Vai mēs esam skopi? • IR.lv

Vai mēs esam skopi?

41
Attēls: collaborativeconsumption.com
Kaspars Salenieks

“Autolevi Latvija” tirgus vadītājs Kaspars Salenieks par dalīšanās ekonomiku.

Vai mēs esam skopi? Vairāk kā gadu darbojoties ar projektu, kas dod iespēju ērti izīrēt savu automašīnu citiem cilvēkiem, šis jautājums nereti ir ienācis prātā, skatoties uz auto rindām stāvvietās un mikrorajonu pagalmos. 

ASV ar terminu “sharing economy” jeb dalīšanās ekonomiku ir pazīstami 44% cilvēku , un tikai 19% no viņiem tiešām ir iesaistījušies šajā ekonomikā. Latvijā šis skaitlis varētu būt vēl mazāks. 

Jau pirms gada Indriķis Liepa iepazīstināja irir.lv lasītājus ar koplietošanas principiem un kā tie tiek realizēti Latvijā. Lai arī savā rakstā Indriķis runā par šīs ekonomikas, kurā cilvēki dalās ar saviem resursiem uzplaukumu, statistika paliek nemainīga – vairāk kā puse nav pat dzirdējuši par šo terminu. Varbūt mēs vienkārši dzīvojam sociālo mediju radītā burbulī, tādēļ nepamanām, ka lielākā sabiedrības daļa nemaz nav gatava dalīties ar to, ko paši nopelnījuši? 

Nenoliedzami, daļa vainas varētu būt arī terminā, jo neviens, sēžoties “Taxify” automašīnā, netiek iepazīstināts, ka šobrīd izmantos dalīšanās ekonomikas pakalpojumu, bet, iespējams, vairāk atbildības ir likumdevēju pusē. 

Šobrīd likuma ietvaros nav paredzēts, ka transportlīdzekļu īpašnieki varētu brīvajā laikā sniegt pakalpojumu citiem cilvēkiem, aizvedot viņus uz noteikto vietu. Tiesa, kopš skaļāka gadījuma ar automašīnas aizturēšanu janvārī , neviens to nav mēģinājis arī aizliegt. 

Likuma grozījumi, kas padarītu šo nodarbošanos legālu vai nē, tiek izskatīti Saeimā, kur taksometru nozares pārstāvji, kas paši atzīst aptuveni 80% nozares darbošanos ārpus likuma vai tā sauktajā “ēnu ekonomikā” mēģina pārliecināt, ka komercprakse, kas balstīta starptautisko spēlētāju “Uber”un “Taxify” pieredzē, varētu situāciju pasliktināt. 

Šis ir viens piemērs, kas jau gadu neļauj Latvijā ieviest citur eksistējošus pakalpojumus procesu lēnās virzības dēļ. Šeit jāpiemin, ka Latvijas tirgus ir tieši tik mazs, ka tajā var būt neizdevīgi ienākt lieliem spēlētājiem pat saskaroties ar salīdzinoši maz šķēršļiem. 

Varbūt, ka mēs darām pareizi, nesteidzoties ar atļaujām jaunajām idejām? Pasaule pēdējā laikā ir parādījusi, ka sabiedrība nav tik atvērta, kā mēs vēlētos domāt. Te gan jāsaka, ka jauni cilvēki, kas, mazāk aktīvi piedalās vēlēšanās, parāda savas izvēles ar izdevumiem. PwC pētījumā norādīts, ka vecuma grupa 18-24 ir starp aktīvākajiem patērētājiem šiem jaunajiem pakalpojumiem un gandrīz 50% no piedāvājuma veido cilvēki vecumā no 25 līdz 44. 

Tas parāda, ka nākotnē palielināsies to cilvēku skaits, kuri zina, kas ir dalīšanās ekonomika un ir gatavi tajā aktīvi iesaistīties. Tāpēc nav jābrīnās, ka “Mintos” un “Twino” kopā ļāvuši nopelnīt jau vairākus desmitus miljonu eiro, “Andele Mandele” spēj nodrošināt vairāk nekā 200 darījumus dienā un Rīgā ir pieejami vairāk nekā 300 mājokļi nedēļas nogalei “AirBnB” platformā. 

 Dalīšanās ekonomika ir viena no jomām, kas attīstās ar vislielākajiem soļiem. Jaunu pakalpojumu parādīšanās ir visai bieža. Jaunas iespējas atrast darbiniekus piedāvā “Piedarbs.lv”, transportlīdzekļus dažādiem gadījumiem no citiem īpašniekiem var izīrēt “Autolevi”, un “ibook.lv” var atrast sev interesējošo grāmatu. Visu, ko esi iegādājies un noglabājis šķūnītī, drīz varēsi izmantot efektīvāk, tādējādi atgūstot daļu no izmaksām.

 Tieši pirmo lietotāju atsauksmes var palīdzēt šiem pakalpojumiem izaugt no vietējā mēroga līdz Eiropas vai pat pasaules līmeņa spēlētājiem. 

Atbildot uz jautājumu, vai esam skopi? Nē, tikai mums nepieciešams laiks pierast. To var darīt ar mazām izvēlē katru dienu. Katru reizi iegādājoties jaunu preci, izsverot, vai mums to vajag iegūt savā īpašumā. Ko ar to darīsim, kad pašiem tā nebūs vajadzīga? Preču deficīta dēļ, dalīšanās pagājušā gadsimta vidū bija pierasta prakse, kā palīdzēt citiem, mums tikai nepieciešams to atcerēties, lai efektīvāk izmantotu resursus, kas mums ir. 

Koplietošana ir vēl savas attīstības sākumā, taču jau tagad dod iespēju ikvienam gūt papildus ienākumus, saudzējot vidi un dodot apziņu, ka esi palīdzējis kādam, kam tas nepieciešams. Šī abpusējā ieguvuma sajūta, manuprāt, ir viens no svarīgākajiem ieguvumiem dalīšanās ekonomikā.

Kaspars Salenieks ir “Autolevi Latvija” tirgus vadītājs

 

Komentāri (41)

andrejs 23.11.2016. 20.15

pagaidām tikai 16 narkologa komenti pie viena raksta…

+4
-1
Atbildēt

1

    Miervaldis > andrejs 23.11.2016. 22.32

    Pagaidām trollim ar palamu andrejko vesels 1 komentārs pie raksta, no tiem komentāri par tēmu 0, troļļojiens 1. Trollis andrejko meklē narkologu, acīmredzot ir žūpa.

    Varbūt trollim andrejko bez narkologa pakalpojumiem izrakstīt arī labas uzvedības kursus, lai iemācītu nestrīdēties par beztēmu, ja nav ko teikt par tēmu?

    0
    -2
    Atbildēt

    0

ierados 23.11.2016. 12.31

Latviešiem tas neder. Latviešiem “kopu cūka nebarojas”. Varbūt kibuci tas strādā. Mums iznomāto tehniku sajāj, apzog u.tml. PSRS laikos bija autonomas un MTSi, kas vienkārši nomira dabiskā nāvē. Viļņā mēģināja šārētos velosipēdus, kas tika nolaupīti īsā laikā. Mēs, varbūt, nēesam skopi, bet īst mežoņi attiecībā uz matriālo pasauli. Tas mums netraucē skaisti runāt, rakstīt, dziedāt un dancot.

+2
0
Atbildēt

9

    Miervaldis > ierados 23.11.2016. 14.13

    Tieši otrādi, mēs esam racionāli domājoši. Pastāstiet, kāpēc man būtu jārūpējas par bezsaimnieka mantu?

    0
    -4
    Atbildēt

    0

    Miervaldis > ierados 23.11.2016. 17.58

    A vot skuju es ar tevi par kaut ko vienošos. Pirmkārt, ja tu mašīnā sāksi bujānīt un es būšu spiests tevi nomierināt ar španneri, tu mani pēc tam tiesā sūdzēsi, bet man to nevajag. Otrkārt, varbūt mēs ar sievu ceļā apspriežam plānus šī vakara attiecībām, bet tā ir tēma, kur trešais ausu pāris ir lieks. Treškārt, ja tu uz pohām piekoļķēsi salonu, kurš maksās par tīrīšanu? Puškins? Un vispār, kāpēc man vajadzētu tevis dēļ mest līkumu, tērējot laiku, bencīnu un apgānot planētu Zemi?

    Jā un man nevajag tavu naudu, es esmu materiāli patstāvīgs. Tā ka čāpo vien kājām, tas ir ideoloģiski pareizi un veselīgi.

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Miervaldis > ierados 23.11.2016. 18.07

    Nu neesam gatavi. Ja tev draudzēšanās ir ultimāta tonī pieprasīt svešu autiņu, tad neesam. Kad nopirksi savu mašīnu un izārstēsies no zaļā fašisma un komunistiskā haļavniecisma, tad paskatīsimies, varbūt varēs draudzēties.

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Miervaldis > ierados 23.11.2016. 17.29

    Skaislīt, pastāsti, ar ko mans personiskais autiņš ir videi kaitīgāks par tādas pašas markas un tikpat tālu braucošu koplietošanas kolhoza mašīnu?

    Un vispār zaļais fašisms ir bīstams, jo fanātiķi, kas ķerti uz aizliegumiem, paši neapstāsies un turpinās aizliegt vēl un vēl. Tā ka gatavojies pārvietoties ar kolhoza velorikšām, viss pārējais ir ideoloģiski nepareizs un aizliedzams!

    +1
    -3
    Atbildēt

    0

    Anonīms > ierados 23.11.2016. 13.59

    nu es neteiktu, ka latviešiem tas neder, bet es teiktu, ka Latvijā tas īsti neder – jo esam gaužām sašķelta sabiedrība – tie jaunie, gudrie, labie, tīrie – tādi jau ir mums loti loti maz un vienlaicīgi – viņi absolūti distancējas, pretnostāda sevi pārējai sabiedrībai

    Savulaik lūdzos, kaut man kaimiņos būtu vairāk latviešu – tā piedomāju vienkārši. Tagad tie latvieši ir – jauni un smuki, bet – kāpnu telpu tā “pietaisīja” , ka es biju spiesta izlikt brīdinājumu, ka cūcības nebeigsies – būs jāsauc policija

    Dzīvojiu blakus vecpilsētai – 5 min raitā solī – dzer un dziedi un pīpē tur cik gribi – nē, ālējās un dauzās pa māju – izliecos pa logu un pateicu – ja nebeigsiet traucēt naktsmieru – saukšu policiju – smieklīgi – jūtos kā veca tantiņa no filmām, kas tramda jauniešus , bet – zvēru – esmu dzivojusi ārzemēs – nu nav nekur tik vulgāri kā pie mums – tiesa gan Krievijā neesmu dzīvojusi – tur varbūt ir trakāk , bet – nu lūk

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

    Kaspars > ierados 23.11.2016. 12.55

    Mežoņus no pārējiem var ļoti viegli nošķirt pēc atsauksmēm un vērtējumiem, kas ir visās šāda veida platformās. Vēl viena no latvieša īpašībām ir tā, ka mums patīk sūdzēties. Tas šoreiz var spēlēt par labu.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Anonīms > ierados 23.11.2016. 18.04

    nu es jau arī par to – ka neesam morāli gatavi draudzēties , uzticēties,sadarboties.

    Iespējams es uz tevi atstātu patīkamu iespaidu , es jau protu diezgan labi izlikties smalkāka un gudrāka kā esmu patiesībā – beigās tu varbūt pat izjustu zināmu ilgošanos – bet nu labi -ar varu jau nelauzīšos tas nu ir skaidrs

    un šitie , kas par seksu runā – vai – ļoti uzmanīgi – tiem darīšana parasti iepaliek

    +2
    0
    Atbildēt

    0

    Anonīms > ierados 23.11.2016. 17.52

    Miervaldīt, mīļais – tu ideju neesi izpratis. Tā doma ir tāda, ka no rīta tu ar sievu brauc uz darbu un es stāvu ceļamalā – pēc iepriekšejas norunāšanas – vienošanās un tu mani uzņem savā auto un arī pa ceļam – aizved uz darbu , bet es savu auto pārdodu un nopērku sev saistus rubīnus.

    Nekādi kolhozi, nekāda vardarbība – skaisti, eleganti , mīļi.

    Jā un vakarā tas pats – pēc darba es atkal stāvu mums vien zināmā vietiņā un gaidu. Es tev maksāju kādu daļu par benzīnu – nu pēc vienošanās atkal, protams. Saproti ideju? Mēs ietaupam mūsu karsti mīļotās planētas resursus.

    Vienlaicīgi – izmanotjam laiku lietderīgi – riktīgi nolamājam valdību, saeimu, putinu un merkeli – nu atkal pēc vienošanās, protams

    +3
    0
    Atbildēt

    0

    Anonīms > ierados 23.11.2016. 16.55

    Mievaldīt, es uzskatu Zemes resursi ir ierobežoti un Zeme ir jāsaudzē – visos iespējamos veidos

    +3
    0
    Atbildēt

    0

agrunte 24.11.2016. 01.07

Apmeklēju to Andeli Mandeli un tā arī nesapratu, kas tas ir. Normālos portālos vienmēr ir sadaļa “Par mums” vai vai “Kas ir Andele Mandele”, vai “Imprint”, vai “Lietošanas noteikumi”, vai vismaz kaut kāds apraksts! Jo tie taču dabiski jautājumi, kas rodas jaunam apmeklētājam. Bet tur nav ne miņas, kur es esmu nokļuvis! Kaut kādas pērles visur. Murgs…

+2
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu