EK ierosina jaunās automašīnas ES aprīkot ar e-zvanu, kam pēc avārijas automātiski jāizsauc palīdzība
Lai mazinātu smagu avāriju sekas Eiropas Savienībā, Eiropas Komisija pieņēmusi divus priekšlikumus, kas no 2015.gada nodrošinās automatizētu ātrās medicīniskās palīdzības izsaukšanu, ja noticis nopietns negadījums.
Smagas avārijas gadījumā e-zvana sistēma automātiski izsauks palīdzības dienestu pa numuru 112 – Eiropas neatliekamās palīdzības dienestu vienoto numuru, informē EK pārstāvniecība Latvijā. Sistēma paziņos transportlīdzekļa atrašanās vietu neatliekamās palīdzības dienestiem pat tad, ja autovadītājs būs bezsamaņā vai nespēs zvanīt pa tālruni. Tiek lēsts, ka tā varētu glābt dzīvību līdz pat 2500 cilvēkiem gadā.
Paredzēts, ka no 2015.gada oktobra visi jaunie pasažieru un vieglo kravas automobiļu modeļi būs aprīkoti ar 112 e-zvanu, savukārt ārkārtas izsaukumu centros būs jāizveido nepieciešamā infrastruktūra e-zvanu izsaukumu saņemšanai un apstrādei, nodrošinot ES mēroga e-zvana pakalpojuma savietojamību, sadarbspēju un nepārtrauktību.
Komisijas priekšsēdētāja vietnieks, atbildīgais transporta politikas jautājumos Sīms Kallass paziņoja, ka “priekšlikumi ir ļoti nozīmīgi drošībai uz ES ceļiem”. Kallass norādīja, ka pērn uz ES ceļiem gāja bojā 28 000 cilvēku un 1,5 miljoni tika ievainoti. “Ja notiek negadījums, katra minūte ir svarīga, glābjot cietušos. E-zvanu tehnoloģijai ir liels potenciāls glābt dzīvību, jo tā krietni saīsina ārkārtas dienestu reaģēšanas laiku, turklāt visā ES,” saka Kallass.
Aplēses liecina, ka e-zvans varētu paātrināt neatliekamās palīdzības dienestu reaģēšanas laiku par 40% pilsētās un par 50% laukos, savukārt izglābt jaunā sistēma varētu līdz pat 2500 dzīvībām gadā.
E-zvana darbība automobilī ir šāda: tiklīdz automobilī esošie sensori konstatē spēcīgu triecienu, automātiski tiek aktivizēta e-zvana funkcija. Sistēma tūdaļ veic zvanu uz Eiropas ārkārtas izsaukuma numuru 112, izveido telefona savienojumu ar atbilstošo ārkārtas izsaukumu centrāli un nosūta glābšanas dienestam datus par negadījumu, tai skaitā negadījuma laiku, cietušā automobiļa precīzu atrašanās vietu un braukšanas virzienu. Tas ir īpaši būtiski uz automaģistrālēm un tuneļos. E-zvana sistēmu var iedarbināt arī manuāli – piemēram, smaga satiksmes negadījuma aculiecinieks, automobilī nospiežot attiecīgo pogu.
Kad priekšlikumus būs apstiprinājušas ES valstis un Eiropas Parlaments, EK mērķis būs līdz 2015.gadam ieviest pilnībā darbotiesspējīgu e-zvana sistēmu visā ES, kā arī Islandē, Norvēģijā un Šveicē.
Komentāri (32)