Ilgstoši dzirdot par celtniecības materiālu piegādes problēmām, Pēteris Kļaviņš pameta karjeru farmācijas nozarē un izveidoja beramkravu pārvadājumu digitalizēšanas un piegādes platformu Viangoo
Vairāk nekā 14 gadus Pētera Kļaviņa profesionālā karjera bija saistīta ar farmācijas nozari. Ieguvis bakalaura grādu veselības aprūpē, savu karjeru šajā jomā viņš savulaik sāka kā medicīniskais pārdošanas pārstāvis, tad soli pa solim kāpa aizvien augstāk. Pēc divarpus gadiem kļuva par produktu grupas vadītāju, vēl pēc trim gadiem par pārdošanas vadītāju, bet vēl pēc pāris gadiem — jau par filiāles vadītāju. Pēdējos gadus strādāja par starptautiskā uzņēmuma AstraZeneca Latvijas filiāles vadītāju, vadīja arī biznesa vienību Baltijā.
«Tik ilgus gadus nostrādājot lielā uzņēmumā, korporatīvā vidē ar sakārtotiem procesiem, zināmu birokrātijas nastu, kas tam nāk līdzi, kādā brīdī sāc justies kā mazs, bezjēdzīgs zobratiņš lielajā mehānismā,» saka Pēteris. Viņš atzīst — pēdējos gados vairs nav saskatījis karjeras perspektīvu, kurp spert nākamo soli. Varbūt vienīgi darbs ārpus Latvijas, bet Pēteris nebija drošs, vai vēlas aizbraukt no dzimtenes. «Manī vienmēr urdējusi doma, ka vajadzētu sākt savu biznesu,» viņš saka. Tomēr, lai gan iegūts maģistra grāds biznesa vadībā, bijis bail, vai izdosies.
Sarunās ar draugu, kurš strādā būvmateriālu piegādes sfērā, Pēteris gadu no gada bija dzirdējis, cik tā nesakārtota. Jebkura būvniecības un būvmateriālu ražošanas procesa pamata izejviela ir minerālmateriāli: smilts, grants, dolomīts, šķembas, granīts. Gan būvlaukuma sagatavošanā, gan betona un asfalta ražošanā bez šiem materiāliem neiztikt.
Taču būvniecības process ir mainīgs, iepriekš paredzēt, cik kravu būs jāatved un jāaizved, ir grūti. Tāpēc gan materiālu pasūtīšanas, gan loģistikas process esot haotisks, nav vienotas uzskaites sistēmas, daudz kas joprojām notiek manuāli, papīra formātā. Piegādātās kravas tiek pierakstītas kladītē, pasūtījumus veic, zvanot vai sūtot e-pastu. Tā kā piegādes ķēdē iesaistītas vairākas puses: būvobjekts, būvdarbu vadītājs, iepirkumu speciālists, karjers, pārvadātājs, šoferis, «nesakārtoto procesu dēļ šajā garajā ķēdē regulāri mēdz pazust būtiskas detaļas». Rezultātā tiek kavēts laiks, dažkārt norādītas neprecīzas izkraušanas koordinātas. Šoferiem tās sūta WhatsApp, tāpēc koordinātas gadās sajaukt, kravu piegādāt nepareizajā vietā.
Kravu uzskaite arī notiek manuāli. «Tas ir laikietilpīgs process, un resursu izmantošana notiek ne pārāk efektīvi,» paskaidro Kļaviņš.
2022. gadā Pēterim radās doma izveidot sistēmu, kas šo jomu sakārtotu.
Lieliska ideja, bet…
Joprojām strādājot algotu darbu farmācijā, viņš sāka darbu pie lietotnes izstrādes. Lai to izdarītu, bija jāiedziļinās kravu piegādes organizēšanas procesos līdz detaļām. Tika veikta arī potenciālo lietotāju aptauja, vai viņi saskata pievienoto vērtību šādam risinājumam. Vairums potenciālo lietotāju sacīja — jā, būtu jauki, ja šāda lietotne būtu, bet «nevienam īsti nebija skaidrs, kā tā varētu strādāt». Nekas! Ar laiku sapratīs, sprieda Pēteris. Sākotnējais «produkts» tika veidots kā IT risinājums, kas uzlabotu piegādes ķēdes efektivitāti, atvieglotu uzskaiti un uzlabotu klientu servisu. Kravu pārvadātājiem un materiālu ražotājiem jaunizveidoto programmu bija plānots piedāvāt pēc abonēšanas maksas principa.
Aptaujājot vairākus potenciālos programmas izstrādātājus, uzticību viesa Cube Mobile, uzņēmums ar lielu pieredzi mobilo lietotņu izstrādē. Vai viņi saprata Pētera ieceri? «Jā, bet ir tāda paruna: velns ir detaļās. Ne man bija izpratne par to, kādai tieši vajadzētu būt lietotnei, ne izstrādātājiem,» atzīstas uzņēmuma īpašnieks.
Līdz ar to sākotnēji lietotne nav bijusi pilnvērtīga, «tikai sākot darbu, man radās lielāka saprašana par to, kas klientiem patiešām nepieciešams». Jāsāk testēt! Bet kā to izdarīt, vienlaikus strādājot algotu darbu citā jomā? «Sapratu, ka programmas palaišana nav savienojama ar manu ikdienas darbu, jo prasa klātesamību ikdienā, iedziļināšanos.» Bija jāpieņem lēmums — meklēt kādu cilvēku, kurš šo projektu virzītu tālāk, «bet tam man īsti nepietika resursu», vai darīt pašam.
«Tā kā tas bija manis paša veidots projekts, domāju — mana motivācija un atdeve tam būs krietni lielāka nekā jebkuram citam. Tāpēc izlēmu no darba aiziet un pie projekta ķerties pats,» atceras Pēteris. Ieguldīts tik daudz laika, resursu un darba, jāiet uz pilnu banku! Jā, bija iekrājumi, taču tie bija nepieciešami gan hipotekārā kredīta, gan ikdienas rēķinu maksāšanai, gan projekta īstenošanai, līdz ar to pirmais gads izrādījās «ļoti izaicinošs». Pēteris cerēja, ka pēc pusgada vajadzētu parādīties pirmajiem līdzekļiem, vismaz tik daudz, lai nodrošinātu pamatvajadzības. Taču viss izvērtās citādi.
Trīs četrus mēnešus Pēteris centās atrast potenciālos klientus, bet tas īsti nevedās, «reālajā dzīvē risinājums, kādu biju iecerējis, neiedzīvojās». Lietotāju atsaucība bija liela, bet, lai izstrādātais IT risinājums būtu lietojams, pārvadātājiem būtu jāveic mājasdarbs — jāuzinstalē piedāvātā programma, jāmāca darbinieki un tā tālāk. Turklāt tas būtu jādara uzreiz, bez gara pielāgošanās laika. «Tā kā šajā nozarē strādā diezgan daudz vecākas paaudzes cilvēku, kas ar tehnoloģijām ir uz «jūs», tas nozīmētu arī personāla mācīšanu vai pat nomaiņu, paradumu maiņu. Uzņēmumi tam nebija gatavi, testa režīmā izveidoto programmu izvēlējās izmēģināt tikai četri uzņēmumi.» Plānotais bizness izgāzies, nauda iztērēta, taču nekā taustāma nav. Ko darīt tālāk — meklēt algotu darbu? Ķerties pie jauna biznesa?
Kļūt par starpnieku
Pēteris nepadevās, lauzīja galvu, kā likt lietā programmu, kas piedāvāja tik daudz. Pasūtīt kravu ar pāris klikšķiem, saņemt tūlītēju pārskatu, pārredzēt piegādes procesu — kur atrodas mašīna, cikos tā būs objektā, cik tonnu tā uzkrāvusi —, turklāt pie katras kravas bija pievienota elektroniski pieejama pavadzīme.
Pēc ilgākām pārdomām Pēteris pieņēma lēmumu pārveidot savu ieceri un vienkārši pārņemt kravu menedžmenta procesu. Tas nozīmētu, ka viņa uzņēmums nevis piedāvātu lietotni vai programmu, bet pats kļūtu par minerālmateriālu piegādātāju. «Man nebija ne automašīnu, ne karjeru, toties bija IT risinājums, kas visu sarežģīto pasūtīšanas un piegādes procesu padarītu daudz efektīvāku.» Tā tapa beramkravu pārvadājumu digitalizēšanas un piegādes platforma Viangoo. Via latīņu valodā nozīmē ‘ceļš’, bet angliskais go bijis kā pamudinājums — aiziet!
Uzņēmējs ar smaidu atceras — 2023. gada aprīlī devies pie materiālu ražotājiem un pārvadātājiem un teicis: «Es gribu ar jums sadarboties!» Sākotnēji gan vieni, gan otri uz Pēteri skatījušies ar milzu skepsi. Bet tas savukārt nozīmēja izaicinošus, lai neteiktu diezgan neizdevīgus sadarbības noteikumus.
Nozares spēlētājiem, kas jau ilgstoši darbojas šajā sfērā, tiek piedāvātas atlaides, pēcmaksa, līdz ar to nevajag iesaldēt līdzekļus. Pēterim bija jāmaksā uzreiz, sākotnēji viņš arī nesaņēma nekādas atlaides. Grūtības sagādāja arī tas, ka iepriekš nebija un joprojām nav paredzams, cik kravu būs nepieciešamas nākamajā dienā, «jāspēj ātri reaģēt, ātri pielāgoties, saprast, kāds būs pieprasījums, lai pietiktu transporta vienību un krājumos materiāla, lai varētu nodrošināt attiecīgo būvobjektu». Protams, vajadzēja uzrunāt arī būvniekus, kuriem bija jākļūst par uzņēmuma galvenajiem klientiem un lietotnes izmantotājiem.
Ko tad īsti piedāvā Viangoo? Būvuzņēmumi, lejupielādējot lietotni, var izvēlēties nepieciešamo materiālu, tā apjomu un piegādes vietu. Kad tas izdarīts, saņem vairākus cenu piedāvājumus no dažādiem piegādātājiem. Ja cena apmierina, krava vai kravas tiek nodotas izpildei kādam no pārvadātājiem. Katrs solis kravas piegādē tiek fiksēts lietotnē, līdz ar to iespējams sekot aktuālajai situācijai — kravas statusam, plānotajam piegādes laikam un citiem parametriem. Būtībā tiek izslēgta tā dēvētā pelēkā zona: nav iespējams iekraut materiālu citā karjerā, nekā norādīts papīros, jo pasūtītājam redzamas gan iekraušanas, gan izkraušanas koordinātas. Novērsta arī kravu aizplūšana, piemēram, privātām vajadzībām. Lietotājiem ir dažādi profili: ir uzņēmuma vadības profils, kurā var redzēt visu būvdarbu vadītāju veiktos pasūtījumus, un ir būvdarbu vadītāja profils, kurā redzami paša veiktie pasūtījumi. Tie ir viegli izsekojami un uzskaitāmi.
Izaicinājumu netrūkst
Sākums nav bijis viegls, taču palīdzējis tas, ka materiālu pārdevēji un pārvadātāji, iepazīstot Viangoo un redzot, ka sadarbība ir veiksmīga, paši ar laiku piedāvājuši pēcmaksu. Tas ļāvis attīstīt, paplašināt uzņēmuma darbību. Izaugsmei ļoti palīdz arī banku finansēšanas instrumenti, šogad noslēgts faktoringa līgums ar SEB banku, saņemts arī aizdevums no finanšu institūcijas Altum.
Lai gan uzņēmums savā pusotru gadu ilgajā darbībā jau krietni ieskrējies, joprojām jārēķinās ar dažādiem sarežģījumiem. Piemēram, pašlaik, kad būvniecības sezona dodas ziemas guļā, transports pārvadājumiem ir brīvi pieejams. Toties būvniecības sezonas laikā, sākot no marta līdz pat oktobrim, tas ir liels deficīts. Sevišķi vasaras pēdējos mēnešos, kad transports nepieciešams arī lauksaimniecībā graudu piegādēm vai ceļu būvē. No otras puses, pārvadātāji jau zina: sadarbojoties ar Viangoo, vienmēr tiks nodrošināts darbs un saņems savlaicīgu samaksu, tāpēc labprāt sastrādājas arī karstajā sezonā. Grūtības sagādā arī pasūtījuma apjoma svārstības — dažu dienu tas dubultojas, citu dienu uz pusi samazinās.
Uzņēmējs stāsta — jaunu klientu piesaistē izmēģinājis dažādas stratēģijas. Reklāma soctīklos radījusi lielu interesi. Pēc tās lietotnē bijis daudz jaunu reģistrāciju, bet no privātpersonām, kas «īsti nav mūsu darbības lauks, biznesa pamats». Viangoo ieinteresēts sadarbībā tieši ar būvuzņēmumiem, kas nodrošinās nemitīgu un ilgstošu pasūtījumu apriti. «Lai piesaistītu jaunus klientus, juridiskās personas, vislabāk strādā tiešā pārdošana,» novērojis uzņēmējs. Ir jādodas pie būvnieka, jāskaidro, kā strādā uzņēmuma piedāvātais risinājums. «Jāpārliecina, ka lietotne vismaz ir jāizmēģina un jāparāda ieguvumi». Ja tas izdodas, līgums jau tikpat kā rokā. Kāpēc tā? Jo gandrīz visi uzņēmumi, kas lietotni pamēģinājuši, ir kļuvuši par uzņēmuma klientiem.
Nu jau par uzņēmuma klientiem kļuvuši lieli Latvijas būvnieki, piemēram, Tilts, Rīgas Tilti, Binders, Igate un citi.
Sapnis par ārējiem tirgiem
Runājot par peļņu, Pēteris skaidro — to veido materiāla un transporta cenai pievienotais uzcenojums. «Bet ilgtermiņā par galveno peļņas avotu uzskatām piegāžu optimizāciju.» Proti, pašlaik mašīna, kas ved materiālus būvobjektam, 90% gadījumu atpakaļ brauc tukšā, neefektīvi izmantojot resursus, jo lieki «tiek dedzināta degviela, tērēts laiks».
«Uzņēmumam augot, ikdienā konkrētā ģeogrāfiskā reģionā brauks iespējami daudz mašīnu, bet tas ļaus optimizēt maršrutus. Mašīna, kas būs izkrāvusi kravu, turpat netālu varēs paņemt citu kravu un atpakaļ vairs nebrauks tukšā.» Parastā peļņas marža jeb apgrozījuma rentabilitāte nozarē ir ap 7—8 procentiem, taču, veicot optimizāciju un iekarojot lielāku tirgus daļu, tā varētu būt pat virs 20 procentiem, uzskata uzņēmuma vadītājs.
Ilgu laiku Pēteris darbojies viens pats, salīdzinoši nesen pievienojušies divi jauni kolēģi: pārdošanas speciālists Jānis Rudovičs un finanšu speciāliste Signe Petunova.
Pašlaik Viangoo darbojas visā Latvijā, tomēr visaktīvākā darbības teritorija ir Rīga un pierīga, aptuveni 60 kilometru rādiusā ap galvaspilsētu. Kopējais lietotnes lejupielāžu skaits pārsniedz 2000, sistēmā reģistrēti ap 500 uzņēmumu, «kas gan nenozīmē, ka visi ir regulāri lietotāji». Lai gan reģistrēto privātpersonu skaits Viangoo lietonē ir aptuveni trīs reizes lielāks nekā uzņēmumu skaits, privātpersonu pasūtījumi veido tikai aptuveni 3% no uzņēmuma apgrozījuma. «Taču mūsu mērķis noteikti nav palikt Viangoo Latvija, mēs gribētu iziet uz ārējiem tirgiem.»
Uzņēmuma īpašnieks apstiprina: interese no investoru puses ir liela, bet «vēl neesam atraduši kopsaucēju par to, cik lielu daļu no sava uzņēmuma esam gatavi atdot un cik daudz saņemt pretī». Patlaban acs uzlikta Baltijas valstu tirgiem, taču ar laiku gribētos spert soļus arī tālāk, piemēram, uz Skandināviju.
«Taču pašlaik joprojām ir, kur augt arī Latvijas tirgū,» ir pārliecināts uzņēmuma vadītājs. Šo gadu uzņēmums noslēgs ar aptuveni četrus miljonus lielu apgrozījumu. Pēteris ir pārliecināts — Latvijā šo apgrozījumu iespējams trīskāršot vai pat četrkāršot. Kur nu vēl izejot Baltijas valstu tirgos.
Atskatoties uz padarīto, uzņēmējs saka — sākot biznesu, brīžiem bijusi sajūta, ka izdarīta liela muļķība, atsakoties no iepriekšējā darba un metoties šādā afērā. «Tik daudz strādājis kā pēdējo divu gadu laikā neesmu nekad mūžā,» nosmej Pēteris. «Taču, redzot, ka mūsu klientu loks ik mēnesi palielinās, tiek veikti arvien vairāk un lielāki pasūtījumi, gūstu arī lielu gandarījumu.»
Tuvākais mērķis ir izveidot tādu komandu Latvijā, kas varētu pārņemt ikdienas procesu organizēšanu, lai pašam «būtu iespēja veltīt laiku uzņēmuma attīstībai». «Es tiešām ticu, ka mūsu uzņēmumam šajā nozarē ir liela nākotne,» saka Pēteris.
Kā darbojas Viangoo lietotne?
- Būvuzņēmums lejupielādē lietotni, aizpilda profilu, ierakstot tajā uzņēmuma rekvizītus, un veic pieprasījumu.
- Pieprasot cenu, norāda materiāla veidu, transporta tipu, ar kuru nepieciešams piegādāt kravu, piegādes adresi, apjomu un datumu.
- Sistēma izrēķina, par kādu cenu no tuvākajiem ražotājiem iespējams veikt piegādi uz norādīto adresi.
- Ja cena apmierina, pasūtītājs apstiprina pasūtījumu, un sistēma ģenerē priekšapmaksas rēķinu, nosūta klientam.
- Kad rēķins samaksāts, sistēma pasūtījumu sadala kravu skaitā, un kravas tiek izdalītas šoferiem. Šī ir vienīgā darbība, kurā pagaidām nepieciešama darbinieku iesaiste, pārējais notiek automātiski.
- Katrs solis kravas piegādē tiek fiksēts lietotnē, tāpēc iespējams sekot aktuālajai situācijai — kravas statusam, plānotajam piegādes laikam utt.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Pagaidām nav neviena komentāra