šajā gadījumā tiek saprasts radošums un dizaina domāšanas attīstība, kas veido inovāciju un kas noteikti ir daļa no inženierzinātņu izglītības. Kā skaidro RTU studiju prorektors profesors Uldis Sukovskis – šīs radošuma komponentes ir vitāli svarīgas, jo bez tām tehnoloģiju zināšanas bieži vien nedod iespēju radīt jaunus un inovatīvus risinājumus, kas ir viens no svarīgākajiem mūsdienu sabiedrības progresa faktoriem.

Kopumā jaunā STEAAM virziena īstenošanā Eiropas tehnoloģiju augstskolās galvenā tendence ir – pirmkārt, šī izglītība tiek uztverta kā mūžizglītība un tā ietver arī starpkultūru kompetences. Otrs svarīgs punkts ir izglītības un moderna studiju procesa paplašināšana ar tiešsaistē jeb elektroniski pieejamo izglītību, savstarpēja atzīšana un mācīšanās citam no cita, arī studiju programmu nepārtraukta pilnveide un akadēmiskā brīvība. Un trešais uzdevums, kas dots darba grupai, ir noteikt nākotnes inženierzinātņu izglītības pamatelementus, atspoguļot tās dinamiskos aspektus, kas atver inženierzinātņu izglītības programmas jaunu pētījumu rezultātu integrācijai un inženiera praksē nepieciešamo iemaņu adaptācijai.

Ietvert visas studiju programmas

RTU jau iet kopsolī ar Eiropas jaunajām nostādnēm inženierzinātņu izglītībā – universitāte ir apstiprinājusi stratēģiju līdz 2020. gadam, kurā kā horizontālās prioritātes ir starpdisciplinaritāte un internacionalizācija. Labs piemērs ir RTU Dizaina fabrika, kas attīsta inženiertehnisko, radošo un dizaina domāšanu. Dizaina fabrika veidota pēc Somijas Ālto Universitātes, kura arī ir CESAER organizācijā, parauga. RTU Dizaina fabrika iekļaujas pasaules līmeņa dizaina fabriku ķēdē (Design Factory Global Network) un pašlaik Baltijas valstīs ir vienīgā.

Lai veicinātu Latvijas ekonomisko izaugsmi un modernu ražošanas nozaru attīstību, RTU dod iespēju studentiem attīstīt uzņēmējdarbības kompetenci un iespēju apzināties, vai šī darbības joma viņus interesē vai ne. RTU Senāta lēmums nosaka, ka uzņēmējdarbības, tehnoloģiju pārneses un produktu attīstības studiju modulis jāievieš visās inženierzinātņu studiju programmās. RTU ir pirmā universitāte Latvijā, kas līdz 2019. gadam plāno integrēt uzņēmējdarbības un inovāciju moduli visās RTU bakalaura līmeņa studiju programmās. Šajā studiju gadā moduļa pilotprojekts tika īstenots Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātē. Studenti, praktiski strādājot projektos, attīsta uzņēmēja kompetenci un radošo domāšanu, turklāt daļa no projekta ir darbs RTU Dizaina fabrikā pie prototipu izstrādes, savas teorētiskās zināšanas pārvēršot reālos produktos vai arī pakalpojumos. Visa procesa rezultātā students saprot, vai viņš ir zinātnieks, izgudrotājs, vai viņš ir inženieris un uzņēmējs. Students ir iemācījies, kā iepriekš apzinātās patērētāju vajadzības var pārvērst produktā vai pakalpojumā. Tā ir nozīmīga kompetence, kuras attīstībai jaunajos inženieros iepriekš netika pievēsta īpaša uzmanība, saka pilotprojekta vadītāja un viena no moduļa autorēm profesore Elīna Gaile-Sarkane.

Pasaulē nekas vairs nav teritoriāli noslēgts, jo vairums procesu šodien ir globāli – to nodrošina globālais tīmeklis, tehnoloģijas un virtuālā vide, kā arī globālās vērtību ķēdes attīstība. Līdz ar to starpkultūru kompetence ir nepieciešama, lai ikviens saprastu, kas ir uzņēmējdarbība bez lokālās piesaistes, starptautiskā orientācija, ilgtspēja un sociālā atbildība. Tās visas ir kompetences un prasmes, kas nepieciešamas mūsdienu inženierim.

RTU, esot tādā organizācijā kā CESAER un piedaloties dažādās tās darba grupās, atbilstoši mūsu universitātes stratēģiskajām aktivitātēm dod savu pienesumu un spēj ietekmēt Eiropas institūciju, tai skaitā Eiropas Komisijas, viedokli par zinātni, izglītību un inovācijām inženierzinātnēs Eiropā. Tā ir arī iespēja sekot vadošo Eiropas augstskolu attīstības tendencēm, lai varam attīstīties moderni un, iespējams, kādā jomā kļūt par līderiem.

CESAER ir nekomerciāla starptautiska vadošo Eiropas zinātnes un tehnoloģiju universitāšu un inženierzinātņu augstskolu organizācija. CESAER apvieno 27 Eiropas valstu 50+ vadošās tehnoloģiju augstskolas. Apvienojot Eiropas vadošās tehnoloģiju augstskolas un šo augstskolu stratēģiju veidotājus vienā organizācijā, CESAER veido pamatu inženierzinātņu un moderno tehnoloģiju attīstībai Eiropā. Tāpēc RTU kā Latvijas lielākajai un nozīmīgākajai tehnoloģiju universitātei ir gods būt starp šīm augstskolām. Organizācijas viedoklis tiek ņemts vērā, kad dažādas Eiropas institūcijas, tai skaitā Eiropas Komisija, izstrādā jaunus dokumentus vai nostādnes par kādu nozaru vai jomu attīstību, tai skaitā, kad tiek veidota izglītības un nodarbinātības politika Eiropā jaunajās viedo tehnoloģiju, starpnozaru un integrētajās jomās, it īpaši inženierzinātnēs.

Autore ir RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātes dekāna vietniece mācību darbā, profesore

 

Komentāri (38)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu