Profesors Gunārs Bībers: Mūsu kultūrā patlaban plaukst arī diletantisms

28

Komentāri (28)

Adolf Adolfstein 11.06.2020. 01.12

Pieļauju, ka profesors ir domājis plašāk un es absolūti neesmu ne Džilindžera sestā sievas piekritējs, ne arī noliedzējs idejai, ka “īstā mākslā jābūt pat nežēlībai un mokām”, tomēr kas attiecās uz konkrēto raidījumu, man šķiet, labi vien ir, ka tas sniedz informāciju arī par tādu literatūru, kas atsevišķiem šķiet apšaubāma. Medijiem labāk būt daudzpusīgiem, nekā nepārtraukti koncentrēties uz kaut ko nišīgu. Kā arī man nešķiet, ka nežēlība un mokas ir kas tāds bez kā māksla nu nekādi nevar dzemdēt to cēlo. Es iespējams saprotu kādā kontekstā tas ir teikts, tomēr nežēlību un moku trūkums jau nav kas tāds, kas būtu zudis politkorekto tendenču rezultātā. Pilni kakti ar mākslu, kas atspoguļo to nežēlību un mokas.

0
0
Atbildēt

0

Atis Priedītis 05.06.2020. 18.26

Neņemiet ļaunā, bet šobrīd Latvijā kaut cik objektīva radošo darbu kritika ir pilnīgi neiespējama. Jo pilnībā dominē politiskie motīvi un tā ir nežēlīga patiesība. Un ja atklāti līdz galam, tad būtu process jāsadala divās daļās. Bijušie komunisti, “stukači” un viņu atbalstītāji lai kritizē savējos. Savukārt tiem, kuri tika vajāti un aizliegti, kaut vai pieklājības dēļ, lai liek mieru.

0
-1
Atbildēt

0

IneseTK08 04.06.2020. 17.19

Paldies. Žēl, ka tik īsi. Gribējās lasīt vēl un vēl.
Visbrīnišķīgākais pasniedzējs pasaulē. Ņēmu pie viņa visus iespējamos kursus, arī par tēmām, kas īpaši neinteresēja, jo gribējās uzsūkt pēc iespējas vairāk no viņa plašuma.

+7
0
Atbildēt

0

Sskaisle 04.06.2020. 14.38

Par ko Bīberu apskaužu , vai kā lai saka – ko es arī gribētu – par operām. Un ka ir blakus cilvēks, ar ko kopā .klausīties un tad izgaršot pēcgaršu to pārrunājot.

Karma laikam tāda. Būs jāmēģina uz kādu pirti tikt un ar kadiķiem nopērties

+1
0
Atbildēt

0

Sskaisle 04.06.2020. 13.29

Man rados un draugos ir filologi – visas sievietes un visām literatūrā galvenais ir nevis saturs, bet forma. Man otrādi. Jā , spēju gūt īpašu baudu dzirdot, lasot labskanīgu valodu. Bet man absolūta prioritāte ir saturs, ko man grib vēstīt.

Lūk, mūsu daudzcietušās latvju sievietes literātes, kuras cer iekarot pasauli tieši caur ciešanu aptamborēšanu – nespēju vairs lasīt, ko viņas raksta.
Pag.gadā Pēkšēns, šogad Laube svin krāšņas jubilejas. Varošie un uzvarošie latvieši. Pie tam Laube no vāciešiem latviskojies. Drīzāk Mēness nokritīs no debesīm nekā kāds literāts atļausies labu vārdu par latvieti uzrakstīt.

Saprotama lieta, ka es arī tāds sīks seskulēns esmu, jo tas, ko savulaik Repše rakstīja par Vācieti, vai MŠneidere par Hariju Liepiņu – tas mani šokēja un no tā atbrīvoties es nespēju. Ar tādām blusām man pilns seska kažoks.

Mamma saka, nu ko nīdi – ņem un uzraksti labāk. Nu būtu laiks, bet nevaru – jo Pegazs aizlidojis pie jaunākiem un smukākiem un rokās tik saplīsis pakavs palicis. Rakstīt kā Račs vai Račko es negribu.

