VARAM pieprasa atcelt Rīgas transporta diferencēto biļešu cenu • IR.lv

VARAM pieprasa atcelt Rīgas transporta diferencēto biļešu cenu

26
Galvaspilsētas iedzīvotāji stāv rindā pie "Rīgas satiksme" Klientu apkalpošanas centra Rīgas Starptautiskajā autoostā, lai saņemtu "Rīdzinieka kartes", kas dos iespēju lētāk izmantot sabiedrisko transportu. Foto: Gunita Kļava, LETA

Ušakovs: atlaides rīdziniekiem būs, gaida, ko ministrija teiks par Siguldas gadījumu

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) atzinusi par prettiesiskām vairākas normas Rīgas domes noteikumos par diferencētu biļešu cenu sabiedriskajā transportā un pieprasa tās atcelt, aģentūru LETA informēja ministrijā.

Neskatoties uz VARAM negatīvo atzinumu par biļešu reformu Rīgas sabiedriskajā transportā, Rīgas pilsētas pašvaldība izmantos savas tiesības un pieņems saistošos noteikumus vēlreiz tādā pašā redakcijā, kādā tie ir tagad, aģentūru LETA informēja Rīgas domē. “Varu nomierināt visus – rīdziniekiem solītās atlaides būs,” uzsver Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC). VARAM atzinums, viņa ieskatā, ir “tīrā veidā politika”.

Ušakovs arī izsakās, ka vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītājs Daniels Pavļuts būs personīgi atbildīgs par “šo politisko lēmumu”. Ja būs nepieciešams, Rīgas dome vērsīšoties Satversmes tiesā pret ministrijas rīcību un iesniegs tiesā prasību arī pret Pavļutu.

Rīgas mērs piebilst, ka vēlas sagaidīt arī VARAM atzinumu par Siguldas gadījumu, kur nobalsots par bezmaksas pilsētas transportu Siguldas iedzīvotājiem. “Sagaidīsim atzinumu par Siguldu, sagaidīsim arī pilnvērtīgu ministru. Šis pienākumu izpildītājs, kas jaunajā valdībā noteikti nebūs ne VARAM vadītājs, ne ekonomikas ministrs, vienkārši nedrīkst pieņemt atbildīgus lēmumus. Mēs, protams, ja būs nepieciešams, atbilstoši procedūrai vērsīsimies Satversmes tiesā pret ministrijas rīcību, bet mēs tiesā sniegsim prasību arī pret Pavļutu. Viņš kā persona, kas ir parakstījusi šo papīru, personiski var radīt pašvaldībai zaudējumus, pieņemot šo politisko lēmumu. Un zaudējumus, ja tie būs, mēs no viņa piedzīsim. Man ir grūti saprast Pavļuta loģiku, kurš tik pat izmisīgi kā Sprūdžs cenšas piespiest rīdziniekus maksāt par braucienu 1,20 eiro, nevis 0,60 eiro,” pauž Ušakovs.

Viņš arī piebilst, ka janvārī un februārī brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā visiem pasažieriem – kā rīdziniekiem, tā pārējiem braucējiem – maksās 0,60 eiro.

Ja Rīgas dome vērsīsies tiesā pret vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra pienākumu izpildītāju Danielu Pavļutu, viņš ir gatavs atbildēt par saviem un ministrijas izteikumiem un pieņemto lēmumu, medijiem atklāja ministrs. Pēc Pavļuta domām, Rīgas domē ir daudz nekārtību un pašvaldības rīcībā viņš saskata vairāku normu pārkāpumus, lemjot par biļešu reformu Rīgas sabiedriskajā transportā.

VARAM secinājusi, ka, nosakot diferencētu maksu par sabiedrisko transportu, ir pārkāpts cilvēku vienlīdzības princips, kas ir viena no cilvēku pamattiesībām. Šis princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos apstākļos.

Tāpat secināts, ka saistošie noteikumi Nr.71 un Nr.93 pieļauj atsevišķu iedzīvotāju grupu diskrimināciju, proti, Rīgas pilsētas dome ir palielinājusi sabiedriskā transporta biļešu cenas un vienlaikus ar saistošajiem noteikumiem nosaka braukšanas maksas atvieglojumus Rīgā deklarētām personām. Tādējādi tas ir pretrunā samērīguma principam, kas nosaka, ka labumam, ko sabiedrība iegūst ar atšķirīgo attieksmi pret salīdzināmajām situācijām, ir jābūt lielākam, nekā zaudējumam, ko cieš tās personas, kuras atrodas nelabvēlīgākajā no abām situācijām.

VARAM norāda, ka uzņēmuma “Rīgas satiksme” un Rīgas domes vadības iecerētajam cenu pieaugumam sabiedriskajā transportā Rīgas pilsētā, kas pārsniedz 60% no līdzšinējām brauciena cenām, ir grūti atrast līdzīgu precedentu. Jau patlaban “Rīgas satiksme” tiek dotēta apmēros, kas ir līdzvērtīgs Latvijas lielāko pašvaldību visa gada budžetam, piemēram, Daugavpils budžets 2013.gadā bija plānots 58 miljonu latu apmērā, bet Liepājas – 55 miljonu latu, norāda ministrijas pārstāvji. Turklāt dotācijas apmērs “Rīgas satiksmei”, kas tiek maksāts no nodokļu maksājumiem, nākamgad tiek saglabāts 2013.gada līmenī – vairāk nekā 85 miljonu eiro (59 miljoni latu) no Rīgas domes budžeta novirzot “Rīgas Satiksmei”.

“Ir nepieciešams nepārprotams Rīgas domes skaidrojums iedzīvotājiem par pēdējos mēnešos pieņemtajiem pretrunīgajiem lēmumiem sabiedriskā transporta jomā, kā arī “Rīgas satiksmes” darbības izvērtējums, uz kuru ir uzstāts jau vairākkārtīgi,” norāda ministrija.

Kā ziņots, Rīgas dome septembra nogalē nolēma no nākamā gada vienas biļetes cenu palielināt no 50 santīmiem uz 84 santīmiem jeb 1,20 eiro, vienlaikus nosakot, ka Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem pienāksies 50% atlaide. Noteikumi par šiem atvieglojumiem vēl nav stājušies spēkā.

Lai atlaides varētu saņemt, rīdziniekiem jākļūst par “Rīdzinieka kartes” īpašniekiem – e-talonus no jauna jāsaņem vai jānomaina tūkstošiem sabiedriskā transporta lietotāju, tāpēc gada nogalē galvaspilsētas iedzīvotājiem ilgs laiks jāpavada milzīgās rindās pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” klientu apkalpošanas centros.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) 8.novembrī, izvērtējot Rīgas domes pieņemtos grozījumus saistošajos noteikumos, kas nosaka diferencētas biļešu cenas pilsētas sabiedriskajā transportā, uzdeva pašvaldībai šo normu atcelt. Savukārt Saeima pieņēma grozījumus “Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā”, kas paredz aizliegt deklarēto dzīvesvietu izmantot kā vienīgo nosacījumu atlaižu piešķiršanai.

19.novembrī Rīgas domes valdošā koalīcija pieņēma jaunus noteikumus par diferencētām biļešu cenām, papildinot tos ar frāzi, ka atlaides Rīgas pilsētas sabiedriskajā transportā attieksies uz Rīgā deklarētajiem iedzīvotājiem “līdz 75 gadu vecumam”, taču VARAM savu atzinumu vēl nav sniegusi.

(papildināta ar Pavļuta un Ušakova viedokli)

Komentāri (26)

dzintarz 20.12.2013. 14.15

Varu nomierināt visus – rīdziniekiem solītās atlaides būs,” uzsver Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).
==============
Varu nomierināt:
“Es ticu, ka šis laiks izgaisīs kā ļauns murgs. Tas dod man spēku šeit stāvēt un elpot. Mūsu tauta ir daudz cietusi un tādēļ iemācījusies un pārcietīs šo tumšo laiku.” (c) Gunārs Astra

+10
0
Atbildēt

0

andris902 20.12.2013. 10.22

…kā jau vakar rakstīju – izveidojusies interesanta situācija – Ušakovs vaimanā par zemajām biļešu cenām un maksu paaugstina, jo tai jāatbilstot pašizmaksai, bet….tagad vairs pašizmaksa nav svarīga un Rīgas dome uz 2 mēnešiem cenas sab.transporta biļetēm pazemina….to varētu nodēvēt par nesaimniecisku rīcību – tagadējo biļetes cenu konvertējot uz eiro no 1.janvāra būtu jāmaksā 0,71 eiro (0,50 Ls), bet Ušakovs paziņojis, ka biļete maksās 0,60 eiro (0,42 Ls)…
….ja atstātu 0,71 EUR visiem – Ušakovam nāktos atzīt, ka skrējis pa priekšu ratiem un “Rīdzinieku kartes” akcija ir izgāzusies….to tak nedrīkst pieļaut, tad labāk, lai pilsētas budžets cieš zaudējumus….
….nu, ļoooti saimniecisks pilsētas mērs!… :)

…Rīdzinieku kartes ieviešanas akcija pārvērtusies par Ušakova personisko reklāmas kampaņu un pašvaldības finanšu līdzekļu izsaimniekošanu…šeit pat varētu piemērot attiecīgu pantiņu (ne Ziemassvētku) un beidzot prasīt atbildību no Ušakova….

+8
-1
Atbildēt

1

    dace_ampermane > andris902 20.12.2013. 16.05

    ušakovs spļauj acīs latviešu sabiedrībai un netaisās pat klausīties nekādus lēmumus un nekādus atzinumus. viņš zin, ka aiz viņa ir purčiks un zolitūde, un maskava. viņš uzvedās ar boļševiku/krievisku nekaunību un zin, ka neviens neko nevar un arī negrib viņam neko izdarīt, viņš zin pakalpīgo latvieša dabu. žēl , ka tā… :(

    +1
    -1
    Atbildēt

    0

alexander 20.12.2013. 11.46

Ušakovs, citāts – “Šis pienākumu izpildītājs, kas jaunajā valdībā noteikti nebūs ne VARAM vadītājs, ne ekonomikas ministrs, vienkārši nedrīkst pieņemt atbildīgus lēmumus.” Šķiet, Rīgas Domes priekšsēdētājs uzskata par savām tiesībām un pienākumu ignorēt VARAM lēmumu tikai tādēļ, ka zina – jājauta, kā – nākamās vadības sastāvu, kurš varētu būt iecietīgs, iejūtīgs un pretimnākošs visām viņa izdarībām? Bet acīmredzams ir tas, ka diskriminējošu biļešu cenu ieviešana nesokas tik raiti, kā tika solīts, un ietiepīgi turoties pie solītajām zemajām biļešu cenām rīdziniekiem, nāksies 2 mēnešus par šīm cenam vizināt arī visus pārējos. Gribējās, kā populistiskāk, bet iznāca kā sliktāk Rīgas Satiksmei.

+8
-1
Atbildēt

1

    dzintarz > alexander 20.12.2013. 15.15

    oveLove Ušakovs, citāts – “Šis pienākumu izpildītājs, kas jaunajā valdībā noteikti nebūs ne VARAM vadītājs, ne ekonomikas ministrs, vienkārši nedrīkst pieņemt atbildīgus lēmumus.”
    ==============
    Ne domes vadītājs, ne satiksmes vadītājs, ne ielu labotājs, ne būvniecības uzraugs, – pat ne pilsētas dekorators…
    Gribējās, kā populistiskāk, “bet iznāca kā vienmēr”.

    +2
    -1
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu