Kāds iemesls spiež Rudzīša kungu sievieti redzēt tikai kā bioloģisku būtni?
Pēdējā laikā Latvijas medijos notiek spēle jeb flirts ar vardarbību un tās popularizēšanu. Mediji, aicinot uz intervijām Viesturu Rudzīti, izvēlējušies popularizēt tos, kuri vardarbību atzīst par pieņemamu.
Notiek spēle ar ļaužu prātiem – graudi un pelavas visi kopā, gan jau kāds sapratīs vai arī vēl labāk, ja nesapratīs. Galvenais ir būt uzmanības centrā, būt populāram, viegli un nevainīgi kaut ko apgalvot, spriedelējot neiespringt, nu tā, lai ir patīkami – vispirms jau pašam. Tie, kuri mēģina nopietni kaut ko analizēt, iekrīt slazdā – zaudē skatītāju un klausītāju interesi. Jo pēc būtības jautājums interesē reti kuru. Vērtība ir tikai šovam.
Viena cilvēka potences un talants strādāt nenozīmē, ka jādevalvē citi cilvēki. Rudzīša kunga gadījumā pat vesela sabiedrības daļa – sievietes. No ārsta viedokļa, var saprast devalvētājam piemītošo lielo nedrošību pašam par sava veikuma vērtīgumu. Bailes no varošajām un jēgpilnas lietas darošajām sievietēm tiek izspēlētas dziļi personiski, kā uzbrukums.
Tomēr, vai patiešām sievietes ir tās, kuras tiek devalvētas? Domāju, ka ne mazāk nodevalvēti tiek arī vīrieši, aizmirstot uzskaitīt viņu dzimumorgānus un aizmirstot, ka attiecībās ieguldījumu dod abi un no abiem partneriem vienlīdz ir atkarīga attiecību kvalitāte. Profesionālas analīzes gadījumā rastos jautājumi ne tikai par to, ko darīt ar sievu, „kura nelūkojas uz viņu”, bet arī, kāpēc sieva „uz viņu nelūkojas”, – varbūt šādu sievietes darbību ir izprovocējis viņas vīrieša pienesums attiecībās un sievietes konkrētā uzvedība ir tikai sekas, risinājuma meklējums tam, ka vīrieša izturēšanās ir slimīga un problemātiska?
Teorija, kuru veido autora projekcijas (te domāju viņa „dzīvniecisko” metaforu klāstu u.c.), rada virkni jautājumu par teorijas tapšanas veidu, metodoloģiju u.tml.
Kāds iemesls spiež Rudzīša kungu sievieti redzēt tikai kā bioloģisku būtni? Ar bioloģiskām mātes, sievietes un vēl dažu orgānu funkcijām? No kurienes vēlēšanās noliegt sociālo daļu cilvēkā tikai tāpēc, ka šis cilvēks nav vīriešu dzimuma? Bērnības emocionālo un fizisko traumu radītās sāpes? Patiesu draugu trūkums? Tie prot īpaši labi „ārstēt” no projekcijām, uzbrucējam atgādinot – „kurš tā runā, pats tāds ir”.
Aicinājums radīt komforta un privilēģiju pilnu dzīvi „stiprākajam, tam, kurš var iekaustīt”, nav nekas jauns. Tā vienmēr ir bijusi nenobriedušu personību nepieciešamība – palīdzi, aprūpē, pabaro, apģērb!
Starp citu, tā ir normāla attīstības stadija bērnībā, tomēr pavisam kas cits pieauguša cilvēka gadījumā. Ja šādam cilvēkam otrs cilvēks atbild, ka arī viņš grib iet savu attīstības un pilnveides ceļu, tai skaitā arī darba un profesijas ziņā, nenobriedušais atbild ar nekonstruktīvu agresiju. Piemēram, sit. Fiziski un/vai emocionāli. Patlaban Rudzīša kungs sit emocionāli ar vārdu un, apzināti vai neapzināti, iedrošina vēl veselu baru sekotāju. Tas nav pārsteigums mātēm un tēviem, tā notiek, kad mazi bērni izjūt nevarību un nespēju tikt galā ar viņus kaitinošām lietām.
Fakts, ka aicinājums uz vardarbību izteikts it kā jautājuma formā, neko nemaina. Tā teikt, es nezinu, es meklēju atbildi. Tagad kāda cilvēka zināšanu trūkums un nesapratne, „ko darīt”, sabiedrībā ir veicinājusi regresīvas tendences – tiek relatīvi nopietni pieminēta, diskutēta, apdomāta iespēja atgriezties mazāk civilizētas sabiedrības attīstības līmenī, kurā emocionālas nelabsajūtas brīdī, spēcīgākais sociāli akceptēti varēja atļauties savu emocionālo diskomfortu izgāzt uz otru cilvēku, piemēram, piekaujot vai nositot vājāko.
Mēģinājumi sabiedrībā aktualizēt šo arhaisko uzvedības modeli tiek maskēti ar, manuprāt, šim notikumam tik nepiemērotu jēdzienu kā brīvība. Šai gadījumā brīvība runāt, kas ienāk prātā, bez iepriekšējas analīzes un atbildības uzņemšanās par pateikto, brīvība stiprākajam piekaut, pazemot (kaut ar vārdiem) otru.
Domu un vērtību sakārtošanai mēs varētu ņemt palīgā Aristoteļa ideju par tikumu kā vidusmēru. Aristotelis, analizēdams cilvēka ceļu uz laimīgu dzīvi, izvirza domu par nepieciešamību ievērot robežas – lai kaut kas būtu tikumīgs, svarīgi, lai tā nav par daudz vai par maz. Gan „par daudz”, gan „par maz” nes sev līdzi netikumu.
Piemēram, drosme. Drosme ir tas vidusmērs, ko asociējam ar tikumu. Robežas pārkāpšana uz vienu vai otru pusi – pārdrošība vai gļēvulība ir divi vienādi lieli netikumi, kuri nodara pāri kā pašam, tā citiem. Vai arī gudrība kā tikums un pārgudrība, un muļķība kā mēra neievērošanas rezultātā radušies netikumi.
Arī brīvību (paust uzskatus, rīkoties u.c.) apdraud divi tai blakus stāvoši netikumi – nebrīvība un visatļautība. Gan nebrīvība, gan visatļautība ir vienādi destruktīvas un traucē veiksmīgi adaptēties un palikt pie labas veselības gan atsevišķam indivīdam, gan visai sabiedrībai kopumā.
No tā visa izriet Ziemassvētku aicinājums un vēlējums.
Mīļie puiši un vīrieši, mīļie kungi! Mīļās meitenes un sievietes, mīļās dāmas! Būsim visi kopā, būsim gudri un strādāsim pie tā, lai nešķeltu sabiedrību, bet gan kopējiem spēkiem to veidotu un attīstītu. Raiņa doma par to, ka katram ir roka jāpieliek, lai lielais darbs uz priekšu tiek, ir aktuāla visdažādākajās nozīmēs arī 21.gadsimtā. Nez vai tas sabiedrības kopējam labumam nāks par labu, ja puse sabiedrības aizies prom no darba dzīves, mājās, pie traukiem, lai apkalpotu darbā palikušo pusi.
Un vēl, ļoti svarīgais jautājums par veselības veicināšanu. Tā ir katra cilvēka rokās – ko mēs darām vai nedarām, lai paliktu pie labas veselības. Gribētu atgādināt, ka viens no svarīgiem psihisko un līdz ar to fizisko veselību veicinošajiem faktoriem ir prieks. Spēja priecāties ir viens no psihiskās veselības rādītājiem.
Nāk Ziemassvētku laiks – priecāsimies paši un meklēsim veidus kā priecāties kopā ar citiem!
P.S. Nobeigumā piezīme par jautājuma juridisko pusi. Latvijas Republikā psihoterapeita specialitāti var iegūt vienīgi ārsts, un psihoterapeitu sertifikāciju saskaņā ar Latvijas normatīvajiem aktiem veic Latvijas Ārstu biedrība (LĀB). Rudzīša kungs nav reģistrējies kā ārsts Ārstniecības personu reģistrā, un viņam nav un nekad nav bijis LĀB izdots sertifikāts psihoterapijā. Dažādu citu biedrību un grupiņu (arī ārzemju) izdotie sertifikāti Latvijas Republikā ir bez atbilstoša juridiska spēka un uzlūkojami kā pacientu maldināšanas instruments.
Autore ir profesore, Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras un klīnikas vadītāja, Latvijas Ārstu biedrības valdes locekle, Latvijas Ārstu biedrības pārstāve CPME – Eiropas Ārstu pastāvīgā komisija, Eiropas Psihosomatiskās medicīnas asociācijas prezidente
Komentāri (202)
Drosma 18.12.2014. 12.29
Par vīriešiem iesaku izcilu, patiešām izcilu grāmatu
http://www.zvaigzne.lv/lv/gramatas/apraksts/83952-adama_atgriesanas.html
Ādama atgriešanās
Ričards Rors
Daudzu brīnišķīgu grāmatu autors franciskānis Ričards Rors tiek uzskatīts par vienu no izcilākajiem garīgajiem meistariem mūsdienu pasaulē. „Ādama atgriešanās” ir rakstīta, lai iedvesmotu jauno vīriešu paaudzi atkal sasniegt to, ko nozīmē būt īstam vīrietim, iziet cauri iniciācijas procesam, kuru katra kultūra ir pieprasījusi no tās vīriešiem, un kļūt par vadītājiem plašākā nozīmē.
Grāmatas autors zina, kādi jautājumi nodarbina vīriešus, arī tos, kurus gadiem ilgi baidāmies izteikt, un sniedz nevis gatavas atbildes, bet rāda ceļu, kuru ejot katrs vīrietis varētu nonākt līdz savai atbildei, kā uzkāpjot kalna virsotnē. Ričards Rors ir gadu desmitus pavadījis, lai izpētītu dažādu kultūru un reliģiju vīriešu iniciācijas tradīcijas, lai varētu palīdzēt atmodināt vīriešos viņu vīrišķīgumu, dziļo garīgumu un izaugsmes potenciālu.Grāmata nepaliek tikai kristīgās teoloģijas robežās, bet atklāj rituālu nozīmi un jēgu ārpus kristietības robežām, parādot universālo, vienojošo visās lielajās tradīcijās, kas centušās palīdzēt veidoties vīrietim.
Ričards Rors Latvijas lasītājiem raksta:” Esmu priecīgs un pagodināts, ka šī grāmata ir sasniegusi Latvijas krastus. Ādams ir vīrieša simbols un atgriešanās pie viņa pamatindentitātes ir visu šo iniciācijas rituālu jēga.”
„Būt vīrietim, kas atradis pats sevi, ir pats labākais, kas ar jums var notikt. Un būt sievietei, kurai blakus iniciēts vīrietis, ir skaisti un viegli.”
Juris Rubenis
Iesakām
1
Ēriks > Drosma 18.12.2014. 14.18
Cmuki.Ideāli.Bet līdz tam?
0
nomale 18.12.2014. 10.18
Paldies, ļoti sakarīgs raksts!
Ja Rudzītis savas pārdomas nebūtu rakstījis sēžot pie alus kausa krogā un tai pašā vakarā palaidis pa pasauli, bet būtu to darījis starp grāmatu kalniem kabinetā un publicējis specializētajā literatūrā, tad būtu viņam tagad gods un slava.
Bet tā – suņa murgi ar traģiskām sekām. Tie sitēji, kas centās kaut cik turēt sevi grožos, tagad jūtas daudz brīvāki: ja jau pats psihoterapeits tā teicis tad var pa reizei arī uzšaut sievai pa purnu. Ko īsti tas psihoterapeits teicis? A kuru tas interesē? Sitēju jau nu noteikti ne!
0
jautajums_4 18.12.2014. 12.32
Rīgas pilsētas Ziemeļu rajona tiesa apmierinājusi pagaidu prasību par aizsardzību pret vardarbību un noteikusi aizliegumu Kalnozolam tuvoties bērnu un bijušās dzīvesbiedres dzīves un darba vietām, kā arī jebkādā veidā ar viņiem sazināties. Politiķim liegts arī tuvoties bērnu auklītes un bijušās sievas vecāku dzīvesvietai.
Tomēr, kā izriet no Pietiek rīcībā esošajiem dokumentiem, Kalnozols tiesas aizliegumu nav ievērojis. Viņš zvanījis bērniem un pavēlējis pēc skolas doties nevis uz mājām, bet gan pie sevis, turklāt bērnu klātbūtnē iekaustījis bijušo sievu, nodarot viņai miesas bojājumus. Valsts policija par Kalnozola izdarībām pret bērniem un bijušo sievu ierosinājusi kriminālprocesu.
Savukārt tiesa, kā izriet no Pietiek rīcībā esošajiem dokumentiem, ir pārliecinājusies, ka Kalnozols realizē savas bijušās sievas vardarbīgu kontroli. Tiesa arī pārliecinājusies, ka Kalnozols bērnu klātbūtnē sitis bijušo sievu, nodarot miesas bojājumus, ko apliecina izziņa no medicīnas iestāde. Tiesai nav bijis šaubu, ka jānosaka aizliegums potenciālajam politiķiem tuvoties bērniem tuvāk par 1000 metriem, kā arī sazināties ar viņiem telefoniski.
Neskatoties uz šo aizliegumu, Kalnozols bērniem pa telefonu licis doties pie viņa, ko bērni arī izpildījuši, baidoties no vardarbīgā tēva. Kad māte ieradusies pakaļ bērniem, Kalnozols bērnu klātbūtnē spēcīgi iesitis bijušajai sievai pa seju, kas licis viņai vērsties ārstniecības iestādē, kas konstatējusi vieglus miesas bojājumus.
Pietiek.com
————————————– ————————————-
Un tas ir simptomātiski, ka tādi tipi kā Kalnozols atbalstīs Rudzīša atklāsmes, jo tas dod teorētisko pamatojumu vardarbībai.
Un vai nu tomēr bērniem netiek tāda panopietna trauma nodarīta, kad viņi redz kā tiek sista viņu māte? Un viņi ir tik mazi, ka nespēj aizstāvēt ne mammu, ne sevi…
Latvijā šogad ģimenes vardarbībā ir nogalinātas 5 sievietes, bet cik ir piekautas, un smagi, izvarotas, pazemotas…Kas to lai zina.
Un ģimenē, kur tiek sistas sievas, kā likums tiek sisti arī bērni. Jo sitējam vienkārši patīk…Sist!
10
WAT > jautajums_4 18.12.2014. 13.18
Kas sieva n-tos gadus neko nemanīja, ka vecais vardarbonis? Tā teikt pēkšņi cilvēks 100% nomainījās?
Par ko Kalnozols savā bēdurakstā čīkstēja? Visticamākais vientuļā māte arī tādu tipiņu uzaudzināja( ar naidu pret sievietēm, kā bērnības traumu, par piedzīvoto emocionālo,fizisko vardarbību).
0
WAT > jautajums_4 18.12.2014. 12.38
Jautājum, kokam ir parasti divi gali. Vardarbīgajam Kalnozolam ir bijusi Māte, kas jamo tādu uzaudzinājusi, un sieva ,kas uz viņu parakstījusies…, pretējā pusē sēd Kalozols, kāds nu viņš ir…
0
Ēriks > jautajums_4 18.12.2014. 15.17
Visam savs laiks,katram procesam sava vieta,savulaik saimnieks vergu varēja nosist bez iemesla,vēlāk jau iemeslu vajadzēja…sabiedrība attīstās.Un tad,kad psiholoģisko teroru aizliegs,tad būs pilnīgs pamats runāt arī par pļaukas kā aizsardzības instrumenta kriminalizēšanu.
0
Ēriks > jautajums_4 18.12.2014. 14.20
Nākošais solis – kriminalizēt psihisko vardarbību.Un tad ceturtie jautājumi dabūtu sēdēt.Vai atejas mazgāt.
0
Ēriks > jautajums_4 18.12.2014. 14.37
Jā,un trenējies atejas mazgāt.
0
WAT > jautajums_4 18.12.2014. 16.03
Jūs, kundzīt-jautājum(-a), noteikti nenorādīsiet ko man atkārtot ,ko ne!
Es vēlreiz Jums atgādinu ,ka esmu pret jebkuru vardarbību, tikai nevajag izplest acis izbrīnā un sašutumā,ja uz psīholoģisku-emocionālu vardarbību, konkrētajā jomā vājāks oponents atbildēs ar fizisku vardarbību ( piemēram sieviete ar iemešanos nagiem vīrieša sejā, vai vīrietis sievietei ar pļauku pa seju), nu jāzina taču fizikas likumi.
0
jautajums_4 > jautajums_4 18.12.2014. 14.32
Nākošais solis – kriminalizēt psihisko vardarbību.
———————————————-
Karogs rokās un uz priekšu!
Ar interesi sekošu pasākumam.
0
jautajums_4 > jautajums_4 18.12.2014. 13.47
vīriešiem izsenis raksturīgās agresivitātes instrumenti ir kriminilazēti, kas protams ir pareizi,
——————————–
Kā Jūs negribat būt ar Burvi-Burvīti vienā frontē?
Un tos pareizos vārdus sev pie sienas pielieciet un reizi stundā atkārtojiet.
0
jautajums_4 > jautajums_4 18.12.2014. 15.05
>Ēriks
Atkal fantāzijās dzīvo?
Vispirms izdari, ko sasoliji, pļāpa.
Ar muti Rīgā, ar darbiem…
0
jautajums_4 > jautajums_4 18.12.2014. 12.54
Laulība ir šķirta. Jo sievai vardarbība nav bijusi pieņemama.
Tātad sieva uz to nav parakstījusies! Ko apliecina arī tiesas lēmums.
Un varbūt arī Kalnozola tēvs ir sitis sievu, tā teikt tradīcija, bet varbūt tās ir viņa individuālās psihiskās veselības problēmas.
To vajadzētu risināt Kalnozolam un profesionālam speciālistam, visdrīzākais psihiatram.
0