Uzskats, ka uzņēmuma mārketingu var virzīt jebkurš, jāatstāj 90.gados
Nodarbinātības Valsts aģentūras pārskatā par bezdarba situāciju valstī 2015.gada jūnijā redzams, ka starp desmit darba devēju pieprasītākajām profesijām ir ierindojušās vairākas, kurās nepieciešama augsta kvalifikācija reklāmas un pārdošanas nozarē. Līdzīga aina paveras, ielūkojoties lielākajos vakanču portālos, proti, darba devējiem vajadzīgi izglītoti un profesionāli darbinieki pārdošanas un mārketinga jomā, turklāt virkne uzņēmumu piedāvā darbu šī virziena studentiem.
Kāpēc ir tik liels pieprasījums? Atbilde ir pavisam vienkārša – tāpēc, ka trūkst labu speciālistu! Vēsturiski Latvijā ir izveidojusies situācija, ka daļa mārketinga jomā strādājošo nav ieguvuši attiecīgo izglītību, bet profesijā vajadzīgās iemaņas cenšas apgūt pašmācības ceļā.
Pēc neatkarības atgūšanas valstī veidojās lielāki un mazāki uzņēmumi, kuros par mārketingu visbiežāk atbildēja paši uzņēmumu īpašnieki. No šejienes arī radies pieņēmums – lai darbotos mārketinga un pārdošanas nozarē, nav nepieciešama attiecīga izglītība, jo to var darīt jebkurš. 90.gados nereti darbojās uzņēmumi, kuros par mārketinga un reklāmas jautājumiem atbildēja īpašnieku sievas. Tagad tas šķiet smieklīgi, bet tolaik tā bija realitāte – kāpēc gan algot profesionāli, kuru tolaik īsti nemaz nebija, ja to varētu paveikt sieva?! Taču mārketings nav biroja iekārtošana! Laiki ir mainījušies, uzņēmējdarbības nozare ir strauji gājusi uz priekšu un attīstījusies – mūsdienu biznesa pasaule pieprasa profesionālismu.
Situāciju Latvijā ļoti labi raksturo tā sauktais “pudeles kakla” efekts – mēs spējam radīt un saražot produktus un pakalpojumus, bet neprotam tos virzīt tirgū un pārdot.
Uzņēmēju attieksme pret mārketinga un pārdošanas jautājumiem ir mainījusies, pašlaik tiek novērtēta šīs nozares nozīme uzņēmējdarbības attīstībā ne tikai kādā konkrētā uzņēmumā, bet sfērā kopumā. Pakāpeniski veidojas izpratne par to, ka mārketings nav tikai reklāma. Reklāma patiesībā veido tikai 1/5 daļu no visa, ko ietver šis jēdziens. Tāpēc arī izveidojies pieprasījums pēc profesionāliem nozares pārstāvjiem, un nereti studenti kā karsti pīrādziņi tiek izķerti jau no augstskolas sola.
No studentiem, kuri šī gada jūnijā absolvēja Biznesa augstskolas ”Turība” pilna laika bakalaura programmu “Mārketings un tirdzniecības vadība”, 87,5% līdz studiju beigām bija ieguvuši darbu nozarē. Manuprāt, tas neapšaubāmi pamato apgalvojumu, ka pārdošana un mārketings ir vienas no pieprasītākajām profesijām.
Uzņēmējdarbības galvenais mērķis ir gūt peļņu, un to var īstenot tikai pārdodot attiecīgo produktu vai pakalpojumu. Laikā, kad tehnoloģiju attīstība neļauj vienam uzņēmumam ilgtermiņā būt līderim saražotās produkcijas jomā, izšķiroša nozīme ir tieši mārketinga instrumentiem.
Neviens neizvēlētos uzticēt savu veselību ārstam, kas apguvis medicīnu pašmācības ceļā, tad kāpēc tik atbildīgu nozari kā mārketings uzticēt neprofesionāļiem?
Starptautiskajos uzņēmumos pārdošanas vadības un mārketings speciālisti ir vieni no vislabāk apmaksātajiem darbiniekiem, turklāt tā ir interesanta un izaicinājumiem bagāta profesija, jo labam speciālistam jāspēj atrast jaunus preču un pakalpojumu noieta kanālus, veidot pārdošanas komandu, dibināt kontaktus, organizēt pārrunas ar potenciālajiem klientiem, kā arī vadīt pārdošanas procesus uzņēmumā.
Autore ir Biznesa augstskolas ”Turība” lektore.
Komentāri (22)
Odo 10.08.2015. 23.36
Uzskats: “Uzņēmējdarbības galvenais mērķis ir gūt peļņu” ir izplatīts, bet tikpat muļķīgs, kā uzskats: “Mūsu galvenais mērķis ir ēst”. Protams, peļņa uzņēmumam ir tikpat svarīga, kā mums ēšana (jo bez tās nevar izdzīvot), bet tas nedrīkst būt galvenais.
Galvenajam uzņēmējdarbības mērķim ir jābūt vēlmei atrisināt kādu sabiedrības problēmu un dot tai labumu.
1
Ēriks > Odo 11.08.2015. 10.34
Uzskats”trolejbusam ir jābrauc” ir izplatīts bet tikpat muļķīgs,kā uzskats ”Mūsu mērķis ir pārvietoties”.Protams,pārvietošanās mums ir tikpat svarīga kā trolejbusam braukšana,bet tas nedrīkst būt galvenais.Tante nedrīkst būt bez riteņiem,jo tad no viņas neiznāks trolejbuss.Un tad mums neiznāks nekāds kapitālisms.
0
ierados 10.08.2015. 09.48
Kas vainas pašmācības ceļam? Var atrast gana daudz piemēru, kad izcilības gājušas pašmācības ceļu. Var padomāt, ka tāda “Turība” garantē ģenialitāti.
0