Nogurušo lidmašīnu spīdzinātāji • IR.lv

Nogurušo lidmašīnu spīdzinātāji

3
Rīgas zinātniski eksperimentālais centrs AVIATEST, kura direktors ir Aleksandrs Sorokins, fiksē lidaparātu metāla noguruma pakāpi. Foto — Andrejs Strokins, F64

Lai gan neesam aviācijas lielvalsts, Latvijas kompānija AVIATEST iekarojusi labu slavu kā lidaparātu testētāja, tās klients ir arī firma, kuras helikopterā lido ASV prezidents Obama

Lidojot no Londonas uz Romu un Milānu, 1952.gadā ar dažu mēnešu intervālu avarēja divas britu pasažieru lidmašīnas. Tie bija turboreaktīvie lidaparāti, kas pārvietojās lielā augstumā, tāpēc nekas daudz no lidmašīnām pāri nepalika, un pagāja krietns laiks, kamēr speciālisti noskaidroja avāriju iemeslus. Kad tas izdevās, pasaule iepazinās ar jaunu fenomenu – metāla nogurumu. Izrādījās, ka iluminatoru stūros, kas tolaik bija četrkantaini, izveidojas mikroskopiskas plaisiņas. Vibrācijas un cikliskās slodzes dēļ tās laika gaitā palielinās, līdz kādā brīdī lidmašīnu korpuss gaisā dehermetizējas un sasprāgst.

Kopš tā laika lidmašīnu un helikopteru iluminatori ir apaļi vai vismaz ar noapaļotiem stūriem, bet metāla nogurums kļuvis par vienu no galvenajiem lidojumu drošības draudiem. Kā to novērst? Un ja novērst nav iespējams, tad vismaz – kā fiksēt noguruma pakāpi, lai nepieļautu traģēdiju? Tieši ar šiem jautājumiem darbojas uzņēmums AVIATEST, kura direktors Aleksandrs Sorokins visu dzīvi veltījis šai nozarei, kuras pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 50.gados un kura tātad ir aptuveni tikpat veca kā pats inženierzinātņu doktors.

Pusgadsimts pieredzes
Kaut arī 30.gados VEF tika konstruētas un izgatavotas lidmašīnas, Latvija nekad nav bijusi un arī nebūs aviācijas lielvalsts. Tāpēc jo pārsteidzošāks ir fakts, ka Rīgā jau piecdesmit gadu tiek testēti aviācijas lielvalstī Krievijā un pēdējos gados arī Rietumeiropā ražotie lidaparāti.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu