Mākslas akadēmijas studentu projektā “Cilvēks nāk!” izvēlēti latviešu mākslinieku darbi no 20.gadsimta 80.gadiem
Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) izstāžu zāles “Arsenāls” Radošajā darbnīcā no 31.janvāra skatāma glezniecības izstāde “Cilvēks nāk!”, kas tapusi kā LNMM un Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Mākslas zinātnes nodaļas sadarbības projekts, raksta aģentūra LETA .
Jau 11.gadu LMA Mākslas zinātnes nodaļas 4.kursa studenti mācību procesa laikā veido izstādi atbilstoši izvēlētajai tēmai un interesējošajai problemātikai, izmantojot darbus no LNMM krājuma, kā arī pieaicinot laikmetīgās mākslas pārstāvjus.
Izstādes nosaukums “Cilvēks nāk!” ir skaļš sauciens, iezīmējot pārmaiņu tuvošanos, kas mākslā atspoguļojas subjektīvi individuālas mākslinieciskās valodas meklējumos. “Jaunajam projektam izvēlētie darbi attiecas uz 20.gadsimta 80.gadiem. Šāds laika nogrieznis izvēlēts, jo, pirmkārt, 1980.gadi bija mūsu dzimšanas laiks. Mūsu paaudzes redzējumā tajā brīdī sastapās trīs paaudzes: mūsu vecvecāki, vecāki un mēs. Abas pirmās paaudzes – ar savu vēstures un pieredzes bagāžu – un mēs – kā jaunas sociālās, politiskās un kultūras dzīves topošie veidotāji. No šodienas skatpunkta mēs esam nosacītu laikmetu robežpaaudze. Otrkārt, tādēļ, ka padomju laika pēdējie gadi, kad gaisā virmoja jaunas cerības un iespējas, kas cilvēkos vienlaikus radīja neziņu un nedrošību par nākotni, bija vērtību pārvērtēšanas posms,” pauž LMA studenti.
Izstādē eksponēti Bruno Vasiļevska, Jura Dimitera, Edgara Iltnera, Līgas Purmales, Džemmas Skulmes, Ivara Poikāna u.c. autoru attiecīgā perioda darbi. Izstādes vadmotīvs ir saistīts ar 1980.gadu pārmaiņu laiku mākslā un dzīvē un ar šodienas realitāti, kas atspoguļo vai ir pretrunā tā laika nākotnes cerībām. Mākslas darbu atlasē katrs students individuāli izvēlējās gleznu un analizēja, kā to emocionālā līmenī iespējams sasaistīt ar mūsdienām.
Studentu esejas aptver identitātes meklējumus, kā, piemēram, Poikāna darbā “Tautu meita”, realitātes un īstenības pretnostatījumu Vasiļevska “Baltā siena” vai poētisku nostaļģiju Purmales gleznā “Pasaules mala”. Šie ir tikai daži aspekti, kas atklāj mūsdienu divdesmitgadnieku paaudzes redzējumu.
Komentāri (32)