Nagu lakas efekts • IR.lv

Nagu lakas efekts

29
220 toņu, visa Kinetics Nail Systems šā brīža palete. Piedāvājumu uzņēmuma birojā demonstrē direktors Andžejs Stenclavs.
Ieva Puķe

No biroja līdz laboratorijai – desmit soļi. Ražojot nagu laku Latvijā, uzņēmums Kinetics iet skaistuma industrijas avangardā, eksportē to pat uz Irānu, Apvienotajiem Arābu Emirātiem un Gvatemalu

Parastu, matētu, ar fliteriem vai šimmeriem – pulverveida pigmenta daļiņām, kas mirdz? SIA Kinetics Nail Systems ķīmiķis Edmunds Zutis uzņēmuma laboratorijā Rīgā, Braslas Biznesa centrā, piedāvā nagu lakas variantus. Ātri uzjauc pudelīti speciāli man. «Bāzi, kas sastāv no nitrocelulozes un šķīdinātāja, pigmentējam,» viņš stāsta. «Tā var iegūt precīzu receptūru, ko pēc tam ražošanā atkārtot. Pigmentēšana vienmēr ir roku darbs, piedzīt toņu precizitāti ir sarežģīti. Grama simtdaļas un tūkstošdaļas, viss ir ļoti koncentrēts.»

Edmunda kolēģe, kura ķīmijas studijās tikusi līdz doktorantūrai, attīsta receptūras, bet puiša specialitāte ir tieši krāsu ķīmija. Tieši tāpat kā šīs pudelītes saturs, arī katras veikalā nopērkamās nagu lakas formula top laboratorijā, pēc tam tiek pārrēķināta uz lielākiem daudzumiem, ražota masveidā un salieta tūkstošos pudeļu, piebilst viņa boss Andžejs Stenclavs. Pašlaik top Kinetics nagu laku rudens kolekcija, ko veikalos ieraudzīsim septembrī. «Vadāmies pēc tā, kas notiek uz modes skatuves, lielajos dizaina namos, un visas mūsu kolekcijas ir atbilstošas tam.» Šoruden aktuāli būšot zemes toņi. Taču jau pēc mēneša Kinetics laboratorija sāks strādāt ar krāsām, kas būs modē nākampavasar!

Nav kleitas? lako nagus!

«Tā bija sagadīšanās,» nokļūšanu šajā biznesa nišā komentē Andžejs Stenclavs. «Pēc iepriekšējā biznesa beigām meklēju jaunus virzienus.» Viņam ir mūziķa izglītība, 1992. gadā abolvējis Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolu kordiriģenta specialitātē. «No manas klases ir Dziesmusvētku virsdiriģents Mārtiņš Ozoliņš. Ar baltu skaudību saktos uz viņu, viņam pietika mugurkaula un drosmes turpināt iesākto. Lielākā daļa mūsu gada beidzēju tagad ir privātajā biznesā. Notāri, vairāki uzņēmumu vadītāji. Mūzikā palikuši daži. Es iestājos Mūzikas akadēmijā, bet līdz galam neizmācījos. Sāku nodarboties ar uzņēmējdarbību, pirmos 5-7 gadus ar degvielas tirdzniecību.

Protams, noteicošais bija vēlme nodrošināt sevi un nākotnē arī ģimeni. 90. gadu sākumā sajūta par mūziķa profesiju bija padrūma. Mūziķi dzīvoja trūcīgi. Pietrūka ticības, ka ar katru gadu būs tikai labāk.»

Biznesa vide tolaik piedāvāja īpaši valdzinošas iespējas. Trīs gadus 90. gadu beigās Stenclavs vadīja uzņēmumu Berno vīni, kas Latvijā sāka ievest dzērienus no Spānijas. «Tas nebija mans bizness, es to novedu līdz noteiktam punktam, kad tas bija rentabls. Aizgāju, kad to pārdeva.»

Nākamais plāns gaidīja realizāciju tepat aiz stūra. «Partneri, ar kuriem biju pazīstams, bija sākuši nodarboties ar mākslīgajiem plastmasas nagiem un pieaudzēšanas materiāliem. Likās interesants virziens. Piedāvājām Latvijas veikalu tīklam Drogas, tas ieinteresēja. Bijām vienkāršs izplatītājs, tirgotājs. Kopā ar amerikāņu partneri [Džonu Manzioni] sākām attīstīt savu nagu lakas zīmolu.» Kinetics tika izveidots 2002. gadā, pirmie četri akrila nagu pieaudzēšanas produkti un nosaukums radies Ziemeļamerikā. «Latvijā uzņēmumu sākām attīstīt no 2003. gada, jo partnerim nebija kapacitātes un intereses to darīt Amerikā. Šobrīd esmu vienīgais īpašnieks, viņam ir citi biznesi, mūsu redzējums un filozofija atšķīrās,» piebilst Stenclavs.

Liela daļa kosmētikas zīmolu paši neko neražo, bet iegādājas citu saražotos produktus un tiem uzliek savu logo. Arī Kinetics sāka šādi, taču ap 2009. gadu tā vadītājam bija skaidrs, ka vajag izveidot laboratoriju, attīstīt ražotni un savas nagu laku formulas, kas, protams, prasīja nopietnas investīcijas. «Ieraudzījām iespēju,» viņš iesaucas. «Ekonomiskās krīzes laikā?» pārjautāju. «Tieši tā,» Stenclavs atbild, pieminēdams fenomenu, ko Amerikas ekonomisti un sociologi sauc par «lūpukrāsas efektu»: skaistumkopšanas līdzekļu tirdzniecība strauji aug tieši finansiālās depresijas apstākļos. «Ja sieviete nevar atļauties jaunu kleitu, viņa vismaz nopērk jaunu nagu laku.» Viens no skaidrojumiem – šāda investīcija atmaksājas ilgtermiņā, jo koptas dāmas spēj piesaistīt kungus ar finanšu resursiem. Lai kādi arī būtu motīvi un rezultāti, «lūpukrāsas efekts» globāli «strādā», liecina pieredze. 

Pilna kontrole

Pirmajās Kinetics nagu lakas kolekcijās bija 36-48 toņi, tagad uzņēmums var lepoties  ar 5000 toņu bibliotēku. «Mana rakstura īpašība – ja kaut ko sāku darīt, gribas izdarīt pamatīgi un līdz galam, pat īpaši neanalizējot, kas tas ir. Mērķtiecība, jā,» secina Andžejs Stenclavs, kurš, starp citu, brīvajā laikā aizraujas ar skriešanu un alpīnismu.

«Man patīk iespēja Latvijā ražot, veidot pasaules līmeņa zīmolu. Sevis un Latvijas varēšanas apliecināšana: mēs varam būt ne sliktāki, bieži vien pat labāki par citiem – lieliem pasaules līmeņa zīmoliem šajā nozarē. Pat ja klients tikai atsūta kādu krāsu nokopēt, tas arī ir pietiekami liels izaicinājums – nokopēt tieši tā, kā viņš ir vēlējies.»

«Vai arī daltoniķis varētu veiksmīgi vadīt šādu uzņēmumu?» provocēju bosu. «Varētu. Uzņēmumu veido cilvēki. Biznesā ir jāprot deleģēt pienākumus, ļaujot citiem darīt to, ko viņi labi prot. Mums ir spēcīga komanda, kurā katrs no dalībniekiem dod savu pienesumu. Visi strādājam aizrautīgi. Lai sastādītu kolekciju, jābūt lielai aizrautībai ar modi. Es gan nepērku visus žurnālus un vakaros neskatos, kas nākamgad būs modē. To dara Jūlija Čuiko, uzņēmuma mārketinga speciāliste, viņa modes pasaulē zina visu nesalīdzināmi labāk par mani.»

Seši gadi pēc ražošanas sākšanas izvērtušies darba maratonā, kas joprojām nav rimis. Agri rīti un vēli vakari, telefona zvani arī brīvdienās – Andžejs Stenclavs stāsta, ka mierīgas dzīves tīkotājam biznesā nav ko meklēt. «Biju krietni optimistiskāks, man bija pārliecība, ka pusgada, gada laikā tiksim pie savām nagu lakas formulām.» Želejlakai (jeb gela lakai), kas pasaulē parādījās tikai pirms gadiem septiņiem, formulas «atkošana» aizņēmusi trīs gadus. «Tas prasa zināšanas, kādas mūsu universitātēs iegūt nevar, pieredzi, kādas arī Latvijā nav. Kompāniju sākot, vēl bija populāri akrila nagi. Želejlakas pārākums – tā nodrošina pat divu trīs nedēļu pārklājumu un atšķirībā no akrila nagiem, kas pat pusstundu bija jāmērcē acetonā, ir ātrāk noņemama.»

Vai Latvijā bez Kinetics un Dzintara vēl kāds ražo nagu lakas? «Cik mums zināms, ne. Arī vairākiem pasaulē zināmiem zīmoliem mēs ražojam nagu lakas un želejlakas. Bet, ražojot pašiem, ieguvums ir pilna kontrole pār tehnoloģiju un formulām, iespēja šīs formulas uzlabot un ātrāk nonākt tirgū ar jaunajām sezonas krāsām,» uzsver sarunas biedrs. «Ja mēs gribētu pasūtīt sezonas kolekciju pie ārpakalpojumu sniedzēja, no brīža, kad definētu krāsu, līdz brīdim, kad saņemtu pirmos paraugus, paietu 2-4 nedēļas. Ja gribētu ko mainīt vai pielabot, vēl pāris nedēļas. Šeit no biroja līdz laboratorijai ir 10 soļi. Ražotne – tepat, tikai citā ēkas stāvā. Ja precīzi zinām, ko vēlamies, krāsas izveidošana aizņem dažas dienas. Varam būt ātrāki, precīzāk atspoguļot tās modes krāsu niasnes, kuras gribam.»

Populārākā – Victory

Brīdī, kad satiekamies, Kinetics komanda gatavojas braucienam uz lielāko Eiropas kosmētikas izstādi Boloņā, kas ir viena no nozīmīgākajām pasaulē. «Mums būs pat divi stendi, viens – kontraktu ražošanas klientiem, otrs – Kinetics zīmolam,» stāsta direktors. «Vedīsim un rādīsim vasaras nagu laku kolekciju, kura pircējiem būs pieejama no maija. Bet tagad, no 1. marta, veikalos jau ir pavasara-vasaras priekškolekcija,» uzņēmējs atklāj nianses.

«Jā, visi augsta līmeņa kosmētikas zīmoli nāk katru gadu klajā ar vairākām kolekcijām, tās var būt no divām līdz pat piecām, sešām. Kinetics piedāvā četras pamatkolekcijas un dažreiz arī izlaiž kādu papildus. Jo mums ir laboratorija! Ja izdomājam, ka gribam izlaist kolekciju, varam to izdarīt pusotra mēneša laikā, saspringti strādājot. Vienu gadu izdomājām: gribam atsevišķu kolekciju uz Jauno gadu. Laboratorija bija radījusi brīnišķīgas svētku noskaņas krāsas. Bija jau septembris, izplatītājiem Jaunā gada kolekcija būtu jāsūta jau oktobrī. Ļoti ātri uztaisījām.»

80% nagu lakas joprojām tiek pārdota kā Kinetics produkts, 20% pārpērk citi zīmoli. «Kvalitāte un cenas, tas ir galvenais mūsu veiksmes faktors. Kinetics pozicionējums – premium jeb augstākās klases kosmētikas zīmols, pieejams par pieņemamu cenu. Kinetics galvenokārt lieto saloni, veikalos redzama mazākā daļa. Latvijā Kinetics pieejams Stockmann, Debenhams, Douglas, Kolonnas un arī daudzos profesionālajos veikalos.»

Pēdējos sešus gadus uzņēmums ražo arī roku kopšanas kosmētiku, savus produktus eksportē uz 30 valstīm. «Skaidrs, ka mūsu izaicinājums ir augt,» uzsver Andžejs Stenclavs. «Katru gadu kādas divas trīs valstis nāk klāt. Eksotiskākās? Ruanda Āfrikā, šobrīd gatavojam pasūtījumu salonu ķēdei Gvatemalā, labs tirgus ir Tuvie Austrumi, Persijas līča valstis, Apvienotie Arābu Emirāti, Irāna, no tradicionālākām – Krievija, Spānija, Francija, Itālija. Esam atvērti visiem. Veiksmīgākas mums ir tās valstis, kurās ir mazāk konkurentu, pasaules vadošo zīmolu. Lai gan, piemēram, Krievijā, kur esam veiksmīgi, ir gan pasaules, gan spēcīgi vietējie zīmoli.»

R.S.V.P., Purple Madness, Secret Agenda – lasu nagu laku nosaukumus. «Viss ir radīts in house,» smaida Andžeja Stenclava kolēģes, mārketinga speciālistes Ilze Sadovska un Jūlija Čuiko. «Krievija no Latvijas piedāvājuma ziņā neatšķiras, bet gluži cits stāsts ir par Dienvidameriku un Dienvidāfriku. «Viņiem pašlaik ir rudens-ziemas sezona, piedāvājam tās krāsas, kas mums bija aktuā-las rudenī un ziemā. Visā pasaulē visvairāk pārdotā ir koši sarkanā nagu laka Nr. 21 vai Victory. Latvijā modē ir pieklusinātāki toņi, gaišākas krāsas, piemēram, Nr. 6, Zephyr. Austrumvalstīs dāmas pieprasa spīdīgas, arī tumši sarkanas lakas, Āfrikā – spilgti rozā, tādu kā šo, Nr. 195 Pinky Winky.» Nosaukumu veidošanā piedaloties visi darbinieki no grāmatvedes līdz fabrikas strādniekiem. Simbolisku latviešu nosaukumu nav? «Nesaistām savu mārketingu ar Latviju, lai arī visi esam Latvijas patrioti. Mums patīk dzīvot šajā valstī, patīk arī iespēja taisīt šeit biznesu,» atbild boss.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

Pēc dabas esmu vērsts uz izaicinājumiem. Tirgus ir pilns, lielākais izaicinājums ir pierādīt, ka mēs, ražojot Latvijā, varam būt labāki par saviem konkurentiem.

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

Intuīcijas ignorēšana, pieņemot lēmumus. Visbiežāk esmu kļūdījies tad, kad neņēmu vērā priekšnojautas, kuras tajā brīdī šķitušas maznozīmīgas. Jāpievērš uzmanība pilnīgi visiem sīkumiem.

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

Savs bizness prasa ļoti daudz enerģijas, un ne katram cilvēkam tas derēs. Biznesu ir vērts taisīt, ja cilvēks sevi galīgi neredz algotā darbā. 

 

Komentāri (29)

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu