Nav skaidrības par elektroenerģijas cenas svārstībām pēc regulētā tarifa atcelšanas
Lai arī lielākās elektroenerģijas klientu grupas – mājsaimniecību – pāreja uz brīvo elektroenerģijas tirgu nolikta nākamā gada 1.aprīlī, Ekonomikas ministrija (EM) nav līdz galam definējusi, kāda būs tirgus darbības ikdiena, šorīt intervijā Latvijas Radio 1 pauda Jānis Bethers, Igaunijas lielākā elektrības ražotāja ”Eesti Energia” meitas uzņēmuma Latvijā ”Enefit”, valdes priekšsēdētājs.
Tas jāizdara pēc iespējas ātrāk, jo Latvijā ir vairāk nekā 800 tūkstoši mājsaimniecību, kam būs jāizvēlas elektrības tirgotājs un jānoslēdz līgumi, uzsvēra Bethers. Ja nav zināmi tirgus nosacījumi, tirgotāji nevar sagatavot piedāvājumus un uzrunāt klientus. Jau vēstīts, ka mājsaimniecības ir pēdējā klientu grupa, kas patlaban vēl lielākoties elektrību pērk par regulētu cenu no valsts koncerna ”Latvenergo”. Uzņēmumi elektrību iegādājas brīvajā tirgū, izvēloties izdevīgāko piedāvājumu.
Bethers apliecināja, ka fiziski pēc tirgus atvēršanas klientiem nekas nemainīsies – ”vadi, rozetes, iekārtas, viss paliks savā vietā”. ”Jautājums – par kādu cenu iedzīvotāji pirks elektrību, kā to noteiks, kad parādīsies izvēles iespēja starp tirgotājiem?” teic ”Enefit” vadītājs. Tirgotāji var fiksēt cenu ilgākā vai īsākā termiņā, piesaistīt to biržas cenu svārstībām.
Cenas kāpums vai kritums būs atkarīgs no EM lēmuma par tirgus nosacījumiem, proti, ja spēkā būs standarta produkts ar fiksētu cenu – plānojams pieaugums, prognozē Bethers. Taču tā nebūšot augstāka kā pirms gada vai diviem, kad apstiprināja nemainīgu galatarifu regulētajā shēmā. Atverot tirgu, par katru no enerģijas tirgus komponentēm būs jāmaksā tirgus cena, kas ir mainīga.
”Kopš atlika plānoto galīgo tirgus atvēršanu šī gada 1.aprīlī, parādījās ideja, ka jāstrādā pie noteikta klientu apkalpošanas modeļa, uzspiežot vienam tirgotājam derīgu, bet citiem – nederīgu modeli. Ministrijām bija vēlme pieprasīt standarta produktu, kas var samaiznāt konkurenci un aizbaidīt no tirgus mazākus spēlētājus,” stāsta Bethers.
”Enefit” pieredze rāda – tirgotāja izvēle un līguma noslēgšana klientam var aizņemt līdz mēnesim laika. Tā kā pēc likuma izvēle jāpiesaka 21 dienu pirms pārejas datuma, ja cilvēki patiesi gribēs izvēlēties, tas jāizdara līdz nākamā gada 10.martam. Savukārt uzņēmums savu informēšanas kampaņu plāno sākt no 1.janvāra.
Bethers norāda, ka plaša, objektīva informēšanas kampaņa būtu jārīko EM, nepaļaujoties uz atsevišķu tirgotāju izplatītiem paziņojumiem. Pēc ”Enefit” pārstāvja skaidrotā, Igaunijā pāreja uz brīvo elektrības tirgu noritējusi ļoti raiti tieši tāpēc, ka Ekonomikas ministrijai bijusi plaša skaidrošanas kampaņa un atsevišķa mājaslapa. Tas noņēma neziņu un spriedzi sabiedrībā, tomēr nav pilnībā glābis no rindām un lielas skaidrošanas iedzīvotājiem, kā rīkoties.
Igaunijā tirgus ir atvērts kopš šī gada 1.janvāra. Līdz pagājušā gada 1.decembrim vairāk nekā puse līgumu ar brīvā tirgus piegādātājiem bijuši noslēgti. Ziemeļvalstīs tirgu atvēra pirms vairāk nekā 10 gadiem, un tur pirmajā etapā noslēdza 20-30% līgumu, stāsta Bethers. Tagad informācijas aprite notiek ātrāk un efektīvāk, svarīgi, lai iedzīvotāji var laikus un bez steigas pieņemt lēmumu par tirgotāja izvēli.
Komentāri (29)
ineta_rr 19.08.2013. 17.03
Tā arī nesapratu, tad sanāk ka piegādātāju varēs izvēlēties tikai vienreiz? Pilnīgs stulbums.
1
Mairita Kazāka > ineta_rr 20.08.2013. 08.32
Elektroenerģijas tirgotāju likumdošana ļauj mainīt katru mēnesi, tātad 12 reizes gadā. Lai tas būtu iespējams, jābūt iespējai slēgt mēneša garus līgumus ar tirgotājiem. Igaunijā Eesti Energia īsākais fiksētas cenas piedāvājums ir 6 mēnešiem (https://www.energia.ee/en/hinnakiri ), tātad tirgotāju var mainīt 2 reizes gadā.
0