Uzburt svētkus • IR.lv

Uzburt svētkus

«Latvija ir tik maza, bet mūsu šajā jomā tagad ir tik daudz!» Inga Bērziņa secina. Viņa vēlas iet savu ceļu, būt oriģināla un neiedvesmoties no citiem. Foto no uzņēmuma arhīva
Ilze Šķietniece

Kāzu rīkošana ir izteikts sezonas bizness — visvairāk cilvēki vēlas precēties no maija līdz septembrim. Lai mīlestības svētku svinēšanu padarītu mazāk atkarīgu no gadalaika, par populāru tendenci kļūst kāzas ārpus Latvijas

Kādreiz to visu darīja vedēji. Meklēja kāzu norises vietu, ēdinātājus, dekoratorus, muzikantus, gatavoja ielūgumus, galda kartes, plānoja svētku dienas norisi un atrakcijas. Tagad viņiem atliek tikai atnākt īstajā laikā īstajā vietā un skaisti izskatīties. Visus pārējos uzdevumus veic kāzu rīkotāji — ja vien pāris to ir izvēlējies.

Pirmais šajā segmentā strādājošais uzņēmums Latvijā parādījās pirms 21 gada, rāda informācija tā laika medijos. Tā bija SIA Kāzu aģentūra, ko dibināja reklāmas biznesā strādājošie Dzintars Lejnieks un Dace Ādamsone (tagad Miezīte). Plašāka sabiedrība viņu pazina kā Priekšnieci no TV5 realitātes šova Sapņu sala.

Līdz kovida pandēmijai šajā segmentā strādājošo uzņēmēju skaits tikai auga. Pēc tam situācija mainījās, jo bija tādi, kas nespēja pārdzīvot laiku, kad infekcijas ierobežošanas dēļ bija aizliegts rīkot jebkādus pasākumus. «Palika labākie, kā arī tie, kuri spēja pielāgoties un dažādot pakalpo­jumu klāstu, piemēram, piedāvāt atsevišķas konsultācijas, vebinārus, daļēju kāzu organizēšanu,» stāsta portālu Ligavam.lv un Bridelifestyle.com īpašniece Iveta Rikmane. Viņa novērojusi, ka jauni kāzu rīkošanas uzņēmumi pēdējos gados tiek dibināti salīdzinoši reti. 

«Tirgus ir mazs, un labākie kāzu rīkotāji saskaitāmi uz vienas rokas pirkstiem,» pašreizējo situāciju raksturo Rikmane. Tādu esot 3—5. Cik daudz uzņēmumu kopumā strādā šajā nišā? Tādu, kam var uzticēties, ir ap 20 — tie visi atrodami portālā Ligavam.lv.

Kāzu rīkotāju skaitu regulē pieprasījums, norāda Rikmane. Līdz kovidam pāri bieži rīkoja lielas kāzas, pat līdz 180 viesiem, ar nakšņošanu. Tik lieli pasākumi prasa vairāk darba, un ar visiem organizatoriskajiem jautājumiem pašu spēkiem grūti tikt galā. Pandēmijas laiks ieviesa korekcijas arī kāzu modē, un tagad jaunlaulātie savu īpašo dienu biežāk izvēlas atzīmēt intīmā gaisotnē, kopā ar tuvākajiem cilvēkiem. Tādus svētkus var sarīkot paši, un kāzu rīkotāju pakalpojumi vairs nav tik nepieciešami. Arī noslēgto laulību skaits pēdējo desmit gadu laikā ir sarucis par trim tūkstošiem, rāda Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Toties par labu šajā nišā strādājošajiem uzņēmējiem spēlē cita aktuāla tendence — destination wedding jeb kāzas ārpus Latvijas. Visvairāk pieprasītās vietas ir Itālija, arī Bali, kur kāzas var sarīkot pat vēlu rudenī, jo labi laikap­stākļi ir vēl oktobrī. Rīkojot destination wedding, pāri parasti vēršas pie pasākumu rīkotājiem, jo paši nezina turienes pakalpojumu sniedzējus. Tādēļ šobrīd veiksmīgāk strādā tie speciālisti, kuri pārzina ārzemju galamērķus.

Cik nopelna kāzu rīkotāji? Ja kāzas notiek Latvijā, vidēji 1500—2000 eiro par pilnu servisu, kā arī papildus — nelielu daļu no citiem pakalpojumu sniedzējiem. Bieži organizatora honorārs ir noteikts procentu apmērā no kāzu kopējām izmaksām, piebilst Rikmane. Tāpat šīs nišas uzņēmēji meklē citu veidu ienākumus, piemēram, konsultējot pārus, rīkojot meistarklases un tamlīdzīgi.

Lai noskaidrotu, kas sagādā lielākās grūtības, kā atšķirties no konkurentiem un kas ir īstā panākumu atslēga, Ir Nauda uzrunāja trīs kāzu rīkošanas aģentūras.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde un Lursoft

Kāzas ar jēgu

Aizbraucot ceļojumā uz Barselonu, Inga Bērziņa savam vīram teica — vai nu turpinu sapņot, vai arī sāku savu biznesu. Viņa jau piecus gadus prātā nēsāja ideju par kāzu rīkošanas pakalpojumu sniegšanu. To, ka patīk organizatoriskie darbi, viņa saprata 2008. gadā, kad pati rīkoja savas kāzas. Pēc tam piedzima meita, Inga bija bērna kopšanas atvaļinājumā, bet atgriezties iepriekšējā darbavietā vairs negribējās, un doma par savu biznesu nobrieda līdz galam. Iepriekš viņa strādāja Limbažu pilsētas domē, rakstīja projektus Eiropas Savienības fondu naudas piesaistei.

Bannté Events Inga nodibināja pirms 11 gadiem. «Toreiz par kāzu organizēšanu cilvēkiem vēl nebija izpratnes,» viņa atceras un spriež, ka uzņēmums bija viens no pirmajiem šajā nišā Latvijā. Klientiem bieži nācās skaidrot, ko īsti dara kāzu organizators. Pati pieredzi smēlās ārzemēs, iedvesmojās platformā Pinterest.

Pirmajā gadā bija pieci pasūtījumi, divi no tiem — draugu kāzas. Pirmajai vasarai tas bija pietiekami. Pasākumi izdevās tik grandiozi un «pinterestīgi», ka piedāvājumu pamanīja arī citi. «Mana veiksmes atslēga bija tā, ka viss sakrita — īstais laiks, prieks par iespēju ielikt savu redzējumu, kas, kā izrādījās, citiem patika un bija vajadzīgs,» vērtē uzņēmuma dibinātāja. 

Pirmie trīs gadi pagāja, taustoties, ko un kā var un grib darīt. Sākotnēji Inga bija «cilvēks emulators», kas darīja visu — gan organizēja, gan dekorēja un asistēja. Vēl neprata deleģēt pienākumus citiem. Darīja pati, līdz atklāja savu ideālo darbošanās formulu un īstos sadarbības partnerus. Arī tagad uzņēmumā ir viena, bet piesaista citus pakalpojumu sniedzējus. 

«Mans uzstādījums ir strādāt kvalitatīvi, tālredzīgi un būt godīgai pret klientu un sevi,» stāsta Inga, «lai ir skaidrs, kādu pakalpojumu sniedzu un ko no manis var sagaidīt. Lai gan bieži klients beigās saņem vairāk, nekā cerēts.»

Šo gadu laikā bijis arī brīdis, kad viņa piedzīvo izdegšanu, jo, ja darbs vienlaikus ir hobijs, ko dara, stundas neskaitot, šāds iznākums ir gandrīz likumsakarīgs. Pēc tam pievērsās pašizaugsmei, lai ieraudzītu lietas plašāk un uzņēmējdarbību uztvertu citādi: «Biznesu vajag uztvert kā biznesu.» 

Pēdējo gadu laikā Inga vairs neseko citiem nozares uzņēmumiem, jo uzskata, ka nav nepieciešams salīdzināt, kā strādā citi, un neviens nevar pārmest, ka «aizņemas» idejas. Tomēr — ar ko viņas pasākumi atšķiras? «Vienmēr organizēju svētkus ar jēgu, nevis formāli pēc viena šablona,» saka Inga. Tāpēc sīki un smalki iztaujā jauno pāri, cenšas izzināt, ko un kāpēc viņi vēlas darīt, — tas ir svarīgāk par konkrētā brīža modi. Kas der vienam, neder citam.

Cik maksā kāzas? Tas esot atkarīgs no kāzu izmēra un pāra vēlmēm. Var uztaisīt kāzas četriem cilvēkiem par 10 tūkstošiem eiro un var arī lielam viesu pulkam par vairāk nekā 100 tūkstošiem. Ingas priekšrocība ir arī tas, ka lielā pieredze ļauj paredzēt notikumu gaitu, kur kaut kas var noiet greizi un kā to ātri atrisināt. Miers krīzes situācijās.

Tagad Bannté Events piedāvā ne tikai pilnu kāzu rīkošanas servisu, bet arī daļēju organizēšanu. Tas nozīmē, ka pāris saņem profesionāļa konsultācijas, pats izvēlas un rezervē pakalpojumu sniedzējus, un kāzu dienā var ne par ko neuztraukties, jo tad visu sakoordinē Inga. Piedāvājums radās, jūtot pieprasījumu. Kāzu rīkotāja bieži saņēma lūgumu tikai koordinēt pasākumu tā norises dienā. Inga sākumā atteica, jo apzinājās, ka nevar to izdarīt, ja nav piedalījusies sagatavošanas posmā, tāpēc atrada kompromisa variantu. Papildus tam radījusi Kāzu plānošanas dienasgrāmatu. Tas ir praktisks rīks, kas dod iespēju līgavām plānot savas kāzas un ko izdevis uzņēmums Manilla.

Bija laiks, kad Bannté Events gada laikā organizēja pat 30 kāzas. Tagad kvantitāte nav mērķis. Gada laikā nodrošina 15 pilna servisa kāzu rīkošanu un tikpat — ar daļēju iesaisti. Attīstot piedāvājumu, atsaucas arī uz aicinājumiem organizēt kāzas ārzemēs. «Vairākas esam noorganizējuši tiešsaistē, nebraucot uz norises vietu,» stāsta Inga. Tās gan bijušas nelielas kāzas. Lielākoties tomēr nākas sazināties neklātienē, ja pasākums notiek Latvijā, bet pāris dzīvo ārzemēs.

Lai gan lielākā daļa kāzu notiek vasarā, tas prasa darbu visu gadu. Turklāt Inga labprāt organizē vēl citus privātus pasākumus, kā dzimšanas dienas, ģimenes svētkus un pat privātus festivālus.

SIA Bannte
Apgrozījums 2023. gadā 29,3 tūkstoši eiro
Peļņa 2023. gadā 12,8 tūkstoši eiro

Šis bizness ir labs, ja tiešām mīli to, ko dari. Ja strādā tikai naudas dēļ, nekas neiznāks, pārliecināta ir Anastasija Bondarenko.
Foto no uzņēmuma arhīva

Ceļš uz virsotni

Par cilvēkiem, kuri daudz savā dzīvē sasnieguši, mēdz teikt, ka viņi kalna virsotnē nonāca ne jau ar vienu lēcienu. Ceļš uz to parasti prasa ļoti daudz darba un lielu gribasspēku. Tā bija arī Anastasijai Bondarenko, kuras uzņēmums Bon Event patlaban ir viens no veiksmīgākajiem savā nozarē.

Anastasijai bija 10 gadu, kad nomira tētis. Tā kā mamma palika viena, meitai agri vajadzēja sākt strādāt, lai nopelnītu iztikai un mācībām. Ko nozīmē īsts darbs, viņa zināja jau 14 gadu vecumā. Meklēja dažādas iespējas — strādāja, piemēram, par viesmīli, palīdzēja pasākumu rīkotājiem Ogres estrādē. Studējot horeogrāfiju Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijā, viņai vienlaikus bija pat četri darbi! Naktīs strādāja par bārmeni klubā, vakaros — par viesmīli viesnīcā, vēl vadīja baleta un ritmikas nodarbības bērniem, kā arī atbildēja par tehniskajiem jautājumiem tiešsaistes kazino.

Pamanot viesmīles darbaspējas un apķērīgumu, viesnīcas īpašnieks izmācīja viņu par restorāna vadītāju. Šajā amatā Anastasija arī spēra pirmos soļus pasākumu rīkošanā. Klienti pieteica svētku mielastu, un restorāna vadītāja rūpējās ne tikai par ēdienkarti, bet arī par galda noformējumu. 

Pamazām atklājās viņas talants pārdošanā, un Anastasija kļuva arī par pārdošanas menedžeri un pasākumu koordinatori. «Man bija 20 gadu un ļoti daudz enerģijas strādāt, strādāt un strādāt,» viņa ar smaidu atceras.

Augstskolas pēdējā kursā viņa saprata, ka horeogrāfija tomēr nebūs tas, ar ko vēlas nodarboties, un studijas pameta. Aizgāja arī no darba viesnīcā. Tas bija brīdis, kad kopā ar viesnīcas direktoru Aigaru Gerhardu nodibināja savu pirmo pasākumu aģentūru Planttera. 

Divarpus gadus vēlāk Anastasija iepazinās ar savu pašreizējo vīru Vitāliju, abi sāka apmeklēt starptautiskas izstādes, kurās var uzzināt par aktualitātēm nozarē. Atveda uz Latviju pirmo fotobumbu — tā līdzinās milzīgai sniega bumbai, kurā cilvēks var iekāpt un nobildēties. «Ar to paņēmām visu Baltiju,» Anastasija stāsta. «Un neviens cits nav mēģinājis atkārtot.»

Drīz vien kļuva skaidrs, ka ar līdzšinējo biznesa partneri katram ejams savs ceļš, un Anastasija kopā ar vīru atvēra kompāniju Bon Events Installation. Piedāvāja instalācijas pasākumiem, tās ne tikai pirka ārzemēs, bet arī izgatavoja paši. Ar to kļuva zināmi visā Baltijā un pat Eiropā. Tagad piedāvā jau vairāk nekā 20 instalāciju, ko saviem pasākumiem labprāt izvēlas citas pasākumu rīkošanas aģentūras, arī ārpus Latvijas. 

Instalāciju klāstā ir, piemēram, digitālā grafiti siena, fotomozaīkas, kas sastāv no pasākuma dalībnieku bildēm, kuras uzņemtas sarīkojuma laikā, robots, kas zīmē viesu karikatūras. Uzņēmums piedāvā arī vairāku veidu fotozonas, iznomā inventāru — no salvešu gredzeniem līdz mēbelēm. Anastasija pati piedāvā dekorēšanas pakalpojumu. 

Papildus tam visam Bon Events Installation nodarbojas ar pasākumu organizēšanu. Sākumā uzsvaru lika uz korporatīviem pasākumiem un gadā rīkoja ne vairāk kā divas kāzas. «Man tas nelikās interesanti,» atzīst Anastasija. Viņa uzņēmumā atbild par radošo pusi, vīrs — par tehniskajiem jautājumiem un grāmatvedību. Mēģinājuši atvērt biroju un pieņemt citus darbiniekus, bet secinājuši, ka ērtāk ir ikdienā strādāt divatā un piesaistīt papildspēkus uz konkrētiem pasākumiem. 

Tagad 60% no visiem pasūtījumiem ir saistīti ar kāzu rīkošanu, atlikušie 40% ir korporatīvie pasākumi. Situācija mainījās pandēmijas laikā, kad ierobežojumu dēļ atļāva rīkot nelielus privātus pasākumus — kāzas un dzimšanas dienas. Uzņēmēji saprata: ja grib turpināt strādāt šajā biznesa sektorā, jādara tas, ko drīkst. Informāciju par to publicēja uzņēmuma kontā sociālajā tīklā Instagram. Atsaucība bija negaidīti liela. «Varbūt manis dēļ. Esmu atvērta, sirsnīga, arī pedantiska,» iemeslu min Anastasija.

Vai pandēmija bija grūtākais laiks uzņēmuma septiņu gadu pastāvēšanas vēsturē? Anastasija saka — pats sākums bija daudz grūtāks. Vajag divus trīs gadus, lai uzņēmuma darbība «ieskrietos» — citi par to uzzinātu un sāktu uzticēties. Šajā laikā jāsamierinās, ka peļņas nav vai tā ir ļoti maza. «Tā, manuprāt, ir jebkura veida biznesā,» viņa spriež. «Bet mēs joprojām augam — man ir ļoti lieli plāni.»

Citus segmentā strādājošos uzņēmumus Anastasija sauc nevis par konkurentiem, bet par kolēģiem, jo bieži sadarbojas pati un «nekad nevar zināt, kad būs vajadzīga palīdzība». Viņa atzīst, ka uzņēmumu, kuri organizē dažādu veidu pasākumus, saradies daudz, bet mierina — klientu pietiks visiem. Vajag tikai strādāt godīgi un konkurēt ar idejām, nevis zemām cenām.

SIA Bon Events
Apgrozījums 2023. gadā 434,6 tūkstoši eiro
Peļņa 2023. gadā 67,5 tūkstoši eiro

«Jūra mums ir sirdij tuva. Mēs no tās iedvesmojamies,» saka Sindija Pētersone. Viņa nāk no Liepājas, tāpēc uzņēmumam dots nosaukums Sea Events.
Foto no uzņēmuma arhīva

Neļaujas emocijām

Sindij, man nav kāzu kleitas! Tā neilgi pirms svinīgās ceremonijas izsaucās līgava, kuras kāzas rīkoja Sea Events. Pasākums notika kempingā Ādažos, bet kleita atradās jaunā pāra dzīvoklī Rīgas centrā. Bija piektdienas vakars. Pats karstākais sastrēgumu laiks. Sindija Pētersone, viena no Sea Events līdzīpašniecēm, ņēma mājokļa atslēgas un traucās cauri sastrēgumiem pēc tērpa. Gluži kā filmās, viss, protams, beidzās labi.

Tās bija pirmās kāzas Sea Events pieredzē. Uzņēmums dibināts pagājušā gada aprīlī, un pasākums notika jau jūnijā. Klienti bija pavisam sveši cilvēki. Uzticējās, lai arī uzņēmums bija jauns. Viņi vēlējās neparastu kāzu formātu. Vienā nedēļas nogalē oficiālākas svinības ar ģimeni un radiem, nākamajā — kāzu festivālu ar draugiem. «Mēs aizvien mēdzam kontaktēties sociālajos tīklos, un ticu, ka viņi par mums ir pastāstījuši citiem,» saka Sindija.

Tieši pozitīvām atsauksmēm, strādājot ar privātajiem klientiem, esot vislielākā nozīme. Uzņēmumiem var sūtīt reklāmas, var piezvanīt un izstāstīt savu piedāvājumu. Savukārt privātajā sektorā tas nav iespējams. Protams, var likt reklāmu medijos, un arī to uzņēmums ir izmantojis, sadarbojoties ar kāzu mediju Ligavam.lv. «Tomēr mūsu mērķis ir nevis kvantitāte, bet kvalitāte,» uzsver Sindija. «Labāk paņemsim dažus klientus, bet visu ļoti kvalitatīvi izstrādāsim.» 

Pirmā gada laikā sarīkots nedaudz vairāk par 10 pasākumiem, no tiem četras kāzas. Pārējie — korporatīvie pasākumi. Tie ļauj nopelnīt ziemā, kad precas maz. Lai līdzsvarotu finanšu plūsmu un ienākumi būtu arī pavasarī un rudenī, šobrīd Sea Events ir ceļā uz publisku pasākumu rīkošanu. Pagaidām gan Sindija nav gatava atklāt, ko tieši tas nozīmē.

Uzņēmums ir pievērsies kāzu rīkošanai ārzemēs, kas arī ļauj pagarināt sezonu. Pirms mēneša Sindija un viņas biznesa partnere Annika Arone atgriezās no Kipras, kur abas bija devušās, lai iepazītu šo dienvidu salu un tur pieejamos pakalpojumu sniedzējus. Pirmā doma bijusi braukt uz Itāliju, kas ir pasaulē visvairāk pieprasītā valsts, kur rīkot kāzas. Taču viņas grib atšķirties un iepazīstināt potenciālos klientus ar alternatīvām. Līdz šim neesot dzirdēts, ka Kiprā strādātu kāds no Latvijas pasākumu rīkošanas uzņēmumiem un ka tas būtu populārs galamērķis jauno pāru vidū.

Kad dibināja pasākumu rīkošanas aģentūru, Sindijai un Annikai bija tikai 22 gadi. Taču sapnis Sindijai bija jau bērnībā. «Vispār biju domājusi, ka tas notiks nedaudz vēlāk. Bet esmu ļoti priecīga, ka bijām drosmīgas un to izdarījām.» Viņa gan piekrīt, ka konkurence ir liela. «Šī iemesla dēļ man ir jautāts, kāpēc izvēlējāmies tieši šo virzienu. Tas ir mans sirdsdarbs, un neredzu sevi nekur citur.»

Lai arī vidusskolā mācījās bioķīmijas klasē un apsvēra iespēju kļūt par psihoterapeiti, izvēloties studiju virzienu, beigās tomēr paklausīja sirdij. Iestājās pasākumu producentos Alberta Koledžā. Pēc mācību beigšanas Erasmus+ programmā pusgadu pavadīja Spānijā, Seviljā, kur strādāja par pasākumu un izbraucienu organizatori. «Šajā darbā teoriju var iemācīties, tomēr svarīga ir pieredze, ko dod prakse,» viņa secina. Tieši tāpēc jaunu sadarbības partneru acīs reizēm varot redzēt neuzticību. Sak, jūs jau esat pavisam jaunas, jūs neko nesaprotat. Bet reizēm gadās tieši pretēji — viņas ar krīzes situācijām tiek galā labāk nekā daudz pieredzējušie kolēģi.

Šajā nišā strādājošajiem der iegaumēt, ka, lai arī daudz stundu tiek pavadīts, organizējot, plānojot loģistiku un domājot par dažādiem iespējamiem scenārijiem, viss nekad nenotiek perfekti. Pasākuma rīkotāja profesionalitāti parāda tas, cik viegli un ātri tas tiek galā ar problēmu. «Cilvēki mēdz ļoti ātri sastresoties, ir gadījies, ka emocijas ņem virsroku. Tad vajag izelpot un saprast, ko tieši darīt, lai atrisinātu situāciju,» savu metodi atklāj Sindija. Tajā pašā laikā jūtams, ka tieši adrenalīns, ko rada šādas situācijas, un prasme tās atrisināt, ir viens no faktoriem, kas jaunajai uzņēmējai liek gribēt to darīt. Tāpat kā gandarījuma sajūta par paveikto, kad klients ir laimīgs un bez raizēm bauda savus svētkus.

SIA Sea Events
Apgrozījums 2023. gadā 84,1 tūkstotis eiro
Peļņa 2023. gadā 23,2 tūkstoši eiro

 

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu