LNO jauns baleta iestudējums "Trīs tikšanās" • IR.lv

LNO jauns baleta iestudējums “Trīs tikšanās”

38
Publicitātes foto

Trīs latviešu komponistu mūziku dejas valodā ietērpuši pazīstami horeogrāfi

Sestdien, 26.aprīlī plkst.19 Latvijas Nacionālajā operā (LNO) pirmizrādi piedzīvoja baleta jauniestudējums “Trīs tikšanās”, kurā trīs izcilu latviešu komponistu mūziku dejas valodā ietērpuši trīs pasaules horeogrāfi, raksta aģentūra LETA.

Iecere pieder Latvijas Nacionālā baleta mākslinieciskajam vadītājam Aivaram Leimanim, kurš nolēmis savest kopā trīs latviešu komponistus un trīs ārzemju horeogrāfus. Baleta jauniestudējumā sastopas pagātne un divas variācijas par brīvību. Pirmajā daļā “Godinot”, ko pēc komponista Georga Pelēča opusa “Godinot Henriju Perselu” iestudējusi horeogrāfe Bridžeta Breinere no ASV, figurē pagātne. Otrā daļa “Elēģija”, ko pēc komponista Pētera Vaska darba motīviem veidojis Štutgartes baleta horeogrāfs argentīnietis Demiss Volpi, un trešā daļa “Trešais klavierkoncerts”, kuras veidošanai Brno baleta māksliniecisko vadītāju slovāku Mario Radačovski iedvesmojusi Riharda Dubras mūzika, ir vēstījums par brīvību. 

“Vissvarīgākais šajā jaunradē, veidojot iestudējumu, bija tikšanās ar pagātni, ar tādu nozīmīgu mākslinieku kā Persels. Ir būtiski, ka jaunradē top kas tāds, kas stāv pāri laikam,” izteicās Breinere. “Pelēča skaņdarbu atradu “YouTube”. Biju priecīga un iedvesmota, tajā redzot saikni ar pagātni, kas izteikta mūsdienīgā interpretācijā,” norādījusi horeogrāfe. 

Savukārt komponists Rihards Dubra izteicās, ka, pirmoreiz redzot savu skaņdarbu dejā, bijis patīkami šokēts. “Man nevarēja ne prātā ienākt, ka Radačovskis, klausoties mūzikā, līdz smalkākajām niansēm sapratīs to, ko esmu tur ielicis. Man, rakstot mūziku, acu priekšā slīdēja filma, un es jūtu, ka Radačovskis šo filmu ir noskatījies,” izteicās Dubra. Radačovskis uzsvēris, ka Dubras mūzika ir ārkārtīgi bagāta, vērienīga, poētiska, dziļi intīma un viņš ar horeogrāfijas valodu vēlējies būt tikpat labs.

Brīvības tēma skarta arī Pētera Vaska mūzikā, ko dejā izteicis argentīniešu horeogrāfs Demiss Volpi. Kā pastāstīja baleta soliste Ieva Rācene, kam šajā daļā atvēlēts astoņu minūšu garš emocionāls solo, Volpi vēlējies, lai viņa tajā simbolizē brīvību. 

Baleta “Godinot” solisti ir Viktorija Jansone, Baiba Kokina, Raimonds Martinovs, Ringolds Žigis, Andris Pudāns un Arturs Skuteļskis, bet vokālo partiju izpildīs mecosoprāni Baiba Berķe, Laura Grecka un Irma Pavāre. 

“Elēģijas” solisti – Sabīne Guravska, Alise Prudāne, Viktorija Jansone, Jūlija Brauere, Ieva Rācene, Nataļja Samborska, Raimonds Martinovs, Viktors Seiko, Aleksandrs Osadčijs un Aleksandrs Kaļivods, bet “Vasaras dziedājumus” spēlē stīgu kvartets – Svetlana Okuņa, Aija Frišenfelde, Silvija Krauze un Inga Sunepa. 

“Trešā klavierkoncerta” solisti – Sabīne Guravska, Iļana Puhova, Alise Prudāne, Sergejs Neikšins, Arturs Sokolovs un Zigmārs Kirilko, bet pianists – Endijs Renemanis. 

Baleta iestudējums “Trīs tikšanās” LNO būs skatāms arī 27.aprīlī un 18.maijā. “Trīs tikšanās” ir Rīgas kā Eiropas kultūras galvaspilsētas notikums. Vairāk informācijas Nacionālās operas mājas lapā

Komentāri (38)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu