Grībauskaite: Lietuva var būt lepna par uzcelto sašķidrinātās gāzes termināli (papild.) • IR.lv

Grībauskaite: Lietuva var būt lepna par uzcelto sašķidrinātās gāzes termināli (papild.)

36
Lietuvas prezidenta Daļa Grībauskaite peldošā gāzes termināļa "Independence" atklāšanā. Foto: EPA/LETA

Klaipēdas ostā ieradies sašķidrinātās gāzes termināļa kuģis “Independence”

Lietuva var būt lepna par trīsarpus gados uzcelto sašķidrinātās gāzes termināli, kas kļūs par visa reģiona enerģētiskās drošības garantu un vajadzības gadījumā spēs nodrošināt 90% no Baltijas valstu pieprasījuma, pirmdien uzsvērusi Lietuvas prezidente Daļa Grībauskaite, runājot termināļa jaunā kuģa “Independence” (“Neatkarība”) oficiālajā sagaidīšanas ceremonijā.

“Lietuva 25 gadus pēc neatkarības pasludināšanas atkal var būt lepna par savu apņēmību, drosmi un politisko gribu,” viņa sacījusi, pateikdamās gan iepriekšējai Andrjus Kubiļus valdībai, gan pašreizējam Aļģirda Butkeviča Ministru kabinetam par sapratni, ka šāds projekts Lietuvai ir vajadzīgs, vēsta LETA/ELTA.

“Neviens vairs nevarēs diktēt mums gāzes cenas, nopirkt mūsu politisko gribu vai censties uzpirkt mūsu politiķus. Esam vēlreiz pierādījuši gan paši sev, gan pasaulei, ka mūsu tauta spēj aizstāvēt savu neatkarību. Lietuvas svarīgākā izšķiršanās ierakstīta šodien sagaidītā kuģa nosaukumā. Neatkarību mēs veidojam paši, un mums pašiem tā jāsargā. Šīsdienas notikums iezīmē svarīgu pavērsienu mūsu brīvības ceļā un ir lielisks pierādījums, ka spējam izvirzīt ambiciozus mērķus un uzņemties atbildību par Lietuvas nākotni,” norādījusi prezidente.

Grībauskaite arī aicinājusi Latviju pēc iespējas drīzāk pabeigt reformas gāzes nozarē un ieviest Eiropas Savienības (ES) Enerģētikas direktīvas Trešo paketi, kam jānodrošina, ka gāzes resursi un cauruļvadi neatrodas vienās un tajās pašās rokās, šai jautājumā solīdama Latvijai nepieciešamo Lietuvas ekspertu palīdzību.

Premjers Butkevičs pateicies starptautiskajai projekta komandai, kas pēdējos mēnešos strādājusi nepārtrauktā režīmā jebkuros laika apstākļos, lai pabeigtu termināli laikā.

Latvijas Ministru prezidente Laimdota Straujuma izteikusi gandarījumu, ka Baltijas valstis spērušas lielu soli enerģētiskās neatkarības un drošības virzienā. “Pateicamies Lietuvai par “Neatkarību”,” viņa piebildusi, solot, ka Latvija cieši sadarbosies ar Lietuvu šai jomā un līdz 2017.gadam ieviesīs Trešo paketi.

Straujuma arī norādījusi, ka pašreizējās cauruļvadu jaudas ļautu Latvijai un Igaunijai importēt Klaipēdas termināļa piegādāto gāzi, taču atzinusi, ka šīs piegādes iespējas ir jāpalielina.

Apsveikumu Lietuvai šai vēsturiskajā dienā nosūtījis arī ES enerģētikas komisārs Ginters Etingers, atzīstot termināļa projektu par Lietuvas veiksmes stāstu un paraugu visai Eiropai laikā, kad nepieciešama enerģiska pieeja gāzes piegādes problēmu risināšanai.

Jau ziņots, ka Klaipēdas ostā pirmdienas rītā ieradies Dienvidkorejā būvētais topošā sašķidrinātās gāzes termināļa jaunais kuģis “Independence”, ko lietuvieši uzlūko kā savas enerģētiskās neatkarības simbolu, vēsta LETA/ELTA.

“Independence” pa ostas vārtiem iebrauca īsi pirms plkst.9. Kuģa ierašanos klātienē vēroja simtiem cilvēku. Klāt bija arī plaši policijas spēki.

Sava peldošā termināļa un gāzes glabātavas izveidei Lietuva izraudzījusi Klaipēdas jūras ostas akvatorijas dienviddaļu līdzās tā dēvētajai Cūkas muguras salai. Aizpērn “Klaipedos nafta” ar norvēģu kompāniju “Hoegh LNG” parakstīja līgumu par peldošās gāzes glabātavas līzingu plānotajam terminālim. Paredzēts, ka pēc desmit gadiem Klaipēdas kompānija iegūs tiesības kuģi izpirkt, un šo desmit gadu laikā ārvalstniekus kuģa apkalpē pakāpeniski nomainīs lietuvieši.

Peldošās gāzes glabātavas tilpums būs 170 000 kubikmetru. Kuģis ir 294 metrus garš jeb, kā salīdzinājumam atzīmē mediji, 32 metrus īsāks par Viļņas televīzijas torni, 46 metrus plats un ar 12,6 metru iegrimi. Tajā ir četras tilpnes, kurās tiks uzturēta mīnus 160 grādu temperatūra.

(papildināta no sākuma)

Komentāri (36)

LoveLove 27.10.2014. 17.33

Lietuva tiešām var būt lepna par savu valstvīru politisko gribu īstenot šo projektu. Un lepoties ar savu prezidenti, kuru sadzird un novērtē pasaules līmeņa politikā.

+11
-1
Atbildēt

2

    Lauris Grâvelis > LoveLove 27.10.2014. 18.00

    Izskatās, ka mēs vēl 4.5 gadus nevarēsim lepoties…

    +4
    -1
    Atbildēt

    0

    lidoperit > LoveLove 27.10.2014. 18.26

    bet mees vismaz varam lepoties ar Lietuvas prezidenti :) un ar leišu gāzi ;)

    pagaidām vairāk nekā nav…

    +5
    -1
    Atbildēt

    0

lno 27.10.2014. 18.02

В Литву, в порт Клайпеда, прибыло плавучее хранилище по перевозке сжиженного природного газа (СПГ) по названием «Независимость».

Судно длиной в три футбольных поля встречал почетный караул и президент Литвы Даля Грибаускайте, заявившая, что это судно «чрезвычайно важно для энергетической безопасности Литвы и всего Балтийского региона».

Литва, которая была полностью зависима от поставок природного газа из России, в течение следующего года будет использовать это гигантское судно для импорта природного газа из Норвегии. Терминал позволит Литве импортировать до 4 миллиардов кубометров газа в год после 2015 года.

Это значительно больше 2,7 миллиардов кубических метров газа, которые Литва закупила у России в 2013 году и позволяет предоставлять дополнительные поставки газа для балтийских соседей Литвы – Латвии и Эстонии, которые также полностью зависит от российского газа.

Выступая в понедельник (27 октября) на пресс-конференции по итогам церемонии инаугурации первого морского терминала в Клайпеде и прибытия судна «Независимость», построенного в Южной Корее, президент Литвы Даля Грибаускайте заявила:

“Что касается наших будущих отношений с российским “Газпромом”, да, наш терминал может полностью покрывать литовские потребности и 90 процентов потребностей всех трех стран Балтии. В случае, если нам не понравится, мы можем полностью отказаться от “Газпрома” в качестве источника природного газа” http://www.svoboda.org/content/article/26659663.html

Laikam tomēr Lietuvā zaķu mazāk, lai gan tieši tur viņš bija pasūtījis savu auto:)

+10
0
Atbildēt

13

    zanE. > lno 27.10.2014. 19.06

    …Tev piestāv tēlot muļķīti…

    ….baltiešu nespēja vienoties par gāzes termināli – norāda vien uz to, ka katram savs krekls tuvāks…citāts no raksta delfi.lv:

    Nevienojoties par piemērotāko vietu LNG terminālim, Dombrovskis rosinājis būvēt Polijas – Lietuvas gāzes vadu /13. novembris 2011/

    -“Šonedēļ notikušajā Baltijas valstu premjeru tikšanās laikā Latvija pastāvēja uz to, ka šāds terminālis būvējams Rīgā, bet Lietuva un Igaunija tam varētu piekrist tikai tad, ja Eiropas Savienība (ES) atzītu Latviju par labāko termināļa izvietošanas vietu. Tādēļ Dombrovskis rosināja termināļa celtniecību atlikt un vienoties par gāzes vada izbūvi no Polijas vidienes līdz Lietuvas galvaspilsētai Viļņai.

    Latvijas Ministru prezidents uzskata, ka šāds savienojums dažādotu Latvijas gāzes piegādes, jo Polijai ir gāzesvads ar Vāciju, bet Latvijai ar Lietuvu. Ar šādu savienojumu Latvija varētu saņemt gāzi, ko Polija iegūtu savā LNG terminālī pie Vācijas robežas.”

    …varbūt biji gatavs to finansēt?…

    +2
    -8
    Atbildēt

    0

    zanE. > lno 27.10.2014. 18.32

    …Naudiņu un Kudumu arī mazāk?….vai ar atmiņu Tev paliek arvien švakāk un švakāk….

    ….ja jau tik ļoti gribās mēli patrīt – noskaidro vispirms līdz kuram gadam Lietuvai bija līgums ar Gazpromu….un tad pajautā Zīlem, kāpēc viņš piedalījās tik neizdevīgā līguma slēgšanā, kas valstij uzlika važas līdz 2017.gadam…

    +2
    -8
    Atbildēt

    0

    klusais > lno 27.10.2014. 20.47

    lno – tad nu secinājumi jāpagaida … :) :) :)

    +2
    -4
    Atbildēt

    0

    klusais > lno 27.10.2014. 19.13

    lno – nav jau tik traki :) vismaz gadu ir projekts par kuru skaļi nebļaustās … runa ir par terminālu Skultē :)

    +3
    -3
    Atbildēt

    0

    klusais > lno 28.10.2014. 08.17

    aivarsk – Liepāja būs kādas 180 jj no Skultes , tankers iet ar kādiem 12 mezgliem … pusotra diena nesanāks nu nekādi . Otra lieta ir krātuve – cik saprotu , tad to kuģi īrē kā krātuvi , bet Skulte savukārt ir tuvākais punkts esošai krātuvei . Ceru , ka saprati par ko runa .

    Un par sadārdzināšanu – interesanti cik liels sadārdzinājums ir tā kuģa īre . Baidos , ka tā būs stipri liela … bez skaitļiem te grūti konkrētus apgalvojumus izteikt.

    0
    0
    Atbildēt

    0

    lno > lno 27.10.2014. 20.16

    klusais. Labs nāk ar gaidīšanu silts ar sildīšanu:)

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    klusais > lno 27.10.2014. 19.46

    lno – taisnība , tur bija saikne ar Inčukalna krātuvi … bet ja pie Lietuvas projekta , tad divi punkti :

    1. Gaidām , kad sāksies reālas piegādes

    2. paskatamies attieksmi pret terminālu pēc gadiem nu teiksim 3

    +2
    -2
    Atbildēt

    0

    lidoperit > lno 27.10.2014. 19.28

    a tur kautkas notiek? jeb beņkos laiž metānu?

    +3
    -2
    Atbildēt

    0

    aivarsk > lno 27.10.2014. 23.38

    klusais, runa ir par terminālu Skultē :)

    ______________________________

    Skultē tāpēc lai tankerim būtu 1,5 dienas ko iet no Liepājas + vēl iesūknēt Inčukalnā un maksāt savickim nomas naudu…

    Tādejādi tankergāzi var pietiekami sadārdzināt, lai tā nebūtu izdevīga.

    Bizness te vienkāršs.

    +3
    -1
    Atbildēt

    0

    lno > lno 27.10.2014. 19.14

    zanE. Ar labiem nodomiem bruģēts ceļs uz elli, ar termināli tāpat kā ar tiesiskumu:)

    Tagad noticis tas, par ko rakstīju jau vismaz pirms 1.5 gada, ja ne agrāk:

    Ir jāarestē Latvijas nacionālās aviokompānijas «airBaltic» starptautiskās lidostas «Rīga» aktīvi nepilnu 200 miljonu litu (58 miljonu eiro) apmērā, teikts Eiropas Savienības (ES) Tiesas pieņemtajā spriedumā, kas apstiprina Lietuvas tiesas spriedumu un nozīmē, ka bankrotējušās Lietuvas aviokompānijas «flyLAL-Lithuanian Airlines» kreditori var cerēt uz daļas naudas atgūšanu.

    ES Tiesas 23.oktobra spriedums paver iespējas «flyLAL» akcionāriem atgūt nepilnus 200 miljonus litu, kas zaudēti, iespējams, Latvijas lidsabiedrības negodīgas darbības rezultātā, pirmdien paziņoja «flyLAL» bankrota administrators Aurims Valaitis.

    «Spriedums gan rada pamatu «airBaltic» un lidostas «Rīga» aktīvu arestam Latvijā, gan rada jaunu precedentu Eiropas Savienības tieslietu sistēmā, ka ES dalībvalsts tiesas spriedumu par aktīvu arestu var padarīt par spēkā esošu visā Eiropas Savienībā,» klāstīja Valaitis.

    Bankrota administrators tagad gaida Latvijas Augstākās tiesas lēmumu šajā lietā. http://financenet.tvnet.lv/zinas/532658-es_tiesa_lauj_arestet_airbaltic_un_lidostas_aktivus_latvija_strida_ar_flylal

    Cerēsim uz mūsu Augstāko tiesu.

    +4
    -2
    Atbildēt

    0

    lno > lno 27.10.2014. 19.17

    klusais. Ar norvēģi? Tas saistīts ar gāzes krātuvi, kuru komandē Savickis. Projekts ir arī kocertzālei uz ūdens:)

    +5
    -2
    Atbildēt

    0

    lno > lno 27.10.2014. 18.38

    zanE. Vai Naudiņš ar Kudumu arī vainīgi, ka Latvijā joprojām nav apstiprināta plāna par sašķidrinātās gāzes termināli?:):):)

    +6
    -2
    Atbildēt

    0

    Pelēkais Vilks > lno 27.10.2014. 19.31

    Paldies šķielem un stulbajam atslēdzniekam.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

vilburs 27.10.2014. 14.47

Pirmais solis pareizajā virzienā.Ar Krieviju normāli tirgoties nevarēs vēl ļoti ilgi.

+9
-1
Atbildēt

1

    Arturs Liepiņš > vilburs 27.10.2014. 15.16

    Kad tad ar Krieviju ir bijusi normāla tirgošanās?

    Pieņemot ka augsta riska darijumus par normālu tirgošanos nesaucam.

    +7
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu