Vidējais tūrists Latvijā – pensijas vecuma vācietis
Šodien, 27.septembrī, pasaulē ir Tūrisma diena, sezonas beigas ziemeļu platuma grādos un sākums dienvidu puslodē. Nozarē ir jaunas tendences gan ģeopolitisko notikumu, gan globālo terorisma draudu ietekmē.
Vairs nav luksus prece
Tūrisms un viesmīlība iet roku rokā ar izklaides industriju. Pašlaik vērojams, ka mainās motivācija, kāpēc cilvēki ceļo, proti, kādreiz klasiskā tūrisma definīcija vēstīja, ka galvenais mērķis ir relaksācija, taču tagad būtisku sadaļu nozarē veido korporatīvais tūrisms, kura galvenais mērķis ir darbs, konferences un bizness.
Nenoliedzami, lielākais segments tūrisma nozarē joprojām ir atpūtas braucieni – masu tūrisms uz kūrortiem – korporatīvais, gastronomiskais u.c. paveidi veido tikai nelielu nozares daļu, taču arī tur ir pieaugoša tendence. Tūrisms vairs nav luksus prece – tas ir brīvā laika pavadīšanas veids, daļai sabiedrības tas jau kļuvis par dzīvesstilu.
Tūrisms kļuvis daudz pieejamāks – samazinās transporta izmaksas, pieaug ceļošanas veidi un galamērķi, ceļotājam ir daudz lielāka izvēle.
Ir ceļotāji, kuri 25 reizes brauc uz vienu un to pašu galamērķi, un tādi, kuri cenšas apceļot pēc iespējas vairāk vietu. Pēdējos desmit gados nav mainījušies apmeklētākie galamērķi – Francija, Grieķija un Spānija. To nav ietekmējuši arī terorisma draudi – Francijas tūrisma zīmols ir tik spēcīgs, ka terorisma gadījumi tūrisma intensitāti mazināja tikai īslaicīgi. Katru gadu uz Franciju brauc aptuveni 50 miljoni tūristu, tāpēc makro līmenī izmaiņas nav jūtamas.
Latviju apmeklē tranzītā
Lielākas izmaiņas vērojamas grupās, kas ceļo – cilvēki sāk ceļot daudz ātrāk, raugoties no vecuma aspekta, un turpina ceļot daudz ilgāk. Dzīves nogrieznis, kurā cilvēki ceļo, kļūst aizvien garāks. Mainās arī tendence, no kurienes nāk lielākais ceļotāju daudzums – kādreiz lielākās tūristu plūsmas nāca no Eiropas, Ziemeļamerikas un Japānas, bet tagad vērojams tūristu pieaugums no Ķīnas, kas ir visstraujāk augošas izejošā tūrisma tirgus pasaulē, aug arī Indijas, Malaizijas, Indonēzijas ceļotāju skaits.
Arī mēs – Austrumeiropa – esam jauns aktīvs izejošā tūrisma tirgus, daudzi ceļotāji nav bijuši ne tuvu visos Eiropas galamērķos, nemaz nerunājot pat tālākiem ceļojumiem, tāpēc mums priekšā vēl daudz neapgūtu apvāršņu.
Latviju kā tūrisma galamērķi raksturo divi aspekti – ko mēs gribētu redzēt viesojamies Latvijā un kāda ir patiesā situācija. Medijos nereti vēsta, ka Latvija ir gastronomiskā tūrisma galamērķis, taču situācija rāda, ka uz Latviju lielākoties tūristi dodas tranzītā, vai arī tikai lai apmeklētu Rīgu.
Rīga ir Latvijas tūrisma ūdensgalva, neraugoties uz to, ka arī ārpus Rīgas ir ko darīt un redzēt.
Vidējais tūrists, kurš viesojas Latvijā ir pensijas vai pirmspensijas vecuma vācietis. Tas nav slikti, jo šāds tūrists ir pietiekami maksātspējīgs, viņam ir interese pabūt arī ārpus Rīgas, piemēram, Liepājā vai Rundālē.
Tirgus kaimiņvalstīs
Galvenie Latvijas tūrisma tirgi ir kaimiņvalstis – Lietuva, Igaunija un Krievija. Tas ir līdzīgi visā pasaulē, piemēram, Zviedrijā visvairāk tūristu ir no Norvēģijas, Dānijā – no Vācijas. Daudzi tūrisma nozares uzņēmumu pārstāvji Latvijā jūt izmaiņas ienākošā tūrisma ģeogrāfijā, taču situācija nav tik dramatiska, kā varētu šķist, arī tūristi no Krievijas joprojām brauc uz Latviju.
Samazinājumu tūristu apjomā no Krievijas var kompensēt ar ceļotājiem no Vācijas vai Skandināvijas, taču ir nianse, proti, tēriņu ziņā tie nav līdzvērtīgi – tūristi no Krievijas visbiežāk izvēlas dārgākas viesnīcas un restorānus, kā arī uzturas te ilgāk.
Ja salīdzinām tūristu no Krievijas un Vācijas, aptuvenā tēriņu starpība varētu būt pat divas vai trīs reizes lielāka.
Izejošajam tūristam no Latvijas joprojām ir daudz aizspriedumu un stereotipu par ceļošanu. Esam slinki izvēlēties tādus galamērķus, uz kuriem nepiedāvā tiešos lidojumus. Ceļotāji no Latvijas ir ļoti labi klienti tūrisma aģentūrām – tā kā nevēlamies meklēt un plānot paši, iegādājamies jau gatavus piedāvājumus. Ceļotājam no Latvijas patīk saņemt jau gatavu un izplānotu ceļojumu. Tāpēc arī Latvijā ir aptuveni 250 tūrisma aģentūras, kas tik nelielai valstij ir ļoti daudz.
Pasaules Tūrisma dienā visiem Latvijas tūrisma nozares pārstāvjiem gribētos vēlreiz atgādināt to, cik būtiski ir sadarboties. Par to visu laiku tiek runāts, taču praksē sadarbība joprojām buksē. Ja viena tūrisma mītne izvieto savos stendos cita tūrisma objekta bukletus, tā vēl nav sadarbība. Ir ārkārtīgi maz gadījumu, kad vienā tūrisma objektā stāsta un dalās ar informāciju par citu.
Ēriks Lingebērziņš ir Biznesa augstskolas ”Turība” docētājs un Tūrisma pētniecības centra vadītājs.
Komentāri (34)
Ila 28.10.2016. 11.54
Vēlies sarīkot neaizmirstamu tikšanos ar draugiem vai lieliski pavadīt laiku kopā ar ģimeni vai darba biedriem? Exitoria Escape rooms Tevi jau gaida! Exitoria sniedz iespēju izvēlēties kvest istabas ar visdažadāko tematiku un atmosfēru. Vai spēsi spēles laikā atrisināt visas mīklas un uzvarēt? Lai veiktu rezervāciju vai iegūtu sīkāku informāciju par projektu apmeklējiet mājas lapu: http://exitoria.com/
0
Anonīms 27.09.2016. 12.24
jā – ceļotāji tagad ir citi – mums naudu atņem – bēgļiem iedod un tie tad arī lidinās pa pasauli – latvieši ir nevis slinki ceļot, bet tieši otrādi – vieni no čaklākajiem un aktīvākajiem
Jā un tūrisma nozare Latvijā lieliski ilustrē situāciju mūsu ekonomikā – viena un tā pati tūrisma firma – Kolumbs + Averoja apkalpo gandrīz visas ministrijas , Ārlietu ministriju apkalpo cita firma – arī sirsnīgas ilgstošas personīgās draudzības, nevis godīgas atklātas konkurences rezultātā.
Kas mani šausmīgi satriec Rīgā – cilvēku nelaipnība un ielu netīrība – par viesnīcām un ēdieniem ipaši nevaru spriest , bet … nu tā kaut kā
3
Anonīms > Anonīms 27.09.2016. 14.21
Oj -ja Tu Rīgu salīdzini ar Neapoli vai Hurgadu,tad esam tīri,ja ar Stokholmu vai Londonu vai Ņujorku -esam sušķi. Jautājums -kāpēc? Vēl jūnijā operas festivāla laikā operas kanālmala bija pilna ar usnēm un nātrēm
0
Eriks > Anonīms 28.09.2016. 15.34
Domāju, ka Rīga noteikti ir ierindojama starp Eiropas “tīrajiem” galamērķiem. Ja salīdzina Rīgu ar citām lielajām Eiropas metropolēm un vidēja izmēra galamērkiem, Rīgas centra ielas (kur arī atrodas galvenās tūristu apskates vietas) nav grafiti mākslas nosētas, Rīgā ir tīrs sabiedriskais transports, zāliens ir nopļauts un ziedi sastādīti. Bet tā ir problēmas mazākā puse, jo – jā, viesmīlībā mums, nozarei, ir kur tiekties un lai gan esam ar labiem nodomiem, ne vienmēr protam to izrādīt, apkalpojot ārvalstu viesus.
0
ADTM > Anonīms 27.09.2016. 12.45
Domāju man dzīvē ir sanācis gana redzēt pasauli – gan Eiropu, gan Āziju un Ameriku. Pasaules mērogā skatoties, netīrību un nesakoptību jau nu gan mums nevar pārmest. Pat pa padomju lakos celtajiem guļamrajoniem braucot pēc ārzemju ceļojuma pie mums viss liekas kārtīgs. Nav šiks, bet sakārtots. Nu tāds, par kuru var nekaunēties.
0
ADTM 27.09.2016. 12.47
nekad neesmu izmantojis tūrisma firmu pakalpojumus. Vienmēr pats plānoju savus ceļojumus. Un faktiski nezinu nevienu, kas brauktu atpūsties caur tūrisma firmām. Interesanti, kā tiek vākta statistika šiem pētījumiem. Ārzemju lidostās vairrākārt esmu pildījis aptaujas. Pie mums Rīgā nekad neesmu nevienu redzējis.
2
Eriks > ADTM 28.09.2016. 15.36
Izvairīties no tūrisma firmu pakalpojumiem plašākā izpratnē ir visnotaļ sarežģīti, jo lielu daļu tiešsaistes rezervāciju sistēmu viesnīcām, izklaidēm, auto nomai u.c. faktiski apkalpo kāds ienākošā tūrisma operators. Bet tas tā – nozares specifika. Tomēr fakts, ka arvien vairāk Latvijas iedzīvotāji izmanto iespējas visu darīt pašiem ir pozitīva zīme – kļūstam par attīstītu sabiedrību, jo protam izmantot tehnoloģiju piedāvātās iespējas. Tūristu statistika, pamatā, rodas viesnīcām reģistrējot nakšņojošos viesus.
0
andrejs > ADTM 27.09.2016. 15.52
es gan esmu izmantojis – uz eksotiskākām vietām kā Krievija, AAE, Maroka vai Taizeme. Pāris reizes arī dodoties slēpot.
Bet beidzamajos gados visu kārtoju pats – internets sniedz superīgas iespējas. Tas gan prasa vairāk laika, izvēlos rūpīgi, jo naudas resursi nav neierobežoti, bet ceļojumā neesmu ne no viena atkarīgs un, ja kas nav labi, tad varu vainot tikai pats sevi.
0