Nu un tad tā vīriešu kapāšana šodienas latviešu literatūrā . Šie tik slikti, šie tik ļauni. Bet ko tad pašas karas tiem sliktiem kaklā ? Lai izjustu ciešanas un tad to vien darītu.kā brēkuļotu – kā es ciešu.

Ja nemainīsies gaiss literatūras mājā – tas no sliktām gāzēm uzspridzināsies – galvenais, ka mūs paraus līdzi.

0
0
Atbildēt

2

    Sunflower > Sskaisle 04.06.2020. 14.00

    Saturs veido formu, nevis otrādi :)
    Mani skumdina īstermiņa domāšana – izdabājot patērētāju nereti apšaubāmām gaumēm

    +1
    0
    Atbildēt

    1

    Sskaisle > Sunflower 04.06.2020. 14.33

    Jā. Piekrītu. Vienlaicīgi – nespēju pati izlemt – vai literāti un viņu darbi ir mūsu sabiedrības spogulis, vai sabiedrība ir literātu spogulis.
    Vai tomēr nav tā, ka esam ļoti sievišķīga tauta – mīlam pakļauties un atdoties stiprākajam un tad, kad no tās atdošanās prieka nekāda, uz orgasmu cerību nav – ir tikai sāpes, tad nevis izvelk kādu duramo vai šaujamo un cīnās par sevi – bet nodododas klusai ciešanu apdziedāšanai. Ne tautā , ne litetarūrā nav to moku un nežēlastības, kas pēcāk rada baudas un prieka virsotnes.
    Bībers piesauc Ābeli Ingu. Nu nē. Viņas Klūgu mūks bija daiļu un superdaiļu metaforu pilns. Lasot tāda valodiska sāta sajūta man bija. Bet saturiski? Nu var teikt ļoti latgalisks romāns – kādi citi vainīgi, bet par ko tieši vainīgi nevar saprast, bet vainīgi un tā. Nē – man tas neder.

    0
    -1
    Atbildēt

    1

    Sunflower > Sskaisle 04.06.2020. 14.59

    Zini, man tas viss atgādina pašas skolas laikus – mums bija vismaz divi pedagogu tipi – vieni, kam rūpēja klases vidējā sekmība un tās uzlabošanai vilka visus divnieku karaļus uz augšu, par pārējiem īpaši neliekoties ne zinis, un otri, kurus interesēja talantīgie. Otrie man patika vairāk. Līdz ar to secinājumi tie paši – pārāk liela ņemšanās ar viduvējībām. Ne velti ir teiciens – tu esi tas, ko tu lasi

    +1
    0
    Atbildēt

    1

    Sskaisle > Sunflower 04.06.2020. 15.08

    Jā un atkal piekrītu.

    Tagad lasu par Himzelu. Un vēl lasu to muižu un baznīcu vēsturi, kuras gribēšu apskatīt šovasar.
    Un “mocos” ar grāmatu par Gogēnu. Jo franciski un grūti iet. Nesaprotu, cīnos. Bet slinkums. Ar to arī jācīnās. Visa dzīve viena cīņa. Citi atkal prot viegli dzīvot.

    Nez kas bija uznācis – redzēju sapnī Hērodu un Mariami. Var teikt pirmsjēzus laiks. Kaut kā tā īsi un pavirši un neskaidri – bet it kā es paslepus centos ieraudzīt, atklāt viņu kaisli – it kā slēpos aiz kolonnām un arkām un tad tik um tā pamodos –

    0
    0
    Atbildēt

    0

    lindab456 > Sskaisle 05.06.2020. 11.19

    Saturs, forma un stils – ir definēta arī tāda trīsvienība.
    “absolūta prioritāte ir saturs…”
    Uzdrošināšos raustīt lauvu aiz ūsām, kāda ironija, rakstā par diletantismu. Un tomēr – tas kā tu izstāsti lielā mērā veido arī to, ko tu izstāsti. Forma un saturs ir vienība, viena vesela divas puses. Bet visa pamatā ir ideja, kas mākslas darbā ir saistīta ar talantu un tehnisko arsenālu.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    lindab456 > lindab456 08.06.2020. 11.41

    Turpinot – mākslas darbs nav saturs, kuru atlej formā, klāt vienmēr ir nejaušības moments un jaunrade ar jaunatklāsmi, kas ir tas, kādēļ māksliniekam nezūd interese radīt.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    Sunflower > lindab456 08.06.2020. 13.11

    Tas vairāk der tā sauktajai modernajai mākslai, kas nereti ir īslaicīga vai pārejoša. Ne velti Bīberam kolekcijā ir desmitiem Traviatas interpretāciju – tātad forma nespēj sabojāt saturu un tai pat laikā arī pārspēt saturu, jo savādāk ar vienu pietiktu. Parasti saturs pats nosaka formu un jebkura variācija par tēmu lielākā vai mazākā mērā ir tikai ambīciju apliecinājums.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    lindab456 > Sunflower 08.06.2020. 15.45

    “Tas vairāk der tā sauktajai modernajai mākslai, kas nereti ir īslaicīga un pārejoša.”
    Nepiekrītu – māksla ir māksla neatkarīgi no laikmeta un stila.
    Pat mākslinieks, kas strādā pie vienas tēmas, nekad neatkārtojas, ja viņš nav amatnieks.
    Ja runa ir par izpildītājmākslu, neticu, ka var kādu izpildījumu pasludināt par absolūtu, universālu un pilnīgu, tātad pabeigtu, katrs izpildītājs nāk ar savu unikālu, oriģinālu skatījumu, izjūtu un stilu, kas ir sava laika un personības apzīmogots.
    Manuprāt ir vēl kāda būtiska mākslas darba sastāvdaļa , mainīgais saskaitāmais – skatītājs, kas izpildītājmākslā dēļ atgriezeniskās saites ir uz robežas, kad kļūst par daļu no jaunrades.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    Sunflower > lindab456 08.06.2020. 16.13

    Ne Jums man ir jāpiekrīt, ne man Jums, tā vienkārši ir domu apmaiņa :)
    Esmu redzējusi ļoti daudz izrāžu (un operu) par kurām palicis neatbildēts jautājums – priekš kam? Ja vienīgā atšķirība ir formā, tad nav vērts. Es neskatos bildi, es meklēju domu.

    0
    0
    Atbildēt

    1

    lindab456 > Sunflower 09.06.2020. 00.29

    Tieši tā – domu apmaiņa, jo vienīgais gandarījums un atalgojums ir izziņas prieks un komunikācija. Neesmu mūzikas teorētiķe, tādēļ attiecībā uz saturu un formu mūzikā varu izteikt tikai savus minējumus un pārdomas.

    0
    0
    Atbildēt

    0

BardainaisSigne 04.06.2020. 13.05

Vai kādam bija aizliegts kandidēt vēlēšanās?Ai kāds kauns,ka Muižnieks saņēma visvairāk balsu?Tā ir Muižnieka vaina,vai?Visādas šuplinskas un citi politikāņi spēs izvēlēties labāku kandidātu?Kur tam ir garantija?

0
-2
Atbildēt

1

    Sskaisle > BardainaisSigne 04.06.2020. 13.40

    Nē – aizliegts nav. Čekistus + kalpus neviens arī nekaunina, nenosoda , tāpēc šie valda visur – i universitātēs, i literatūrā un.pat lauksaimniecībā.

    Paši čekisti jebkādas kritiskas runas nodēvējuši par rsgsnu medībām.

    101 x jau esmy dzirdējusi, cik čekisti un ziņotāji trausli un jūtīgi – kā šos jāsaudzē, bet ne reizi !!!!! – neesmu dzirdējusi jautājumus – bet kā šodien jūtas, ko domā čekas upuri.

    Nu labi – Bībers te tagad izstāsta. Bet tikai tagad !!!!

    Tas pats jundzis no rakstnieku savienības no tv ekrāniem izkliedza kaujiniecisko – raganu medības nepieļaušu – t.i. – apspriest jautājumu kā iet čekas kalpuem un kā viņu upuriem jundzis nebija un nav gatavs –

    Un literāti tik turpina klusi ciest savā pašapkalpošanās kombinātā.

    Vellus sadzīt sabiedriskajos darbos – lai izslauka ielas, savāc atkritumus un izravē dobes. Būtu jel tāds labums – tagad neko – turi tādus plecos un.maksā

    0
    0
    Atbildēt

    1

    BardainaisSigne > Sskaisle 04.06.2020. 13.53

    Cik un kuri ir Muižnieka upuri?Es nevienu nezinu,un neesmu ne par vienu dzirdējis.

    0
    -1
    Atbildēt

    1

    Sskaisle > BardainaisSigne 04.06.2020. 13.58

    Paintersējies.
    Padomā. Ja tu domā tādu uputi, kas nošauts ar lapseni vai noindēts ar ko tur – tad, protams. Apžēlojies, ko Tu .

    Bet ja tu domā
    LU un Nac Apv Baibiņas Brokiņas afēras ,

    kritiski zemu akadēmisko līmeni, izsaimniekotus, arī nolaistus īpašumus ….. un tā – tad upuri esam mēs visi.

    +4
    -1
    Atbildēt

    1

    BardainaisSigne > Sskaisle 04.06.2020. 14.07

    Es jau padomāju,turklāt Muižnieku pazīstu personīgi un no neviena studiju biedra neko sliktu neesmu dzirdējis.Par kritisko akadēmisko līmeni ir melots,tas pakāpeniski paaugstinās,un Muižnieka laikā tikušas uzceltas jaunas,ērtākas ēkas,vecās pamazām tiek atbrīvotas.Arī no tās mājas,kur es mācījos,Universitāte izvācās.Mācību vide līdz ar to stipri uzlabojusies.

    +1
    -1
    Atbildēt

    1

    Sskaisle > BardainaisSigne 04.06.2020. 14.35

    Ko tad uzrriz nesaki – personīgi , pats arī ar korupciju saisties jeb tik draugi un paziņas. Stāsti tad uzreiz visu

    +2
    -1
    Atbildēt

    1

    BardainaisSigne > Sskaisle 04.06.2020. 16.25

    Pati stāsti,kā un kur Muižnieks ir korumpējies,ko pievācis un ko sagānījis,citādi esi vienkārša,prasta neslavas cēlēja,jeb tautas vārdā runājot,klaču bāba.

    0
    -2
    Atbildēt

    0

not mii 04.06.2020. 12.58

priecē, ka latviešiem ir tāds Bībers, cik tad viņiem ir to upīšu, pelšu, virzu?- a bērni ta jāmāca. Līdz Rainim – kā līdz Mēnesim, a līdz Endzelinam – kā līdz Saturnam – un es te nedomāju radošumu, bet godīgumu. A bērni sacer tādas slavas dziesmas, jo nekā cita nezin?

+5
0
Atbildēt

0

Sskaisle 04.06.2020. 12.45

Ar baudu klausos rsidījumu Orfeja auss. Ir man tā sajūta, ka pēc katra raidījuma kļūstu ne tikai labāka klausītāja, bet arī labāks cilvēks.
Kāpēc par literatūru tā nevar runāt ?

Dzēsu laukā vecās bildes un video.
Pagājušajā gadā , laikam maijā biju Brēgeļa darbu digitalizētā izstādē. Un tur skanēja tāda branga bungu mūzika, kad Brēgeļa velni dejo ap ugunskuru.
Kā es to redzu tā vienmēr domāju – redz Brēgelis jau paredzēja mūsu čekistu nebeidzamās gaviles … tāpēc ir ģēnijs

0
0
Atbildēt

0

Sunflower 04.06.2020. 11.59

Man nesen bija domu apmaiņa par to, kas ir un kas nav izcila literatūra. Nonāca līdz tam, ka izcils esot tas, ko pats priekš sevis uzskatot par izcilu, jo gaumes atšķiroties. Diez vai tā tas ir. Un te man retorisks jautājums – kur ir literatūras kritiķi? Par teātra kritiķiem tā kā būtu skaidrs, ir vispārzināmas autoritātes. Jo vismaz man, lasot dažas pārslavētās un visos iespējamos veidos popularizētās mūsdienu literatūras grāmatas rodas iespaids, ka triumfē viduvējības.

