Autobusu iepirkumu "aploksnes" atkal aktualizējušās
Pārgāja, bet nenorima. Pirms nepilna gada pie apvāršņa pavīdēja pamatīgs skandāls kas pirmajā brīdī itin kā pierima, taču nule uzplaiksnījis ar jaunu spēku, un, domājams, nepaliks "karājamies gaisā". "Daimler" tika sagādājis sev īpašus apstākļus uzvarai autobusu piegādes konkursā.
Stāsts ir pasens, toties vienkāršs un arī cilvēkam bez speciālās izglītības saprotams. Tas sākās pagājušā gadsimta pēdējos gados un ilga līdz iepriekšējās desmitgades vidum, t.i., neglītajā notikumā var būt iesaistīti vairāku sasaukumu deputāti un ilgdzīvojoši domes ierēdņi, kas ieņēma "kampienam izšķirošus" amatus. Pagājušās nedēļas nogalē Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) darbinieki veica kratīšanu "Rīgas satiksmes" telpās un, kā izskanējis publiskajā telpā, nav aizgājuši tukšām rokām. Iesaistītās personas sakās devušas rakstisku apliecinājumu, ka nestāstīs, kas ar tām noticis. Izmeklēšanas noslēpumi – svēta lieta. Dzejnieka vārdiem runājot, "es esmu bagāts, man pieder viss, kas ir ar mani noticis"'. Piebildīsim – ko esmu saņēmis, bet galīgā samaksa acīm redzot vēl ir priekšā.
Neesam vientuļi savu līdzpilsoņu izbijušajos priekos un gaidāmajās bēdās. Līdzīgi, kā Latvijā, automobiļu ražošanas gigants "Daimler" izrīkojies Ķīnā, Krievijā, Kotdivuārā, kopumā 22 pasaules valstīs.
Amerikā ar likumu aizliegts uzpirkt ne tikai savas, bet arī citu valstu ierēdņus, lai tiktu pie uzvaras lauriem iepirkumu konkursos.
Aizdomas, ka "Daimler" braucāmrīku brīnumbiežas uzvaras daudzās valstīs rīkotos konkursos nav godīgas konkurences rezultāts, galu galā atdūrās pret ASV likumdošanu. Amerikā ar likumu aizliegts uzpirkt ne tikai savas, bet arī citu valstu ierēdņus, lai tiktu pie uzvaras lauriem iepirkumu konkursos. Tam ir gaužām taustāms pamats – ASV pieder pie automobiļu ražošanas lielvalstīm. Taču teiktais attiecas ne tikai uz ASV uzņēmumiem, bet arī citu valstu autoražotājiem, ja to akcijas tiek kotētas ASV biržās. Akurāt šī iemesla dēļ ASV likumdošana tiek attiecināta uz "Daimler".
Skan smieklīgi, bet tieši pagājušā gada "smieklu dienā", 1.aprīli, "Daimler" panāca mierizlīgumu ar ASV Tieslietu ministriju, apņemoties samaksāt soda naudu – aptuveni 185 miljonus dolāru. Tāda "špicka" vien ir, ja salīdzina ar 1,6 miljardiem dolāru, kurus par līdzīgu nodarījumu iepriekšējā gadā samaksāja cits Vācijas koncerns – ne mazāk pazīstamais "Siemens". Uz Latviju attiecināmās epizodes aptver ilgāku laika posmu, turklāt "smērēts" ar izdomu: vienkārši skanošais, aizkustinošas dāvaniņas, atlaides automašīnas iegādes gadījumā.
Fakts, ka "Daimler" atzinusi savu vainu, nebūt nenozīmē pastiprinātu nevainīguma prezumpciju attiecībā pret tām Latvijas amatpersonām, kas bijušas saistītas ar mūsu valstī rīkotajiem satiksmes autobusu iepirkšanas konkursiem, Pastāv Latvijas un ASV valdības līgums par savstarpējo tiesisko palīdzību krimināllietās, kas paredz gan informācijas apmaiņu, gan iespēju pieprasīt ar krimināllietām saistītos dokumentus. Vajag ļoti kāpinātu iztēli, lai iedomātos, ka "sliktā Amerika" būtu piegādājusi apšaubāmas kvalitātes vai pat viltotus dokumentus, lai nodarītu gauži Latvijas galvaspilsētas "kristāltīrajām amatpersonām". Šādos "melnajos sarakstos" svešinieki nemēdz parādīties, tajos ir tikai īsteni savējie. Pēc oficiāli publiskotas informācijas, pašmāju bāleliņi tikuši pie taustāmiem labumiem, kas naudas izteiksmē vērtējami aptuveni 1,6 miljonu latu apmērā.
Būtu naivi domāt, ka nelikumīgo labumu sadale notikusi pēc "rokpeļņu principa" – no rokas mutē. Ir bijuši starpnieki, un varbūt pat starpnieku starpnieki. Taču lietas tālākā gaita jau ir KNAB meistarības jautājums. Sestdien tika aizturēts kādreizējā Rīgas domes priekšsēdētāja Gundara Bojāra (kādreiz LSDSP, tagad LPP/LC) tāpat kādreizējais padomnieks transporta jautājumos, tāpat bijušais "Rīgas satiksmes" padomes priekšsēdētāja vietnieks Leonards Tenis. Pēc "Dienas Biznesa" 2008.gada versijas – viens no Latvijas miljonāriem. Neņemsimies apsteigt tiesu, minēt, vai viņš ir pie vainas, vai varbūt vienkārši iekritis apstākļu sagadīšanās slazdā. Svarīgi ir, ka izmeklēšana nemīņājas uz vietas. Galu galā, katrs amatpersonu nelikumīgi saņemtais saņemtais grasis sadārdzināja katra iepirktā autobusa cenu. "Daimler" vienkārši paņēma no nodokļu maksātāju naudas to summu, kuru bija spiesta izlietot kā "papildus izdevumus"'.
Komentāri (18)
Janka, Janic 14.02.2011. 18.26
Bojaars jaamet aiz resteem , galu galaa arii zelta tilta galvenais arhitekts….nekur taalu aabols no aabeles nav nokritis , ceru uz labveeliigu iznaakumu , protams korumpantu apkarotaaju labaa , aiz resteem buutu metami visi kas atradušies Riigas raates kabinetos , jo zagts nepaartrauktu un uz nebeedu , šii tik viena gaismaa naakusi epizode… dienaa jau ziņa ka naasiis ierauti triis miljonu latu , nu tas jau ir kampiens , daļu gan pievaaca arii kungi no valdiibas nama ….ai ai ai cik nesmuki biedri!!!
0
Ludmila Sočņeva 13.08.2017. 13.21
P.S. Хотела бы уточнить, что речь идёт о журналистах, работавших на одном из Избирательных Участках в Юрмале во время Муниципальных Выборов.
Я об этом уже писала в одном из предыдущих Блогов.
Их поведение тогда мне показалось странным. Теперь я понимаю, чем оно было вызвано. Они не ожидали увидеть такую активную гражданскую позицию местных Ромов.
Ar cieņu, L. Soczniewa
0
Agnese Lûse 15.02.2011. 22.37
http://www.youtube.com/watch?v=j5-yKhDd64s&feature=player_embedded
0