Krāsu fani • IR.lv

Krāsu fani

Kristians Gabaliņš, Kraso Grupa padomes priekšsēdētājs. Foto – Ieva Salmane
Agnese Meiere

Trīs draugu jaunības entuziasma iedvesmots, uzņēmums Kraso izaudzis par vienu no vadošajiem krāsu ražošanas un tirgošanas pakalpojumu sniedzējiem Baltijas reģionā

Akciju sabiedrības Kraso Group padomes priekšsēdētājs Kristians Gabaliņš tikko atgriezies no Nepālas, mēnesi devies pārgājienā kalnos, kopumā pieveicot aptuveni 250 kilometru. «Kalnā kāpšana ir līdzīga uzņēmējdarbībai. Ja sāksi prātot, ka viens kilometrs jāpieveic vertikāli un vēl desmit kilometru jānoiet, izlemsi nemaz nekāpt.» Tāpēc ir pareizi spert pirmo soli un arī tālāk iet soli pa solim. Faktiski līdzīgi noticis, veidojot savu biznesu.

Krāsu servisu (tagad Kraso) 2000. gadā dibināja divi draugiKristians Gabaliņš un Juris Robežs. Pirms tam abi piecus gadus strādāja krāsu uzņēmumā Tikkurila, taču nolēma veidot savu uzņēmumu, jo skandināvu biznesa modelis viņiem šķita pārāk konservatīvs. Jau 2000. gadā tika atvērts pirmais veikals Rīgā, pēc gada — Liepājā un tad arī Daugavpilī. Vēlāk uzņēmumam pievienojās trešais līdzīpašnieks — Uldis Slicāns.

Bet krāsas taču var nopirkt katrā saimniecības preču veikalā! Kā atšķirties no citiem? Atslēgas vārds bija «attieksme». Savos veikalos pārdeva tikai tos materiālus, kurus uzskatīja par kvalitatīviem un kurus lietotu paši. Arī veikalu veidoja tādu, kādā pašiem patiktu uzkavēties. Taču tik un tā bija jāatrod veids, kā iekarot savu nišu: izvēlējās mazāku piegādātāju skaitu un ar ražotājiem slēdza ilgtermiņa līgumus, tiekot pie labākas cenas.

2011. gadā tapa pirmais koncepta veikals Rīgā, Vienības gatvē 93, kura piedāvājumā bija ne tikai celtniecības krāsas, bet arī specifiski rūpnieciski produkti galdniecības, metālapstrādes un mašīnbūves uzņēmumiem.

Taču galvenā atšķirība no citiem ir apkalpošanas modelis — individuāla apkalpošanas filozofija. Katram klientam ir pieejams krāsu konsultants, kas palīdz izvēlēties ne tikai tīkamo toni, bet arī kontrētai vajadzībai nepieciešamo ķīmisko sastāvu. «Mums ir attiecību bizness,» smejas Gabaliņš.

Vēl uzņēmums tolaik nodibināja meitasuzņēmumus Baltkrievijā (tas vēlāk tika pārdots bijušajiem partneriem) un Igaunijā. Tobrīd strādāja vairāk nekā 70 darbinieku un uzņēmējiem šķita — viss iet uz urrā.

Slepenā rūpnīca

Uzņēmuma vadītājam Kristianam Gabali­ņam ik brīdi esot nepieciešama kāda jauna virsotne. Viņaprāt, «apstāšanās nozīmē degradāciju, strauju kritienu atpakaļ». Izrādās, ka jau pirms 12 gadiem, kad žurnāls Ir viņu intervēja pirmo reizi, bija tapusi pašiem sava krāsu rūpnīca. «Bet to nevienam neteicām,» viņš tagad pasmejas. Bija pārliecība, ka skaļi runāt par to nevajadzētu, jo tolaik esot valdījis uzskats, ka visam, kas ražots Latvijā, ir slikta kvalitāte. Krāsu nozarē bijis tā: ja ar ārzemēs ražotu krāsu apstrādātai sienai bijusi kāda vaina, tad vainīgs krāsotājs. Bet, ja izmantota Latvijā ražota krāsa, automātiski pieņemts, ka pie vainas ražotājs. Par laimi, gadu gaitā šis uzskats ir mainījies, un uzņēmums tagad ar lepnumu saka — jā, Kraso krāsas ražotas Latvijā!

Kristians pasmaida, ka viņu laikam esot «iekodējusi» filma Ceplis ar tajā izskanējušo frāzi «mēs esam vareni un būsim». Kaut kādā veidā taču valsts kopprodukts jāceļ. Tāpēc viņš tolaik sācis pārrunas ar uzņēmuma piegādātājiem, zviedru uzņēmumu Hagmans Nordic AB. Skaidrojis, ka pērk daudz krāsu un neredz jēgu importēt krāsu, kas izgatavota uz ūdens bāzes (aptuveni puse no sastāva ir ūdens). Kāpēc to vest pāri jūrai, ja ūdens ir pieejams tepat? Zviedri bijuši ar mieru, bet vienojušies par nosacījumu, ka viņiem ražotnē pieder 51% un arī rūpnīcas nosaukums ir Hagmans Nordic SIA. «Zviedriem ir vairāk nekā 100 gadu sena pieredze, tāpēc visi izpētes un produktu attīstības darbi un testēšana notiek tur.» Rūpnīca saņem receptūru un izejvielas, bet krāsu jauc šeit. Tā ir maksimāli automatizēta — tajā strādā tikai seši darbinieki, gadā saražojot aptuveni divus miljonus litru krāsas. «Mums ir klienti Latvijā, Igaunijā, Lietuvā, Kazahstānā, Rumānijā, Polijā, Armēnijā un citur Eiropā,» saka Gabaliņš. Uzņēmums ražo arī privātās preču zīmes veikalu tīkliem citās valstīs.

Liels eksporta tirgus savulaik bija Krievija, kur zīmoli bija pieejami trīs lielās tirdzniecības ķēdēs. «Diemžēl kara dēļ no šī tirgus nācās atteikties. Tie bija ne tikai finansiāli zaudējumi,» uzsver Kristians. «Tas bija arī emocionāli smagi, jo partneri bija līdzīgi privāti uzņēmēji kā mēs, kas visu sākuši no nulles. Viņi bija attīstījuši mūsu zīmolu, par saviem līdzekļiem nodrukājuši skaistus bukletus, ieguldījuši mārketingā, reklāmā, un tajā brīdī mums bija jāpārtrauc eksports uz Krieviju.»

Situāciju glābis tas, ka visas olas nebija ieliktas vienā groziņā, «paralēli strādājām pie vairākiem projektiem Latvijā un Baltijā», līdz ar to uzņēmuma bilance kardināli necieta. Laikā, kad uzņēmums aizgāja no Krievijas tirgus, tika sākts cits jauns projekts — dēļu krāsošanas rūpnīca Imantā. «Ražojam ne tikai krāsu, ko lieto sienām, griestiem un fasādēm. Arī tādas, kuras lieto rūpnīcās, kas ražo sienas un griestu paneļus, fasādes elementus, dažādas detaļas no betona, koka un citiem materiāliem. Tās ir specifiskas krāsas specifiskiem projektiem,» skaidro Kristians. «Katrs šāds projekts prasa ilgstošu darbu laboratorijā, un pozitīva rezultāta gadījumā saņemam iespēju piegādāt šo produktu konkrētajam klientam.»

Uzņēmuma līdzīpašnieks uzsver — nemitīgi jādažādo riski. Piemēram, pašlaik ir smaga krīze kokapstrādes nozarē. Daudzi uzņēmumi stagnē, jo apstājušies daži eksporta tirgi, kas «uzreiz atspoguļojas mūsu krāsu patēriņā». Ar to jārēķinās.

Laiks maksā naudu!

Kopš Kraso dibināšanas ir uzradušies arvien jauni būvmateriālu un krāsu veikali, ar kuriem jākonkurē tieši cenu ziņā. «Bet, kā liecina pētījumi, lielai sabiedrības daļai tieši cena ir viens no noteicošajiem faktoriem,» uzsver Gabaliņš. Reaģējot uz lielo konkurenci, uzņēmums atvēra internetveikalu Kraso.com, kas piedāvā tiešsaistē izvēlēties attiecīgajai virsmai piemērotu krāsu, vēlamo toni un nepieciešamos instrumentus.

Tagad krāsu e-veikalam klājas labi, bet pagāja diezgan ilgs laiks, līdz tas kļuva rentabls. «Krāsa ir sarežģīts produkts,» skaidro Kristians. Klienti grib sīki izrunāt, kā sagatavot virsmu un kurš produkts ir vispiemērotākais. Tāpēc pircējiem bijis grūti pierast pie iespējas krāsu iegādāties attālināti. «Gājām vēl tālāk — mums ir telefona līnija, uz kuru var zvanīt darba laikā un saņemt speciālista konsultāciju, veikt pirkumu vai pasūtījumu un tas tiks piegādāts jebkurā vietā Latvijā dažu dienu laikā vai Rīgā pat dažu stundu laikā,» paskaidro Gabaliņš..»

Ziedu laikus veikals, protams, piedzīvojis pandēmijas laikā. Sēžot mājās, daudzi ķērās pie iespējas izremontēt savus mājokļus, bet tradicionālie veikali kādu laiku bija ciet. Kur nu vēl labāka iespēja, kā konsultēties attālināti un saņemt krāsu pie pašām namdurvīm! Taču arī tagad interneta veikala apgrozījums nemitīgi palielinās. Vienreiz krāsa aizceļojusi pat uz Austrāliju, kur klients pasūtīja tikai vienu litru. Saunai.

