Valdība pētīs, kā nodrošināt lidsabiedrības likviditāti; valstij nav naudas papildu ieguldījumiem
Finanšu grūtībās slīgstošajai Latvijas lidsabiedrībai “airBaltic” uzradies potenciāls investors – Lielbritānijā reģistrētais čārterreisu uzņēmums “Ocean Sky Aviation Ltd”. Piedāvājumu iesaistīties Satiksmes ministrija saņēmusi pirmdien un otrdien to līdz ar citiem lidsabiedrības attīstīšanas jautājumiem skatīja valdība.
Valdības nolīgtie finanšu konsultanti turpinās vērtēt variantus, kā līdz gada beigām nodrošināt “airBaltic” likviditāti, pēc valdības sēdes informēja satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), vēsta LETA. Nepieciešamais naudas daudzums netiek atklāts, bet ir.lv sarunu partneri minējuši summas, kas pārsniedz 20 miljonus latu. Par iespējamu pamatkapitāla palielināšanu lems akcionāru sapulce, kas sasaukta 25.jūlijā. Vienlaikus ministrs Augulis apstiprina, ka valstij nav līdzekļu turpmākiem ieguldījumiem aviokompānijā.
Investora piesaiste šādā situācijā var būt risinājums. Augulis apstiprināja, ka SM līdz šim saņēmts tikai “Ocean Sky Aviation Ltd” piedāvājums.
Par detalizētu piedāvājuma saturu pagaidām nav ziņu, bet no ir.lv pieejamās informācijas noprotams, ka runa varētu būt nevis par valsts akciju pārdošanu, bet papildu akciju emisiju, kuras iegādātos jaunais investors, ieguldot noteiktu summu uzņēmuma vajadzībām. Līdz ar to mainītos akciju procents, kas pieder katram no dalībniekiem. Latvijas valstij pieder 52,6%, bet “Baltijas Aviācijas Sistēmām”, ko kontrolē uzņēmuma prezidents Bertolts Fliks un Bahamās reģistrēts investīciju fonds “Taurus Asset Management Fund Limited” (“Taurus”) – 47,2%.
Uz valdības sēdi, kuras formālais iemesls ir KPMG veiktā ārpuskārtas audita rezultātu izskatīšana, ieradās ievērojams skaits cilvēku – advokāts Lauris Liepa, kas pārstāv vienu no potenciālajiem pircējiem, konsultanti no “Prudentia”, finanšu aprindu pārstāvji. Šis pats sastāvs jau bija ieradies pirms divām nedēļām, kad slepenībā tika izskatīts BAS akcionāra, “Taurus” izteiktais piedāvājums ieguldīt kompānijā 10 miljonus, valstij neieguldot neko, kā rezultātā Latvijas akciju daļa samazinātos līdz 26%. Taču tas netika pieņemts, jo valdība piedāvājumu atzina par neskaidru un rastos problēmas arī ar nacionālās aviokompānijas statusu, ko nevar iegūt ārzonā reģistrēta kompānija.
“Ocean Sky Aviation Ltd” mājaslapā teikts, ka uzņēmums ir privāto lidmašīnu aviokompānija. Cik noprotams no vietnē atrodamās informācijas, uzņēmuma rīcībā izmērā lielākās ir trīs 43 vietu “Airbus” A318 un A319 modeļu lidmašīnas, kā arī virkne citu, mazāku lidaparātu. Kompānijas biroji atrodas vairākās Apvienotās karalistes pilsētās, kā arī Cīrihē un Maskavā.
Komentāri (36)
Dzintars Kalniņš 28.06.2011. 17.18
Īsumā apskatīju oceansky.com un pāris secinājumi.
1) Ocean Sky piedāvā ekskluzīvu/nišas pakalpojumu – nelielu, luksusa klases lidmašīnu īri turīgiem cilvēkiem. Nekas neliecina, ka tā vēlētos paplašināt/mainīt savu stratēģiju.
2) AirBaltic sevi pozicionē kā hibrīdu starp zemo cenu aviokompāniju (low cost airline) un pilna servisa aviokompāniju (full service airline) ar pretenzijām kļūt par vadošo aviokompāniju Austrumeiropā.
3) Ņemot vērā augstāk minētos punktus, Ocean Sky vēlme investēt airBaltic dotajā brīdī neliekas kā tīrs biznesa aprēķins, jo airBaltic īsti neatbilst viņu pašu profilam un finansiālā/politiskā/īpašnieku situācija ap airBaltic arī nav pārāk skaidra. Attiecīgi, sliecos domāt (spekulēju), ka Ocean Sky ir tikai publiska izkārtne kādam citam investoram.
5
lindamarisfam > Dzintars Kalniņš 28.06.2011. 23.52
Ja viņi ir miljardieri un ja tas ir tikai viens no viņu pakalpojumiem, tad ne obligāti.
Miljardieri, kas apkalpo puspaputējušus nomales oligarhus-miljonārus. Var jau būt, bet var arī nebūt.
0
lindamarisfam > Dzintars Kalniņš 29.06.2011. 11.33
Neredzu, kādā veidā Krievijas miljardieru tirgus dalīšanas prakse (pieņemsim, ka viņi patiešām Baltijas tirgu ir sadalījuši, kaut neredzu tam ne mehānismus, ne jēgu) attiektos uz mūsmāju oligarhiem. Mūsējie ir punduri, kuri Krievijas miljardierus var interesēt labākajā gadījumā kā vietējie sadarbības partneri vai lobiji.
Bet kāds tam sakars ar “patiesā labuma guvējiem”, ar ko parasti saprot 3A. Tas vairāk izskatās pēc vajāšanas mānijas, kad visā tiek saskatīti tikai un vienīgi viņi. Gluži kā tādi visuresošie masoni.
Tad jau aiz GE Money pirkšanas noteikti Lembergs stāv. Savukārt n-to miljonu investīcijas, kas pēdējos gados klusiņām ir notikušas no Krievijas, visas ir K un K koordinētas.
P.S. Var jau būt, ka tur patiešām stāv kāds no A aizmugurē, bet uz pašreiz (publiski) pieejamās informācijas bāzes šāds secinājums ir pārsteidzīgs.
0
Dzintars Kalniņš > Dzintars Kalniņš 29.06.2011. 11.44
Kaspar, es vairāk tā kā runāju pieņēmumu formā, balstot savus pieņēmumus uz normālu biznesa praksi un faktisko situāciju ar un ap airBaltic. Protams, es varu kļūdīties un tur patiesi divi krievijas miljardieri ir ieinteresēti pārņēmt airBaltic. varbūt.
Ar “patiesajiem labuma guvējiem” es nu galīgi nesaprotu ne 3A, 3B vai 3C. :) Patiesie labuma guvēji ir tas termins, kurš tiek izmantots bankās, kad tiek noskaidrots, kas faktiski stāv aiz viena vai otra ofšora uzņēmuma. Šinī gadījumā es nezinu, kurš realitātē stāv aiz Ocean Group – tie varbūt gan jau minētie uzņēmuma īpašnieki, gan varbūt arī kāds cits, jo šādi pakalpojumi (fiduciary services) ir viens no Ocean Group piedāvātajiem pakalpojumiem.
Kā arī, nevaru piekrist tam, ka krievijas miljardieriem nebūtu interesanti nodrošināt kādu pakalpojumu mūsu mazajiem miljonāriņiem. Tā var nopelnīt diezgan labas komisijas maksas ar ļoti nelielu ieguldījumu. ;) Jāsaprot arī tas, ka krievijas miljardieriem, kuri sadalīja krievijas aktīvus (dabas resursus) 80.gadu beigās un 90.gados, ir bērni, kuri arī vēlas kaut ko darīt. Un ļoti pieļauju, ka viņi ir ļoti normāli uzņēmēji (Ocean Group mājas lapa izskatās ļoti pieklājīgi). Tāpēc domāju, ka viņiem varētu būt vēl papildus stimuls nopelnīt naudiņu, lai sevi kaut nedaudz apliecinātu bagātā tēva acīs (darītu viņu lepnu?). ;)
0
Dzintars Kalniņš > Dzintars Kalniņš 29.06.2011. 00.01
Piekrītu, ka var būt arī tā, ka viņi vēlas “paņemt” airBaltic, jo viņu stratēģija ir ieguldījumi strauji augošos tirgos (!), iegādājoties uzņēmumus ar problēmām (!).
No otras puses, zinot to, ka viens krievijas miljardieris jau ir nofinansējis Fliku, tad apšaubu, ka viņi (krievijas miljardieri) nebūtu savā starpā “sarunājuši”, ko katrs dara. Nav tas airBaltic bizness tik pievilcīgs, lai tur tagad baigi sāktu plēsties… plus vēl tā piņķerīgā situācija ar valsts līdzdalību un tā tālāk.
Būšu laikam skeptisks un teikšu, ka neizskatās, ka Ocean Group šinī gadījumā ir vienīgie “patiesie labuma guvēji”. ;)
0
Dzintars Kalniņš > Dzintars Kalniņš 28.06.2011. 23.46
Man kaut kāda “muša iekoda” un uznāca vēlme vēl nedaudz papētīt to Ocean Sky. :)
Rezultātā ir tā, ka aiz tā visa stāv viena Krievu miljardiera ģimene – Rashid Sardarov un viņa dēls Timur Sardarov. Var apskatīt oceangroup.com – tīri pieklājīga lapa un nav īsti, kam piesieties. Tikai vēl skaidrāks top arī tas, ka viņi var būt tikai starpnieki, kuri rīkojas kāda cita vārdā, jo fiduciary services (laikam labākais tulkojums varētu būt – trasta/pārstāvniecības pakalpojumi) arī ir viens no viņu darbības virzieniem.
Vai patiesi vēl viena “roulendu ģimene”? ;)
0
Dzintars Kalniņš 28.06.2011. 16.52
Ņemot vērā publiski pieejamo informāciju un to, ka faktiski kontrole pār AirBaltic ir tā mazākuma akcionāra rokās (Fliks un co), tad runāt par daļu sadalījumu šobrīd nav jēgas.
Ir jāuztaisa normāls due dilligence (neatkarīga padziļināta izpēte), kad ir skaidrs, kāds ir “sausais atlikums” – aktīvi, saistības, peļņa, zaudējumi un, pats būtiskākais, juridiskie aspekti, tad var domāt, kā un cik daudz kurš iegulda un kāds izveidojas daļu sadalījums.
Man domāt, ka, lai nodrošinātu likvidāti, šobrīd labākais risinājums būtu kredītlīnija vai kaut kāds līdzīgs instruments, neaiztiekot daļu sadalījumu, pirms nav pabeigts due dilligence.
0
Anastasia Abdullina 28.06.2011. 14.42
Ja pareizi sapratu…
AirBaltic ienāk otrs privātais akcionārs un norēķinās sedzot zaudējumus kurus radīja pirmais privātais akcionārs. Šādā gadijumā valsts neko neiegūst un paliek kā dalībnieks sabiedrībā par kuru tai nav vadības un ietekmes.
Viss pareizi?
2
Vita Tērauda > Anastasia Abdullina 28.06.2011. 14.51
Mīļo cilvēk, valdībai jau sen nav ietekmes pār airBaltic.
0
lindamarisfam > Anastasia Abdullina 28.06.2011. 23.50
Likviditāte nav tas pats, kas zaudējumu segšana. Vienīgi paliek atklāts jautājums, cik korekti termins “likviditāte” ir izmantots attiecībā uz AirBaltic.
0