Franču partnerim nevar pieprasīt ne mazināt izmaksas, ne lauzt līgumus bez milzu kompensācijas
Valsts kontrole (VK) konstatējusi, ka 2007.gadā parakstītie e-biļetes ieviešanas līgumi ir neizdevīgi Rīgas pašvaldībai un iedzīvotājiem gan projektu īstenojot, gan mēģinot mainīt tā nosacījumus sev par labu, svētdien ziņo TV3 raidījums ''Nekā personīga''.
Pašvaldības uzņēmumam ''Rīgas satiksme'' pieredzējušu partneri e-biļetes ieviešanai starp 10 pretendentiem izvēlējās tirgzinības direktors Aleksandrs Brandavs un zvērināts advokāts Ilmārs Krūms. Mērķis bija izveidot kopuzņēmumu, kurā pašvaldībai būtu vairākums jeb dominējošā loma. Amerikāņu kompānijas ''ACS'' filiāle Francijā bijusi vienīgā, kas piekritusi kopuzņēmumā būt mazākumakcionāre ar 49% akciju, lai arī tās piedāvājums bijis par miljonu dārgāks nekā citiem. Taču līgumi noslēgti tā, ka ''Rīgas satiksmei'' ietekme tajā tika atņemta.
''Rīgas kartes'' valdē divi ir ''Rīgas satiksmes'' pārstāvji – Latvijas Pirmās partijas (LPP) pārstāvis Brandavs un Pāvels Tulovskis. Valdes priekšsēdētājs ir francūzis Ēriks Morizurs, kuram ir veto tiesības visos balsojumos. Ja pašvaldības pārstāvji iespītējas, iestājas īpaša situācija, ko dēvē par strupceļu. Tā izraisītājam jārēķinās ar lieliem izdevumiem.
VK izpētījusi, ka pašvaldība nav centusies no šādas situācijas izvairīties un nav mēģinājusi e-talona projektam piesaistīt Eiropas struktūrfondus. Tas prasītu precīzu atskaiti par līdzekļu izmantošanu. Jau vēstīts, ka līdzīga situācija bija Dienvidu tilta būves projektā, kurš atzīts par necaurskatāmu un apzināti sadārdzinātu.
Ne VK, ne sabiedrībai nav iespējas uzzināt, kā tiek tērēti ''Rīgas kartei'' gadā pārskaitītie 6 miljoni latu pašvaldības uzņēmuma naudas, tas esot komercnoslēpums. ''Rīgas kartes'' lietošanā ir 2008.gada ''Mercedes Benz'' un 2007.gada ''Lexus'' auto, valdes locekļa alga vidēji ir 5000 latu, darbinieka vidējais atalgojums – 3,5 tūkstoši latu mēnesī. Morizurs rakstiski ''Nekā personīga'' informēja, ka valdes locekļu atalgojums esot 375 latu mēnesī.
''Rīgas satiksmes'' vadītāju Leonu Bemhenu neizdevīgais līgums nemulsina – tas esot slēgts, lai strādātu. Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) pēc Valsts kontroles atzinuma uzdeva domes Finanšu departamentam samazināt ''Rīgas kartes'' izdevumus. Tā kā pašvaldības pārstāvji pēc līguma nevar balsot pret valdes vadītāja gribu, jo tā var izraisīt strupceļu, izdevies vienoties vien par 5% mazākiem izdevumiem, kas Ušakovam šķiet par maz. ''Rīgas kartes'' valdes priekšsēdētājs Morizurs papildu samazinājumus nesola, bet rakstiskajā atbildē smalki ironizē, ka jau ietaupītie 5% tagad ļāvuši pensionāriem braukt bez maksas.
Rīgas dome nevar noslēgto līgumu ne mainīt, ne izbeigt bez skarbām sankcijām. Par līgumu nevar runāt, tas ir konfidenciāls – detaļu izpaušana draud ar 10 miljonu eiro naudas sodu. Ja Rīgas dome sadūšotos līgumu lauzt, francūži saņemtu 20 miljonus latu, Rīgai būtu jāatpērk e-talona iekārtas un datu bāzes.
Rīgas mērs par e-talonu saka – turpinās sarunas. Drīzumā paredzēta ''Rīgas kartes'' valdes sēde, varbūt tajā izdosies panākt, ka francūži izmaksas vēl samazina.
Komentāri (17)
Janis 05.09.2010. 20.47
Šlesers, kurš gan cits!
0
mxblack 05.09.2010. 23.06
Ar naudu taisa naudu, tas taču ir viens no biznesa pamatlikumiem. Nu kā tad tie miljonāri šeit rodas? Varbūt kautko varenu izgudro, vai atver lielus koncernua ar labu peļņu, bet varbūt mūža garumā nopelna sportojot? Protams nē, viņi rodas lūk šādi, caur korupciju un mūsu nodokļu izlaupīsanu. Nu kā var vadīt valsts uzņēmumus tādi bezsmadzeņu radījumi, kuri ļaujas apkrāpt savu valsti ar šādiem līgumiem? Var, jo prot dalīties savā starpā. Bet prokuratūra šeit ir tik vāja, ka nav nekāda riska. Un kur tad šeit kas notiek godīgi? Nupat atkal ir bibliotēku cēluši lētie Bulgāri, kaut šeit nav pašiem darba, nupat ir pārmaksāts par datoriem valsts uzņēmumā un tā visās jomās. Bet no mums plēš deviņas ādas, lai to visu samaksātu. Gala tam neredz. Tāpēc jau gudrākie bēg no šīs zagļu paradīzes, jo saprot, ka tai nav nākotnes.
0
mary75 05.09.2010. 21.16
Nekas tāds sen jau nav nekāda sensācija un pat neizbrīna, pelēkā ikdiena RD darbā.
0