+3
0
Atbildēt

1

    Sskaisle > Sunflower 04.06.2020. 12.24

    Piekrītu.
    Es skaidri apzinos, cik sekla un banāla izklausīšos, bet es patiešām uzskatu, ka Latvijā literatūra ir čekistu varas kontrolē un ir čekistaina no a līdz z.

    Piemēram. Tikko pētīju, kas notiek moderna museet Stokholmā. Ļoti gribu uz turieni. Lūk, pat tur notiek lasījumi un diskusijas par izlasīto.

    Pie mums čekisti nofinansēja ģeniālo kampaņu par introverto latviešu literātu – kuram ir iekšā ir, bet ārā nenāk – parunāt nespēj, pieņemt kritiku vai uzsākt diskusijas netik un viss beidzās. Klusējam – jo esam taču introverti.

    Zatlers un VVF savulaik brīdināja nevērt vaļā čekas maisus. Būšot daudz pašnāvību un upuru. Debess Visusvētā – čekidti danco un gavilē i tv , i radio – sak – dzīve izdevusies pa pirmo

    Nu ir , nu ir literatūras nozare nespējnieku pašapkalpošanās līmenī mums. Pie tam nodokļu maksātājiem tik dārgi izmaksā.

    +3
    0
    Atbildēt

    1

    Sskaisle > Sskaisle 04.06.2020. 12.35

    Ko darīt ?
    Čekistus no amatiem laukā!

    RMM jaunu vadību. Piem., radio ir labi īsraidījumi par RMM esošajām personībām. Tie darbinieki tā stāsta it kā visi zinātu, kas bija Ezeriņš, vai Jēkabs Grauba. Nu atvēliet vēl 10 min – no nolasiet, kādu viņa dzejoli, kādu fragmentu.
    Tikko beidzās maijs – Ziedoņa mēnesis. Tā arī nesadzirdēju Ziedoņa dzeju ne tv , ne radio. Lr1 bija daži īsi pieminējumi. Bet !!!- tikai skanot labai literatūrai cilvēki to sāks novērtēt. Un nevis daži entuziasti, bet sabiedrība.

    Atjaunot literatūrkritiku, valodniecību. Organizēt diskusijas, viedokļu brīvību.
    Kultūrdevu ltv1 likvidēt ! Tas ir debilizējošs , neizdevies raidījums. Tiesa gan – nu jau 3.mēnesi to neskatos.
    Atjaunot ltv1 un radio raidījumus ar – Debess – Grīnuma, Cimdiņa – nu ir desmitiem izcili cilvēki, kuri spēj neglaimpjot pateikt profesionālu viedokli. Kāpēc tas tiek liegts – kāpēc zinošu cilvēku vietā viedokļus pauž pašlabuma meklētāji?

    Nav laika tagad uzreiz, dzīve sauc – bet patiesībā šie jautājumi – par brīvu
    domu apmaiņu par kultūrā notiekošo mūsu tautas izdzīvošanai ir svarīgāki kā miljardu pumpēšana ekonomikā

    +3
    0
    Atbildēt

    0

Sskaisle 04.06.2020. 09.03

Vai dieniņ – nu gan mans cukurlīmenis uzskrēja Debesīs – svēti vārdi , svēti vārdi !!!! – profesor!

Nē – nespēju noticēt. Vai dieniņ ! Balzams manām sāpēm par latviešu literatūras bojāeju! Beidzot ir autoritāte, kura publiski izsaka gluži manas domas.

Paldies.

+4
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam