Jauniešiem vairāk jāiesaistās sabiedriskās domas veidošanā – ne tikai jālasa, bet arī pašiem jāraksta
Lekcijās ar studentiem pārrunājam dažādas aktuālas tēmas – preses un vārda brīvību, mediju ietekmi uz sabiedrisko domu, indivīdu spēju analizēt saņemto informāciju un salīdzinām dažādu valstu piemērus, jo studenti pārstāv gana plašu ģeogrāfisku loku. Pēdējā laika notikumi Latvijā un pasaulē vēlreiz atgādina, cik šie jautājumi ir būtiski.
Ikdienā visvairāk strādāju ar studentiem no Austrumu reģiona valstīm, un viņu uzskatos ļoti spilgti iezīmējas tas, ka šajās valstīs ir ļoti spēcīga propaganda, un tauta tic tam, ko viņi redz, dzird un lasa. Mēs lekcijās bieži to pārrunājam, studenti apzinās, ka viņu valstīs trūkst preses brīvības, piedāvātā informācija tiek cenzēta un sabiedrības viedoklis ietekmēts.
Kādā no lekcijām pārrunājām jautājumu par latviešu izcelsmes austrāliešu žurnālistu Pēteri Gresti un viņa apcietinājumu, starp studentiem bija arī tādi, kuri uzskata – ja viņš strādā ziņu kanālā “Al Jazeera”, tad ir normāli, ka viņš bija apcietināts. Raugoties no malas, secinu, ka tā ir attiecīgās valsts propagandas ietekme un rezultāts.
Arī Latvijā cilvēki tic tam, ko lasa, un man nav saprotams, kāpēc ir tā. Kāpēc akli jātic visam, ko dzirdi un redzi? Mūsu valstī ieplūst ļoti daudz informācijas no austrumiem, arī tas, protams, ietekmē sabiedrisko domu.
Negribu apgalvot, ka visa rietumvalstu prese ir objektīva un neatkarīga, tur atspoguļotais ir absolūta patiesība, bet, ja Latvijā ir tik liels pieprasījums pēc ziņām no Krievijas, tad rodas jautājums, kāpēc tik maz lasa un skatās rietumu TV kanālus, radio un presi?
Lai iegūtu pilnīgāku izpratni un izdarītu secinājumus, informāciju jāsmeļas no vairākiem avotiem. Domāju, ka pieprasījuma trūkumu pēc rietumvalstu masu medijiem rada valodas barjera. Tāpēc ar cerībām raugos uz faktu, ka mūsdienu jauniešiem šī valodas barjera sāk izzust. Jauniešiem angļu valoda nav šķērslis, viņi izmanto ārvalstu sociālos tīklus un tas mudina domāt, ka līdz viņiem nonāk arī informāciju no rietumu medijiem.
Ja man jautā, vai Latvijā ir neatkarīga prese, jāatzīst, ka ļoti maz lasu vietējos izdevumus, bet pat tajos retajos gadījumos secinu, ka bieži trūkst ne tikai objektivitātes, bet arī vienkāršas loģikas. Prese ir tendēta uz dzeltenām sensācijām. Galvenais ir skaļš virsraksts, skandāls, nevis objektīva jautājuma analīze. Masu medijos Latvijā trūkst līdzsvara – starp analītiskām un izklaidējošām ziņām, starp pozitīvo un negatīvo.
Strādājot ar studentiem, secinu, ka vienīgais veids, kā veicināt cilvēkos analītisko domāšanu un spēju atsijāt informāciju, ir kultivēt šādu praksi jau no agras bērnības. No savas pieredzes varu teikt, ka tas patiešām strādā. Kad mācījos 4.klasē, skolotājs mums lika lasīt „New York Times” un analizēt izlasīto. Viņš mudināja iesaistīties, meklēt nepilnības, kļūdas un pat rakstīt vēstules redakcijai.
Arī mūsdienu jauniešiem vairāk jāiesaistās sabiedriskās domas veidošanā – ne tikai jālasa, bet arī pašiem jāraksta. Mēs dzīvojam laikā, kad ir tik viegli publicēt savu viedokli – var veidot blogus, publicēt rakstus internetā u.tml. Tas ir jāizmanto!
Es aicinu nejaukt sava viedokļa publicēšanu internetā ar anonīmu komentāru rakstīšanu. Tas, ka daļa sabiedrības šādu komentāru rakstīšanu uztver kā normu, ir nepieņemami. Anonimitāte atceļ jebkādu atbildību, un rakstītājs vairs nedomā par to, ka viņa teiktais ir aizkarošs, apvainojošs vai pat absurds. Anonīmie komentētāji pat neaizdomājas, ka ar savu rakstīto vienkārši iznīcina cilvēku.
Protams, vārda brīvībai ir jāpastāv! Manuprāt, ikviens no mums var teikt jebko, ja tas iekļaujas cieņas robežās. Proti, katram ir jāuzņemas atbildība par pateikto vai uzrakstīto vārdu, un ir jābūt lietām, kuras tiek respektētas, piemēram, tautība, dzimums, reliģija. Ja vēlies, lai ciena tavu reliģiju, viedokli un nostāju, arī pats cieni citus.
Gribu atgādināt, ka būtiski ir būt tolerantiem un respektēt citus cilvēkus, viņu nostājas un uzskatus. Nevajag vienmēr censties par katru cenu parādīt savus principus, reizēm ar iecietību var panākt daudz vairāk!
Autors ir augstskolas “Turība” lektors, alpīnists, profesors
Komentāri (14)
Vita 13.02.2015. 15.07
Gribētu uzvērt, ka “būt tolerantiem un respektēt citus cilvēkus, viņu nostājas un uzskatus.” ir iespējams arī paliekot anonīmam. Neaizmirsīsim, ka internetā mūs redz ne tikai sarunu biedri, bet arī darba devēji (esošie un iespējamie), biznesa klienti no dažādām valstīm un nācijām, kuras nereti ne tikai vienu otru necieš, bet arī aktīvi izmanto visus pieejamos līdzekļus, lai abpusēji ieriebtu. Ne mūsu darba devējiem ne klientiem nav nekādas darīšanas, kādi ir mūsu privātie uzskati un nedrīkst būt intereses par mūsu privāto dzīvi.
Jau pietiek, ka fasebuks un linkedins mēģina sapiņķerēt mūsu privāto dzīvi ar profesionālo.
Nenovērtējiet par zemu anonimitātes nozīmi. Tā vajadzīga ne tikai rupekļiem un troļļiem.
1
Normunds > Vita 14.02.2015. 22.48
Tieši tā, kāpēc manai priekšniecībai būtu jāzin, ka man riebjas Vienotība, ZZS, Saskaņas centrs, komunistiskā partija un russkij mir?
0
Ēriks 14.02.2015. 09.47
Strādājot ar studentiem, secinu, ka vienīgais veids, kā veicināt cilvēkos analītisko domāšanu un spēju atsijāt informāciju, ir kultivēt šādu praksi jau no agras bērnības.
=============
Lai analizētu,jābūt pamata,bāzei – postulātiem,aksiomām,faktiem…no tās atkarīgs,kāds būs analītiskās domāšanas rezultāts.Arī krievu prese lieliski analizē situācijas,pieņemot,ka krievi ir diža nācija,Krievija ir tīra garīguma mājvieta,bet pindosi ir visa ļaunuma sakne.
1
edge_indran > Ēriks 14.02.2015. 11.02
———
Pieņemt var daudz ko, taču sekas var būt arī negaidīti nepatīkamas.
http://media.urtikan.net/wp-content/uploads/2015/01/150107-je-suis-Charlie-mutio.jpg
0
BearSlayer 13.02.2015. 13.33
Par reliģiju nepiekritīšu – it sevišķi, ja neaizskart reliģiju mudina cilvēks, kurš tajā pašā rakstā slavina kritisko un analītisko domāšanu (respektīvi, organizētās – pat ne radikālās – reliģijas pretstatu). Ja kāds izsmietu kādu politisko partiju vai futbola komandu un par to tiktu nošauts, sabiedrībā izceltos vispārējs sašutums, bet par islāma kariķētājiem te klusāk, te skaļāk čukst, ka paši vien bija vainīgi un nevajadzēja provocēt ticīgos. Vai kāds varētu pamatot, kādēļ tiesības uz savas reliģijas godu tiek šādi privileģētas pretēji politiskajām idejām, līdzjušanai futbola klubam un citiem pasaules redzējumiem? Vai tikai reliģioziem cilvēkiem tiek atzītas morālas tiesības uz viņu pārliecības nezaimošanu?
0