Kā Gabaliņš izskaidro e-veikala tagadējo attīstību? «Cilvēks jebkurā vietā Latvijā un pasaulē jebkurā diennakts laikā var netraucēti izvēlēties sev nepieciešamo.» Iespējams pasūtīt arī paraugus mazā bundžiņā, vārdu sakot, «attālināti iespējams veikt visu to pašu, ko klātienē veikalā».

Ja nebūtu fanātisma…

«Kompliments Ir Darbnīcām,» Kristians paslavē žurnāla Ir izdevēja Cits Medijs rīkotos seminārus ar dažādiem ekspertiem. Vienā no tiem viņš pats iepazinies ar dizaineriem — Miķeli Baštiku un Krišjāni Jukumsonu, kuri vēlāk palīdzējuši radīt jaunu starptautisku zīmolu, lai tas zem sava spārna turētu visus uzņēmuma atzarus. Tas gan nav nācis viegli, izmēģināti un kā nederīgi atmesti daudzi nosaukumi, līdz palicis vienkāršais Kraso.

Kraso Group AS paspārnē atrodas gan krāsu ražotne Hagmans Nordic, gan Kraso krāsu speciālisti, kas piedāvā visu nepieciešamo krāsošanai, gan Kraso Services, kas nodrošina krāsošanu un citus celtniecības darbus, gan arī Kraso Wood — ražotni, kurā tiek veikta dēļu rūpnieciska krāsošana. Jāpiemin arī Kraso Foundation — kā abi pasmejamies, fonds sirdsapziņas nomazgāšanai. Apzinoties, ka krāsu rūpniecība kā ķīmiskā industrija gribot negribot atstāj palielu ekoloģisku nospiedumu, uzņēmums fondam ziedo 10% no savas peļņas. Par šo naudu tiek atbalstīti dažādi sociāli, mākslas un kultūras projekti, kas cīnās, piemēram, par atjaunīgajiem resursiem.

Nākamajā gadā uzņēmumam būs 25 gadi. Vai rīkos lielu balli? «Jā, noteikti!» atsaucas Kristians. Lielas svinības bija ieplānotas jau 2020. gadā, bet toreiz 20 gadu jubileju izjauca pandēmija. «Toties nosvinējām 22 gadus,» stāsta Gabaliņš. Un vēl kā! Režisors Juris Poškus veidoja filmu Saule spīd 24 stundas un lūdza iespēju vienu no epizodēm uzfilmēt krāsu veikalā. Šāda atļauja tika dota, un «bijām šokā, kad uzzinājām — gluži nejauši sakritis tā, ka filma ir par trim čomiem, kas pārdod savu krāsu biznesu». Šādas sakritības spārnoti, uzņēmēji nolēma filmu atbalstīt arī finansiāli un vēlāk parādīt saviem darbiniekiem uzņēmuma dzimšanas dienā. Pēcāk daudzi klienti teikuši: «Oho, jūs filmu par sevi uztaisījāt!»

Runājot par uzņēmuma veiksmes formulu, tā stūrakmeņiem, Kristians min vairākas lietas. Jātic tam, ko dari, un jātic cilvēkiem, ar ko strādā. «Uzskatu, ka jābūt savu produktu, sava uzņēmuma fanam,» saka uzņēmuma īpašnieks. Ilgus gadus viņa prioritāte bija tikai un vienīgi bizness, par to tagad žēl. Jo cieta ģimene, bērni. «Tagad mēģinu līdzsvarot šīs lietas, bet… Ja nebūtu jaunības fanātisma, diezin vai uzņēmums būtu tāds kā tagad,» viņš saka.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Iespēja nemitīgi attīstīties un klientu novērtējums. «Daudzi klienti norāda — Kraso krāsai iedod vairāk pievienotās vērtības nekā citi, zina vairāk, labāk. Turpinām ieguldīt daudz līdzekļu, lai saglabātu šo izcilnieku statusu, kuru mums piešķīruši klienti.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

«Neuzskatu, ka dzīvē vai biznesā pieļaujam kļūdas, tā drīzāk ir pieredze. Piemēram, nepietiekami izvērtējot riskus, izveidojām filiāli Lietuvā. Sapratām, kā nevajag strādāt… Un arī sapratām, kā vajag!»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

«Vienkārši vajag darīt! Taču, pirms sāc biznesu, izvērtē, kādu vietu tas ieņems tavā dzīvē! Pirmos 15 gadus strādāju 10—12 stundas dienā, arī brīvdienās.»

Ar Kraso piegādātajām krāsām tapušais sienas gleznojums Liepājā savu košumu nav zaudējis kopš 2015. gada

Rīgā Miera ielā tapušā radošā kvartāla TabFab labiekārtošanai Kraso piegādāja 350 litrus krāsas betona sienām

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu