Norāda uz apšaubāmu izglītības kvalitāti virknē Latvijas vidusskolu • IR.lv

Norāda uz apšaubāmu izglītības kvalitāti virknē Latvijas vidusskolu

20
Ilustratīvs foto: Ieva Makare, LETA

Pētījums par optimāla skolu tīkla veidošanu noslēgsies rudenī

Latvijā ir virkne vidusskolu, kuru pastāvēšana kvalitātes ziņā nav pieļaujama, uzskata izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V). Kā vēsta LETA, prezentējot pētījuma par optimālu skolu tīkla attīstības modeli Latvijā pirmo starpziņojumu, Šadurskis skaidroja, ka patlaban izstrādāts aptuveni 120 lapas plašs pētījums, un pilnībā tas noslēgsies rudenī, ievadot jaunākos datus par skolēnu skaitu jaunajā mācību gadā.

Pētījuma rezultāti kalpos par pamatu sarunām ar pašvaldībām par skolu tīkla sakārtošu, jo tām būs jāpieņem galvenie lēmumi skolu tīkla sakarā, teica ministrs. “Visiem lēmumiem saistībā ar skolu tīklu, lai tas atbilstu demogrāfiskajai un ekonomiskajai situācijai, kā arī migrācijas tendencēm, ir jābūt balstītiem pilnīgos un ticamos datos un vispusīgā datu analīzē, jo tikai tā var izstrādāt priekšlikumus pašvaldībām,” norādīja Šadurskis.

Viņš atgādināja, ka patlaban top jauns, kompetenču pieejā balstīts mācību saturs, līdz ar to nepieciešams kāpināt ne tikai pedagogu kvalifikāciju, bet arī veidot mūsdienu prasībām atbilstošu skolu tīklu. “Publiskā telpā iesakņojies stereotips par skolu slēgšanu. Te [skolu tīkla sakārtošanā] nav runa par skolu slēgšanu, jo lielākoties tā būs izglītības līmeņa maiņa – no vidusskolas uz pamatskolu vai pamatskolu uz sākumskolu,” teica politiķis.

Viņš pauda – ja raugās uz vidusskolas posmu 10.-12.klasē, tad no pētījuma pirmajiem rezultātiem redzama “ārkārtīgi liela nevienlīdzība”. “Līdz šim uzskatīts, ka skolā ir maz skolēnu, jo tuvākajā apkaimē dzīvo maz bērnu. Ja analizējam iedzīvotāju kustības, tad redzam, ka skolas izvēli ne tuvu nenosaka skolas tuvums, bet gan izglītības kvalitāte,” skaidroja ministrs.

“Redzam, ka ir daudz vidusskolu, kas kvalitatīvā ziņā nekādi nav pieļaujamas mūsdienu sabiedrībā,” secināja ministrs. Šadurskis norādīja, ka pētījumā ieviests obligāto centralizēto eksāmenu kārtošanas indekss, ko aprēķina pēc trīs obligātajiem eksāmeniem, saskaitot summāro iegūto procentu, izdalot ar eksāmenu skaitu un izdalot ar skolēnu skaitu, kas reģistrēti 12.klasē attiecīgā gada 1.septembrī. “Ja šis indekss ir zemāks par 30%, tad jaunieši neiegūst nepieciešamo izglītības kvalitāti,” piebilda ministrs.

Viņš gan norādīja, ka Latvijā ir daudzi pozitīvu piemēru vairākās pašvaldībās, kur skolu tīkla sakārtošanas rezultātā uzlabojās arī mācību kvalitāte. Tas noticis, piemēram, Smiltenē, Bauskā un Pļaviņās. Šadurskis uzsvēra, ka vidusskolu tīkls ir ļoti tāls no optimālā, turklāt tendence ir redzama ne tikai laukos, bet arī pilsētās.

“Bērnu vecāki sūta bērnus arī uz attālām skolām, ja tajās ir augsta izglītības kvalitāte, tāpēc veidojas sabiedrības noslāņošanās. Ja bērni neiegūst tādu izglītību, kādu varētu, tad mēs viņus nolemjam neveiksminieku statusam,” secināja politiķis. Viņš pauda, ka liela daļa ģimeņu savus bērnus sūta uz citām, nevis apkaimes skolām, tādēļ cienījamu atalgojumu nevar nopelnīt arī pedagogi. “Problēmas uzslāņojas, un rodas papildu problēmas. Šādām skolām būtu jākļūst par pamatskolām, kas varētu dot labu pamatizglītības kvalitāti,” sacīja Šadurskis.

Komentāri (20)

Kalvis Apsītis 11.04.2017. 19.37

Noklausījos Jāņa Turlaja prezentāciju un apskatījos Rīgas skolu karti – http://www.lsm.lv/lv/raksts/latvija/zinas/petnieks-parsteidza-vaja-izglitibas-kvalitate-rigas-mikrorajonu-vidusskolas.a232147/ .

Palika tomēr viens jautājums – vai izglītības kvalitātes indeksu ir pareizi rēķināt, dalot 3 obligāto centralizēto eksāmenu rezultātu summu ar VISU to skolēnu skaitu, kas bija reģistrēti 12.klases 1.septembrī.

Manuprāt, skolēni mēdz pārtraukt mācības dažādu (visbiežāk – ar skolas darbu pilnīgi nesaistītu) iemeslu dēļ. Cilvēki maina dzīvesvietu, emigrē uz ārzemēm, nemaz nevēlas gatavoties galaeksāmeniem vai iet uz konsultācijām… Ja pirmklasniekam skolas maiņas iemesls varētu būt – vāja sākumskolas skolotāja, tad 12.klases skolēns parasti ļoti labi apzinās, kas viņu sagaida konkrētajā skolā – it īpaši, ja viņš tur ir jau vairākus gadus mācījies.

Man šķistu pareizāk, ja eksāmenu rezultātu summu dalītu ar audzēkņu skaitu, kuri ir izturējuši 12.klasē līdz pavasarim un piereģistrējušies šiem galaeksāmeniem. Pretējā gadījumā – papildus tiek sodītas skolas, kuras nevar atlasīt un izvēlēties audzēkņus, kam jāpiecieš arī visādi slaisti ar neprognozējamu darba ētiku. Ja šo mērījumu (tumšzilos aplīšus) izmantos skolu slēgšanai, tas var pamudināt vidusskolas jau 11.klasē “atbrīvoties no balasta” – faktiski paturot vienīgi tos bērnus, ar kuriem vieglāk strādāt.

+4
-1
Atbildēt

0

jurisml_inbox_lv 12.04.2017. 07.25

protams ,ir vecāki kuri saprot , ka tuvumā esoša skola dod vāju izglītibu un ja iespējams , sūta bērnus skolās kurās izglītiibas kvalitāte ir augstāka līmeņa, tas pašsaprotams, ja krievu laikos bija muļķu skolas , tad tagad nav ne to skolu , ne muļķu ,visi kopā muļļājas pa vienu vietu, toties lielceļi pilni ar agresīviem autovadītājiem , kuri tajā lakā nevarēja kvalificēties par autovadītājiem, vēl labāks mūsu izglītības kvalitātes rādītājs , ir nmūsu miljonāru un bagāto ierēdņu bērniņi , kuri tiek sūtīti rietumu un Amērikas skolās lai gūtu piklājīgu izglītību

+1
-1
Atbildēt

0

puika 11.04.2017. 20.23

Ja vecāki bērnus masveidā sūta uz attālām skolām, tas nozīmē, ka skolu tīkla optimizācija nebija saistīta ar territorijas attīstību.

+1
-1
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu