Politiskās reklāmas nav vienīgais bezmaksas siers slazdā
Dienā, kad pārrados no Latvijas Ņujorkā, ziņu kanāli vēstīja par tradīcijām bagātāko šā gada notikumu ASV politikas vēsturē – inaugurācijas ceremonijā zvērestu nodeva atkārtoti ievēlētais Baraks Obama. Dārga viņam sanāca šī inaugurācija – kopumā tiek vērtēts, ka prezidenta vēlēšanu reklāmas kampaņās kandidāti kopumā iztērējuši četrus miljardus dolāru, no kuriem 60% notrallināti televīzijas reklāmās.
Rupji rēķinot, priekšvēlēšanu kampaņās izgāzta puse no šā gada Latvijas valsts budžeta izdevumiem. Jāspriež, ka „mežonīgie Rietumi” Latvijas politiskajā reklāmvidē, kur turpmāk 30 dienas pirms vēlēšanām reklāma būs aizliegta, beigušies ātrāk nekā ASV. Tur pagaidām tam galu neredz. Taču būtu pāragri priecāties, ka nu visas problēmas Latvijas priekšvēlēšanu aģitācijā ir atrisinātas.
Latvijā priekšvēlēšanu reklāmas kampaņas savu epopeju sasniedza 2006. gadā, kad televizoru ekrānus pārpludināja “pozitīvisms”. Hrestomātisks ir “Kas notiek Latvijā?” raidījums ar Stendzenieka, Liepnieka, Koziola, Šlesera, Lemberga, Čigānes, Loskutova u.c. dalību – klasika, lai atcerētos mūsu varoņus no „mežonīgo Rietumu” laikiem. Tostarp raidījuma laikā Ē. Stendzenieks piesauc ASV, kur ar priekšvēlēšanu reklāmām “nav nekādu problēmu”.
To Ē. Stendzenieks teica 2006. gada nogalē, kad sāka ieskrieties 2008. gada ASV prezidenta priekšvēlēšanu kampaņa. Nākamo divu gadu laikā pār vēlētājiem gāzās ap 2,7 miljardiem dolāru priekšvēlēšanu reklāmās. Šķita, ka sasniegti nebijuši un nepārspējami tēriņu griesti, taču pērno vēlēšanu četri miljardi dolāru parāda, ka Ē. Stendzenieka piesauktais – nekādu problēmu – nav tiesa. Ir vēl vairāk.
Politisko reklāmu pamatproblēma ir vēlētāja notrulināšana. Mediju pētniece Kerola Vildere (Carol Wilder) to salīdzina ar franču filozofa Žana Bodrijāra piesaukto spoguļistabu, kurā ir aizvien vairāk un vairāk informācijas, bet aizvien mazāk un mazāk jēgas. Viņa uzsver, ka sociālie mediji, blogi un jebkas cits kvalitatīvs un kritisks pārsvarā spēj vien pastiprināt šo reklāmu atbalsi, neko vairāk.
“Pēdējo desmit gadu laikā mainījies politisko kampaņu mērogs un parādījusies visatļautības vide, kuru radījusi radikāla politisko kampaņu deregulācija. Kā nekad agrāk, galvenais dzinulis ir nauda, nauda, nauda. Vai es pieminēju naudu?” ironizē K. Vildere.
Savu viedokli viņa izteikusi programmas bukletā par divu mākslinieku – Antoni Mundanas un Māršala Rīza – izveidoto politisko reklāmu kompilāciju. Šo videokolāžu, kuru Ņujorkā plaši apmeklētā seansā demonstrēja inaugurācijas nedēļā, veido ASV prezidenta priekšvēlēšanu reklāmas no 1952. gada līdz pat mūsdienām. Savdabīgi, ka stundu divdesmit ilgajā reklāmu hronoloģijā propagandētā tematika ir šaura un neizvērsta: ko kāds kandidāts agrāk domājis un ko domā tagad; agresīvā Padomju savienība, pēcāk – draudīgā Ķīna; katrreiz vēlēšanas ir vēsturiskas un izšķirošas. Seansa beigās trula sajūta no virspusējības un pliekanuma.
Bet Obamas šā gada inaugurācijas runā nav ne vārda, ka būtu jāpiebremzē un jāierobežo politiskās reklāmas. Savdabīgi, bet kamēr amerikāņu vēlētāji par to šausminās, politiskā vide ir kurla. Un tad dīvaini sanāk, ka Latvijā ausis dzirdīgākas.
Tomēr mani satrauc kas cits. Ņemot vērā Latvijas iedzīvotāju vēlmi patērēt bezmaksas medijus, pirms vēlēšanām līdz ar reklāmas aizliegumu kā sēnes jau iepriekš ir augušas un vēl vairāk augs visdažādākie interneta portāli ar viskārdinošākajiem virsrakstiem un savdabīgākajām ziņām, sensacionāliem viedokļiem un aptaurētām iniciatīvām. Tas draud, ka atkal iesēdīsimies Bodrijāra spoguļistabā ar pārblīvētu informāciju bez jēgas. Jāatceras, ka bez maksas ir tikai siers slazdā, un ar to, it īpaši pirms vēlēšanām, nevajadzētu baroties.
Autors ir sociālantropologs, kurš patlaban studē Jaunās Skolas universitātē (The New School) Ņujorkā
Komentāri (41)
Andis 29.01.2013. 12.37
Nu, pirktie komentētāji edge_indran un super_e_y_e dikti ņemas? Krieviem jau dikti patīk ņemties ar Ameriku, viņi naivi domā, ka:
– Krievija ir ar ASV kaut cik salīdzināms pretinieks;
– Latviešiem ir ļoti svarīgi tas, ko domā un dara ASV.
Un tāpēc uzskata par savu pienākumu briesmīgi ņemties, kaut ko stāstīt, iestāstīt un pārliecināt. Smieklīgi.
Raksts taču ir vienkārši virspusējs Latvijas salīdzinājums ir lielvalsti attiecībā uz priekšvēlēšanu kampaņu un jautājums – kāpēc mums izdodas to ierobežot un vai patiesībā izdodas?
P.S. Neredzu ne mazāko nozīmi Obamas rasei. Pārsteidz, ka dažiem ir tādi kompleksi, ka to tā pamana un uzsver.
1
Signija Aizpuriete > Andis 29.01.2013. 13.19
———
“Jāatceras, ka bez maksas ir tikai siers slazdā, un ar to, it īpaši pirms vēlēšanām, nevajadzētu baroties.”
Autors ir sociālantropologs, kurš patlaban studē Jaunās Skolas universitātē (The New School) Ņujorkā ============================================================================= Pa Ameriku, par Ameriku ņemas A.Saulītis ( nepieklājīgus jautājumus par biznesu neuzdosim-?), kurš, kā saprotu no gala secinājuma un atgādinājuma, pagaidām, “nasing spešal” par ASV pastāvošo iekārtu/sistēmu un sabiedrību ir spējis apjēgt. Cerams, ka nākamajā rakstā ko būtiskāku pastāstīs, būs ko vairāk sapratis. Veiksmi mācībās! ============================================================================= “Массмедиа захламляют сознание людей информацией настолько, что они вообще перестают что- либо понимать. Тут действует принцип: “Пусть знают всё, не понимая ничего!” – А. Зиновьев, “Запад.Феномен западнизма” Мюнхен, 1993 http://www.litmir.net/br/?b=93704
0
ligakalnina 29.01.2013. 08.57
Tās “bezmaksas” avīzes, ar kurām par saviem “labajiem darbiem” stāsta jebkura lielāka pašvaldība, īpaši Rīga, vispār vajadzētu aizliegt,tā ir tā pati reklāma, un par to tāpat samaksā nod. maksātājs.
Bet republikāņiem, ja viņi kardināli nemainīsies, ASV vispār vairs nav izredzes.
Sevišķi, ņemot vērā augošu minoritāšu daudzumu( vienīgi Kubas imigranti gan balso par republikāņiem), un to, ka Obama vēlas, faktiski, uzcelt ASV ko līdzīgu Eiropas sociāldemokrātijai, no vienas puses, kaut kas jau jādara ir, jo vidusšķira samazinās, nabadzība pieaug, un bagātie kļūst arvien bagātāki, no otras puses, tas ļauj cilvēkiem pašiem neko nedarīt, un visu gaidīt no valsts, tātad, faktiski, vairo lumpeņu daudzumu, un lumpeņi vienmēr balsos par kreisajiem, vai ASV gadījumā, par demokrātiem.
Kā lasīju, Obama savā runā pat nepateica parasto frāzi par to, ka jāstrādā abām partijām kopā, u.t.g., republikāņus vispār nepieminēja, pat pieklājības pēc.
0
dace_roze_lmt_lv 29.01.2013. 09.28
Плохая статья, похоже, что автора кто-то и редакции попросил написать о своих впечатлениях. Ничего бы не случилось, если бы этой статьи не произошло. Вот Каспар Озолоньш, он хорошо писал из США. Но он для националистов больше не пишет, потому что они идиоты.
Автор дурак: “Rupji rēķinot, priekšvēlēšanu kampaņās izgāzta puse no šā gada Latvijas valsts budžeta izdevumiem.” Да, а что. Могут себе позволить. В отличие от голодранцев. Какое твое собачье дело?
http://xxlsite.narod.ru/i/dogs/01.gif
0