MELNAIS KVADRĀTS. • IR.lv

MELNAIS KVADRĀTS.

30
«Ar medu varbūt nevar kļūt stāvus bagāts, bet pārtikt var,» saka Jānis Sulutaurs. «Tas vienīgi prasa ilgu, rūpīgu un pacietīgu darbu». Foto — Kaspars Krafts, F64
Dzintra Regina Jansone

 

Malacis, Maļēvičs – ar vienu otas triepienu sabāza visu muļķus un gudros vienā maisā, tas ir – vienā kvadrātā.

Kvadrāts – kā bija protests, tā palicis – joprojām.

Turēt muti, ja nezini un slavēt vai, vismaz izlikties, ka zini un… muldēt, cik vari.

1915.

Pārdomāts darbs. Vai pārdomāts?

Biogrāfi saka, ka aiz dusmām, par neizdevušos darbu – to ņēmis un aizmālējis. Vistuvāk realitātei. Arī – lai parādītu īsto cenu „паразитам от мира сего” –  teicis autors.

Tur attēlots tieši tik, cik katram „ ir iekšā”. Katrs redz to, ko spēj, grib un var saskatīt. Vieni: – velns ar ārā, kas man tagad būtu jādara, kas jāsaka, cik nopietns ģīmis jāsataisa… Citi – ko taisīt pusdienās un kas jānopērk…. Vēl daži ņirdz atklāti…. Vairāk, paskatās, pastāv, pastāv un tinas prom.

Kā pie Krista krustā – katrs ar savu domu.

Kazimiram Maļēvičam – sacelšanās pret „ быдлы” – tā laika mākslas kritiķu sīrupaino armiju, pret pārsmalkajām bildēm…pret situāciju mākslas tirgū…. un „ smalkajiem smērētājiem”, kas paši tic, ka viņu smērējums ir „ охуенная ценность”.

Ideju krīze darbos un izstādēs. Sacelšanās – pret! Bez akadēmiskās izglītības – pret akadēmisko izglītību.

Pats Maļēvičs pavisam sajauca maigās, tā laika, kritiķu smadzenes – ar Melnā Kvadrāta, vismaz, četriem variantiem. Lai domā – kurš ir Maļēvičs, kuri ir viņa skolnieku atdarinājumi. Novērtējums ir dolāros.

1915. gads.

Protests – cariskās Krievijas laikā un cerības sarkanās, āmuroti – sirpjotās diktatūras laikā. Jauns revolucionārs virziens, jaunai tautai un ērai.

Ar savu MK – Maļēvičs izspēlēja joku ar mākslas pasauli un ļautiņiem.

Nevienam akadēmiski izglītotajam, nevienam smalkajam, nevienai glamūrai dāmiņai, ne proletariātam – pat trīsklašu izglītību nevajag, lai tam nebūtu savu, dziļi izjustu domu par MK.

Uzsmērēt to var katrs dažu minūšu laikā, bet uztaisīt vajag īstajā laikā un īstajā vietā. Tā – lai gadu desmitiem, gudriem ģīmjiem, ļaudis stāvētu tā priekšā un gudrotu: ko tad viņš nu tādu gribēja pasacīt. Un spriedelēt, cik nu katram „ ir iekšā”, tas ir – cik Dievs devis .

Formālisma atnākšana mākslā. Te nu autors „ kā ūdenī skatījās” – nojauta mūslaiku mākslas sākumu. Kā pats sacīja: – ” Похуй, kак это сделано, главное подать и продать”.

MK – šedevrs kā tāds, kas iezīmēja šo lūzumu mākslā.

 

Komentāri (30)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu