FM: Nākamajā gadā būs konsolidācijas budžets • IR.lv

FM: Nākamajā gadā būs konsolidācijas budžets

13
Foto: Emīls Desjatņikovs, F64

Vistiešāko efektu uz valsts pamatbudžeta deficīta samazināšanu dotu izmaiņas PVN

Saskaņā ar 5.maijā publicētajām Eiropas Komisijas prognozēm 2016.gada budžeta sagatavošanā būs jāveic konsolidācija 0,4% no iekšzemes kopprodukta (IKP) apmērā, norāda Finanšu ministrijas Fiskālās politikas departamenta direktors Nils Sakss.

“Tas būs jādara, neskatoties uz to, ka esošajā ģeopolitiskajā situācijā, kad saskaramies ar reāliem hibrīdkara draudiem, mums jānodrošina papildu finansējums drošībai – gan iekšējai, gan ārējai, lai izpildītu apņemšanos pret mūsu starptautiskajiem partneriem,” skaidro Sakss.

Šādā situācijā, kad jau nepieciešama konsolidācija, izbrīnu rada Labklājības ministrijas (LM) virzītie grozījumi pensiju likumā, kas 2016.gadā rada vēl papildu izdevumus 0,1% no IKP, norāda Sakss. Šādus lēmumus nedrīkst pieņemt, ja nav pieņemti lēmumi par to, kā notiks konsolidācija. Rīkojoties pretēji, valdība vienkārši saasina jau tā esošo problēmu, kas būs jāatrisina šā gada rudenī, izstrādājot nākamā gada budžetu, raksta LETA.

“Reālistiski raugoties, no dažu izdevumu pozīciju palielināšanas nevarēs izvairīties, jo vienmēr ir kādi apstākļi, kas steidzami prasa papildu finansējumu. Pieņemsim, ka tādas vajadzības veidotu 25% no tā papildu finansējuma, kas tika piešķirts 2015.gada jaunajām politikas prioritātēm, jeb 0,2% no IKP. Pieņemsim, ka FM viedoklis netiek ņemts vērā un valdība atbalsta LM virzītos grozījumus pensiju likumā. Tādā gadījumā konsolidācijas apjoms būtu 0,7% no IKP. 0,7% konsolidācija nav joka lieta un ar kosmētiskiem līdzekļiem to izdarīt nevarēs. Valdībai nāksies izšķirties starp sliktu un vēl sliktāku variantu. Variantu jau nav daudz. Mēģināšu iezīmēt iespējamos scenārijus,” skaidro Sakss.

Konsolidāciju var veikt, gan samazinot izdevumus, gan palielinot ieņēmumus. Var abus soļus kombinēt. Ja tiktu pieņemts lēmums samazināt izdevumus, tad vidēji katrai ministrijai būtu jāsamazina izdevumi par 5%, informē Sakss, piebilstot, ka otrs konsolidācijas variants ir palielināt ieņēmumus.

Sakss norāda, ka ir tikai trīs nodokļi, kuriem ir būtiska fiskālā ietekme, – iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN; 5,5% no IKP), pievienotās vērtības nodoklis (PVN; 7,7% no IKP) un sociālās apdrošināšanas iemaksas (8% no IKP).

“Varētu atteikties no IIN samazināšanas par 1% (varu iedomāties, kāda neapmierinātība nāktu no darba ņēmējiem). Ieņēmumi tādā gadījumā pieaugtu par 0,2% no IKP, bet uz konsolidāciju efekts būtu tikai 0,04% no IKP. Tas tāpēc, ka tikai 20% no IIN tiek novirzīti valsts budžetā. 80% nonāk pašvaldību budžetos. Nav pamata domāt, ka pašvaldības šos papildu ieņēmumus uzkrās. Visticamāk, tās attiecīgi palielinās izdevumus, līdz ar to efekts uz deficītu būs neitrāls. Šo situāciju varētu labot, attiecīgi mainot IIN proporciju starp valsts budžetu un pašvaldību budžetu tā, lai pieaugums nonāktu valsts budžetā (varu iedomāties, kādu neapmierinātību paudīs pašvaldības). Šādā situācijā konsolidācijas efekts būtu 0,2%,” skaidro Sakss.

Sociālās apdrošināšanas iemaksu palielināšana pēc būtības nerisina problēmu, jo šos līdzekļus nevar izmantot valsts pamatbudžeta izdevumu segšanai. Sakss atzīmē, ka jau pašlaik sociālās apdrošināšanas budžetā 2016.gadā tiek prognozēts 0,4% no IKP pārpalikums, bet valsts pamatbudžetā 2% no IKP deficīts. Vēl lielāka pārpalikuma veidošana, attiecīgi pieļaujot lielāku valsts pamatbudžeta deficītu, radītu ilgtermiņa problēmas, jo sociālās apdrošināšanas budžeta pārpalikums tikai pastiprinātu spiedienu palielināt šī budžeta izdevumus.

Vistiešāko efektu uz valsts pamatbudžeta deficīta samazināšanu dotu izmaiņas PVN. PVN palielināšana par 1% dotu konsolidācijas efektu 0,3% no IKP, skaidro Sakss.

“Jāatzīmē, ka minētie aprēķini ir vienkāršoti, tomēr tie pareizi raksturo iespējamās izvēles. Būtu maldīgi cerēt, ka varēs izvairīties no šiem sāpīgajiem lēmumiem. Ēnu ekonomikas apkarošanas efektam uz ieņēmumu palielināšanu ir noteiktas robežas, un tās jau lielā mērā ir sasniegtas 2015.gada budžeta izstrādē. Kā redzams, jebkuri lēmumi rudenī par budžetu būs sāpīgi un sabiedrībā nepopulāri. Vai vajag jau šodien šo uzdevumu padarīt vēl grūtāku?” piebilst Sakss.

 

Komentāri (13)

klusais 11.05.2015. 14.19

Patiesībā ir vēl trešā lieta par kuru nez kapēc negrib neviens runāt . Un tas ir stāsts par to kā iekasētie nodokļi tiek izmantoti . Kaut ka nav dzirdēts , ka kāds briesmīgi pārdzīvotu par vienkārši zemē nomestu naudu ka piemēram ar portālu skolas.lv … un cik nav šādu gadījumu par kuriem mēs nemaz nerunājam … FM un VID ir gatavi noplēst septiņas ādas no tiem , kas nes budžetā naudu, bet visiem ir pilnīgi pie vienas vietas kā tā tiek tērēta. Ka tik neizejot skurpulozi cauri tēriņiem valsts negūtu lielāku efektu kā pievelkot nodokļu skrūves.

+10
0
Atbildēt

2

    ozolnieki > klusais 11.05.2015. 20.33

    Šī nedēļa veltīta e veselībai . Pa radio dzirēju iespējamās izmaksas ja pilnība ievieš 400-500 milj . Ja vien nepārtricās . Bet 40 milj arī nereāli maz

    Tā kā skola lv nobāl …

    0
    0
    Atbildēt

    0

    klusais > klusais 11.05.2015. 23.44

    ozolnieki – parunā ar ārstiem , ko viņi saka par e-veselību :) un viss taps skaidrs :)

    0
    0
    Atbildēt

    0

aivarsk 11.05.2015. 14.02

pareizi! Nodokļus augšā! Vēl jau ir kam aizbraukt! Nevajag ne birokrātiju mazināt, ne idiotismu apkarot!

+6
-2
Atbildēt

0

valdemir 11.05.2015. 14.09

Vodka stala pjaķ i vosem,

vsjo ravno mi piķ ņe brosim.

Peredaiķe Iļjiču,

što i ģesjaķ po pļeču…

… A, kak staņet dvacaķ pjaķ,

buģem snova zimņij braķ.

Tā arī bija, nepagāja ne 10 gadi.

+1
0
Atbildēt

1

    ozolnieki > valdemir 11.05.2015. 20.31

    vai nebij ..

    buģem zimņij bratķ OPJAĶ

    0
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu