Arī Latvijas aviokompānija “airBaltic” ieviesīs jaunos drošības pasākumus
Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrība “Norwegian Air Shuttle”, Lielbritānijas zemo cenu aviokompānija “easyJet” un Kanādas aviokompānija “Air Transat” pieprasīs divu pilotu klātbūtni kabīnē jebkuros apstākļos, ceturtdien paziņoja lidsabiedrību pārstāvji. Arī Latvijas aviokompānija „airBaltic” pievienojusies šiem drošības noteikumiem, piektdien „Rīta Panorāmā” teica uzņēmuma viceprezidents Jānis Vanags.
Aviokompānijas ar šādu paziņojumu nākušas klajā, atklājoties, ka šonedēļ avarējušās aviokompānijas “Germanwings” pasažieru lidmašīnas otrais pilots Andreass Lubics tīšām viens pats ieslēdzies pilotu kabīnē un nogāzis lidmašīnu. Visi 150 pasažieri un apkalpes locekļi katastrofā gāja bojā.
“Kad viens cilvēks pamet kabīni, tur tagad būs jāpaliek diviem cilvēkiem,” paziņoja “Norwegian Air Shuttle” pārstāvis. Viņš norādīja, ka lidsabiedrība šādu noteikumu ieviešanu apsvērusi jau ilgu laiku, bet “Germanwings” lidmašīnas katastrofa ir paātrinājusi lēmuma pieņemšanu. Jaunie noteikumi jau iesniegti apstiprināšanai Norvēģijas civilās aviācijas pārvaldei.
“Norwegian Air Shuttle” ir trešā lielākā zemo cenu lidsabiedrība Eiropā. Tikmēr “easyJet” un “Air Transat” paziņojušas, ka jaunie noteikumi par divu apkalpes locekļu pastāvīgu klātbūtni pilota kabīnē stāsies spēkā jau no piektdienas.
Latvijas Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs teica, ka šī situācija mainīs aviācijas nozari visā pasaulē, vēsta LETA.
Viņš skaidro, ka situācija ir mainījusies, un tagad būs jādomā, kā pasargāt abas puses – ne tikai lidmašīnas apkalpi no pasažieriem, bet arī otrādi. CAA Latvijas pārvadātājiem nosūtījuši rekomendācijas situācijās, kad otrs pilots pamet savu vietu, – drošības pēc kabīnē ieteikts nodrošināt stjuarta klātbūtni. Tas būs lietderīgi arī situācijās, ja pilotam rodas veselības problēmas. Viņš prognozē, ka sekos ātra reakcija arī no Eiropas Savienības drošības aģentūras, lai šādas situācijas neatkārtotos.
Kā skaidro Gorodcovs, visās lidsabiedrībās kārtības procedūras pilotiem ir noteiktas līdzīgas. Lai lidojuma laikā durvis uz pilotu kabīni no ārpuses nevarētu atvērt, tās ir aprīkotas ar speciālu atslēgu. Lielākajās lidmašīnās pie pilotu durvīm ārpusē vēl esot novietotas videokameras, lai piloti varētu sekot līdzi pie durvīm notiekošajam. Viņš gan norāda, ka ārpusē durvīm ir kodu atslēga, lai stjuarti vajadzības gadījumā tās varētu atvērt. Gorodcovs norāda, ka durvis pēc koda ievadīšanas atvērsies tikai tad, ja tās no iekšpuses netiks bloķētas. Līdz ar to “Germanwings” situācija izskatoties pēc gadījuma, kur pilots ar apzinātu rīcību nav ielaidis kabīnē ne stjuartus, ne pilotu. Bloķēt durvis varot no piecām līdz 20 minūtēm – tas esot atkarīgs no lidmašīnas modeļa, taču arī pēc šā laika beigšanās no pilota kabīnes iespējams durvis ar apzinātu rīcību bloķēt atkārtoti.
Dati no avarējušās aviokompānijas “Germanwings” pasažieru lidmašīnas retranslatora liecina, ka straujā nolaišanās sākta manuāli, apstiprinot pieņēmumu, ka otrais pilots apzināti nogāzis lidaparātu, ceturtdien paziņojis lidojumu portāls “Flightradar24”.
Portāls, kas seko līdzi gaisa satiksmei, norādīja, ka trīs sekunžu laikā lidmašīnas autopilots tika manuāli izmainīts no 38 000 pēdu (aptuveni 12 500 metru) augstuma uz 100 pēdu (30,5 metru) augstumu. “Deviņas sekundes vēlāk lidmašīna sāka nolaisties,” norādījis portāls.
“Flightradar24” analizētie dati iegūti no lidmašīnas retranslatora automātiskās atbildes uz radaru pieprasījumiem.
Pilotu tīši izraisītas aviokatastrofas
Francijas prokurori ceturtdien paziņoja, ka Alpos avarējušās Vācijas zemo cenu lidsabiedrības “Germanwings” lidmašīnas otrais pilots Andreass Lubics apzināti nogāzis lidmašīnu ar 150 cilvēkiem, ziņo LETA/AFP. Šādi gadījumi jaunākajā aviācijas vēsturē ir retums, tomēr dažos gadījumos ir apstiprinājies, ka aviokatastrofas tīši izraisījusi apkalpe.
2013.gada 29.novembris – Aviokompānijas “Mozambique Airlines” (LAM) lidmašīna “Embraer 190” ceļā no Maputo uz Luandu nogāžas Namībijas austrumos, nogalinot 33 cilvēkus. Izmeklētāji paziņo, ka kapteinim bijis “skaidrs nodoms” nogāzt lidmašīnu, jo viņš manipulējis ar autopilotu tādā veidā, lai lidmašīna avarētu.
1999.gada 31.oktobris – Īsi pēc pacelšanās Atlantijas okeānā iegāžas aviokompānijas “EgyptAir” reisa Ņujorka-Kaira lidmašīna “Boeing 767”, nogalinot visus 217 cilvēkus tajā. “Melno kastu” izpēte parāda, ka avāriju izraisījis pilots un īsi pirms nogāšanās paziņojis: “Es tikko pieņēmu savu lēmumu. Savu ticību nododu Dieva rokās.”
1997.gada 19.decembris – Singapūras aviokompānijas “SilkAir” laineris “Boeing 737” ceļā no Džakartas uz Singapūru nogāžas upē Indonēzijā, iet bojā visi 104 pasažieri un apkalpes locekļi. ASV izmeklētāji secina, ka, visticamāk, lidmašīnu tīši nogāzis kapteinis, kurš pēdu slēpšanai atvienojis “melnās kastes”. Kapteinis nesen ticis disciplināri sodīts un pazemināts, kā arī viņam bijuši parādi.
1994.gada 21.augusts – Īsi pēc pacelšanās Atlasa kalnos ietriecas aviokompānijas “Royal Air Maroc” Marokas iekšējā reisa Agādīra-Kasablanka lidmašīna “ATR-42”, nogalinot visus 44 cilvēkus tajā. Izmeklēšana pēc otrā pilota pēdējiem vārdiem ātri secina, ka tā bijusi pilota pastrādāta pašnāvība.
1982.gada 9.februāris – Tuvojoties Hanedas lidostai, Tokijas līcī iegāžas aviokompānijas “Japan Airlines” lidmašīna “DC-8”, iet bojā 24 cilvēki. Izmeklēšanā konstatē, ka pilots, kurš katastrofā izdzīvo, bijis garīgi nestabils.
Pilota pašnāvība ir viena no hipotēzēm pēc “Malaysia Airlines” reisa MH370 pazušanas pagājušajā gadā, kas bija ceļā no Kualalumpuras uz Pekinu un kurā atradās 239 cilvēki. Informācija liecina, ka lidmašīnas saziņas iekārtas tikušas atslēgtas apzināti un tās kurss ticis mainīts ļoti strauji, pēc kā tā pazudusi Indijas okeānā.
Komentāri (22)
Neticis 27.03.2015. 11.00
Tā noteikti ir prātīga doma. Ir vērts piezīmēt, ka Rīga-Masakava vilciena avārija savulaik arī notika, vadītāja kabīnē atrodoties tikai vienam mašīnistam.
0