Sabiedrības veselību mūsu valstī neregulē neviens likums
Attieksme pret mūsu sabiedrības veselību ir iekļauta Latvijas likumos – sabiedrības veselības jautājumus vispār neregulē neviens likums mūsu valstī! Cienot savas valsts pamatlikumu, jāatzīst, ka attiecībā uz veselību tas ir novecojis un satur mūsu dienām neatbilstīgus jēdzienus, kurus valsts var interpretēt, aizstāvot savu nespēju veidot ilgtspējīgu veselības politiku, nevis pilnveidojot to.
Satversmes 111.pantā ietvertais jēdziens ”medicīniskās palīdzības minimums” nav definēts un skaidrots. Tas noteikti nenodrošina Pasaules Veselības organizācijas (PVO) mērķa sasniegšanu – pēc iespējas labāka veselība ikvienam pasaules iedzīvotājam, veselību definējot nevis kā slimību neesamību, bet gan kā fizisku, garīgu un sociālu labklājību. Visi jaunākie politikas dokumenti Eiropā un pasaulē nosaka svarīgus principus veselības jomā – sabiedrības veselības nodrošināšana un veselība visās politikas jomās.
Tomēr Latvija ir pamanījusies jau 20 gadus aprobežoties ar plaši interpretējamu jēdzienu ”medicīniskās palīdzības minimums” Satversmē.
Valdošie politiķi gadu desmitiem neuzskata par nepieciešamu sabiedrības veselības jautājumus sakārtot likuma līmenī – noteikt valsts mērķus veselības, tostarp sabiedrības veselības jomā, pienākumus, tiesības, atbildību un realizēšanas principus.
Dzīves laikā kopš dzimšanas un līdz pat nāvei cilvēki ir pakļauti lielam veselības apdraudējuma riskam – infekcijām, slimībām, ievainojumiem, vides faktoriem, vardarbībai, dabas katastrofām, kaitīgiem ieradumiem un citiem faktoriem. Sabiedrības veselība nozīmē apstākļu radīšanu veselīgai sabiedrībai, un šo jautājumu risināšana ir iespējama tikai stingri ievērotas starpnozaru politikas veidošanā un realizēšanā, kam nepieciešams stabils un noteikts pamats – skaidri definēts valsts mērķis un atbilstīga likumu un normatīvo aktu bāze.
Lēmumu pieņēmējiem nav neviena atbalsta punkta sadarbībai ar citām nozarēm un veselības politikas veidošanai, kā arī atbilstīga finansējuma iegūšanai, kas būtu nostiprināts ar likuma spēku.
Diskusijas par šo jautājumu nozares profesionāļu vidū un sabiedrībā ir bijušas vairākkārt, tostarp arī Latvijas Ārstu biedrībā. Pirms neilga laika šo jautājumu mēģināja risināt Tiesībsargs, meklējot atbildi uz jautājumu – kas ir medicīniskās palīdzības minimums 21.gadsimtā, tomēr nopietnās un plašās darba grupas izdarītie secinājumi gaidīto rezultātu nespēja nodrošināt. Savulaik bija tapis Sabiedrības veselības likuma projekts, kas neguva atbalstu toreizējo politiķu vidū, tāpēc patlaban nozares attīstību un funkcijas nosaka vien t.s. plānošanas dokumenti – pamatnostādnes, plāni un koncepcijas, nevis likums.
Lai atrisinātu veselības jomā samilzušās problēmas, nozares ministrijai būtu jāsāk nopietns darbs pie Sabiedrības veselības likuma izstrādāšanas, bet politiķiem, iespējams, pie atbilstīgu grozījumu izdarīšanas Satversmē, nostiprinot jaunu paradigmu veselības jomā – sabiedrības veselība kā virsmērķis. Jātiek vaļā no nevienam nesaprotamās garantijas – medicīniskās palīdzības minimums!
Jāteic, ka nevērīgā attieksme pret likumu bāzi nozarē ir radījusi lauvas tiesu problēmu un pat kuriozus, kas būtu steidzami labojami. Piemēram, vienā no jomas pamatlikumiem – Ārstniecības likumā, tā mērķis ir definēts tā, ka nevar saprast – smieties līdz asarām vai raudāt līdz smiekliem. Piemēram, 2.pants pauž: ”Šā likuma mērķis ir regulēt sabiedriskās attiecības (!) ārstniecībā, lai nodrošinātu slimību vai traumu kvalificētu profilaksi un diagnostiku, kā arī kvalificētu pacienta ārstēšanu un rehabilitāciju.” Jāatgādina, ka sabiedriskās attiecības ir stratēģiska komunikācija, kas veido abpusēji izdevīgas attiecības starp organizācijām un to auditoriju. Kāds tam sakars ar ārstēšanu un veselību, var tikai minēt.
Autore Liene Cipule ir Latvijas Ārstu biedrības prezidenta padomniece.
Komentāri (9)
Baiba Eglâja 17.07.2014. 22.40
Ja iedziļinātos tajos ārstniecības likumos, varētu nomirt no smiekliem vai asarām. Labāk iztieku ar savu veco jaunības teicienu – es ar viņu (medicīnu) guļu (vilcienā). Saku tā joprojām, neraugoties uz to, kam pēc autoavārijas esmu bijusi piespiesta iziet cauri tajā medicīnā. Man taču neviens neprasīja, gribu vai negribu to visu piedzīvot. Gan jau mediķi ievilka sev vien zināmu ķeksīti kādā atskaitē – izdzīvoja. valstij labi, ka vainīgais pats nositās, varēja neierosināt kriminālprocesu. Tas, ka vainīgais bija piedzēries, jau tik sīkums…Un cilvēktiesības pārkāpj tikai tām izvarotajām vai piekautajām. Tas, ka es esmu atstāta bez darba, bez ģimenes jau nav cilvēktiesību pārkāpums… Kad es teicu mediķiem, ka dēlam, kurš 13 gadu vecumā palicis bez tēva, ieguvis māti invalīdi, ievainotu māsu, nepieciešama psihologa palīdzība, man atbildēja – viņa draugi ir vislabākie psihologi… Ha. Es jau arī uzskatu, ka psohologi ir, piemēram, neizdevušies žurnālisti, bet psihologa zināšanas un palīdzība ir kādreiz nepieciešama. Slimā valstī ir nepieciešams veselības ministrs? Valsts veselības vai veselības valsts ministrs? Runā tik par naudas trūkumu. Bet attieksmes trūkums jau gadiem pat likumos pamanāms. Gan jau pienāks laiki, kad cilvēkam kāja vai aklā zarna būs jānogriež pašam.
0
Janka, Janic 17.07.2014. 15.34
šito ministriju neviena partija nekad taa iisti nav gribeejusi , tas bijis kaa sods , jo tur neko praatiigu nevareeja nozagt , teepisti gan pamaniijaas apzagt beernu kliiniku , bet kur tad tie nezaga …
0
ligakalnina 17.07.2014. 16.15
Kļūdies, daudziem tas mūsu bardaks medicīnā ir zelta bedre, savādāk jau ceļš būtu zināms – paņemtu un nošpikotu kaut vai Igaunijas modeli.
Bet, tad jau vajadzētu nedaudz vairāk naudas no valsts puses, un, galvenais, būtu caurspīdīgums finanšu izlietošanā un nevajadzētu milzīgu birokrātu daudzumu VM, kuram tad te to vajag?
0