Sācis ar īrēta Macintosh datora dizaina piedāvājumiem 1991. gadā, poligrāfijas uzņēmums McĀbols jubilejas gadā uz papīra spēj nodrukāt visneiedomājamākās lietas. Jaudīgākā iespiedmašīna ir miljons eiro vērta
Starp Ziemassvētkiem un gadumiju, kad daudzās ražotnēs dzīve rit brīvākā režīmā vai cilvēki ir devušies atvaļinājumos, uzņēmumā McĀbols poligrāfija ir karstākais darba laiks. «Gada nogalē pieprasījums vienmēr ir lielāks nekā faktiskās ražošanas iespējas. Diemžēl Latvijā uzņēmumi bieži nemāk plānot vajadzības, ir pieraduši, ka šodien var pasūtīt, no rīta gatavs. Konkurence poligrāfijā ir liela, un parasti mēs spējam nodrošināt ātru apriti. Decembrī cilvēki ir vīlušies, ka tas tā nav,» McĀbola vadītājs Vilnis Vikmanis runā pragmatiski. Birojā Rīgā, Uriekstes ielā, tikai dekorācijas liecina par svētkiem.
Boss vispirms ieved telpā, kur ir darba vietas 10 projektu vadītājiem, kas strādā ar klientiem gan Latvijā, gan ārzemēs. Tad parāda septiņu dizaineru valstību. Pasūtītāju idejas tiekot realizētas no nulles, piedāvājot dažādu mākslinieku rokrakstus un iemaņas, bet tikpat labi iespējams Latvijas vajadzībām adaptēt jau citur tiražētus produktus. Zemāk atrodas uzņēmuma tehniskais «smadzeņu centrs» repro, kur dizainu pārceļ uz loksnēm, gatavojot drukai. Tālāk – ražošanas cehs ar iekārtām gan klasiskajai ofseta drukai, gan digitālajai drukai, kas ir izdevīgāka mazajām tirāžām.
Oktobris, novembris un decembris ir bijis spraigs kalendāru un citu dāvināšanai paredzētu drukas darbu laiks, taču dienā, kad viesojamies McĀbolā, pie klientiem gatavi ceļot arī plaša spektra rutīnas pasūtījumi. Ķīpās sakrauti uztura līguma reģistrācijai nepieciešamie dokumenti, kāda Latvijas kokapstrādes uzņēmuma ražoto rotaļu mājiņu iepakojums un instrukciju grāmatiņas, Galactico veikalu tīkla izpārdošanas reklāmas, zviedru apgāda Libris Forlag bukleti ar reliģisku tematiku un Philip Morris pasūtītā L&M cigarešu iepakojumu latviešu versija. «Protams, cigaretes mēs neražojam,» pasmaida mūsu gids. «Izgatavojam pilnīgi visu, ko varat iedomāties nodrukātu uz papīra. Gadā ir ap 7000 dažādu pasūtījumu – sākot no vizītkartēm un beidzot ar lielformāta darbiem. Grāmatu izdevniecības ir mazākā mūsu klientu daļa, vairāk koncentrējamies uz reklāmas produkciju.»
McĀbols 2016. gadā svinēs 25. jubileju, tātad pastāv jau kopš 1991. gada. «Pa šo laiku esam izauguši no viena nomāta datora līdz pilna servisa poligrāfijas uzņēmumam ar plašāko pēc-apstrādes iekārtu parku Latvijā, pie mums strādā 65 darbinieki.»
Vilnis Vikmanis, kurš to stāsta, jau vidusskolas pēdējos gados sapratis, ka izvēlēsies ar datoriem saistītu profesiju. «80. gadu vidū par datoriem neviens gan īpaši daudz nezināja, bet man bija skaidrs, ka es to gribu darīt. 1987. gadā pabeidzu vidusskolu, sāku studēt Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultātē, un tūlīt bija klāt 1988./1989. gads, lielās pārmaiņas. Rīgā iesaistījos Latvijas Tautas frontes (LTF) kustībā, un tas bija arī mana profesionālā sapņa piepildījums – tur varēju darboties tieši ar datoriem. LTF koordinācijas centrā vēl pirms dibināšanas kongresa palīdzēju vadīt un apkopot datus par nodaļām un dalībniekiem. Tika izmantoti tie daži datori, kas Latvijā tajā laikā bija. Visus LTF 1990. gada vēlēšanu kampaņas materiālus, kartītes un plakātus es maketēju. Tajā laikā dizains, protams, bija primitīvs. Šie materiāli jau ir nodoti LTF muzejam. Tur pie sienas ir daudz manu darinājumu. Vēlēšanās LTF uzvarēja, un tas rezultējās ar 4. maija deklarāciju. Esmu lepns, ka piedalījos šajā procesā. Guvu milzīgu pieredzi, kas palīdzēja nodibināt uzņēmumu McĀbols. Sākās datorrevolūcija, un es biju tās nepastarpināts dalībnieks.»
No laika gala aizrāvies ar Macintosh, Vikmanis sevi uzskata par Apple «evaņģēlistu». Taču viņš nekad nav nodarbojies ar datoru tirdzniecību, uzņēmuma vārdam ar amerikāņu «ābolīti» ir tikai nosacīts sakars. «Viens no mūsu dibinātājiem Artis Ērglis vēlējās pārmantot Latvijas laika izdevniecības Zelta ābele nosaukumu, bet diemžēl tajā laikā tas jau bija aizņemts. No ābola negribējām nekur tālu iet, nosaucām sevi par McĀbols – «Ābola dēli». Par dzīves aicinājumu un uzdevumu kļuva poligrāfija. Mums ir 100% latviešu kapitāls, esam paši sevi izveidojuši, mācījušies – tas ir mūsu veiksmes stāsts.»
McĀbols 1991. gadā bija viens no pirmajiem datordizaina pakalpojumu sniedzējiem Latvijā.
Jau 1992. gadā klientiem sāka piedāvāt arī drukāšanas iespējas. «Ātri gan sapratām, ka tikai nodrukāt nav pats galvenais. Ir jāmāk pasūtījumus apstrādāt, iepakot un klientam sniegt pilnu servisu. Serviss ir galvenā lieta. Darbs ar klientu, viņa vajadzību izzināšana. Joprojām ir klienti, kas atnāk, grib kaut ko, bet paši nezina, ko. Mūsu uzdevums – pastāstīt, kāds būs labākais risinājums. Esam nozares profesionāļi, klients ne. Spējam paši dizainēt un izpildīt lieliskā kvalitātē to, ko esam radījuši.»
Naudu nedrukās
McĀbols galvenā izejviela ir papīrs, kurš jebkurā pasūtījumā veido vismaz pusi no izmaksām. Uzņēmuma vadītājs uzteic partnerus: piegādes tiek nodrošinātas pat trīsreiz dienā, uz loģistiku var paļauties – vajadzīgais papīrs tiks atvests īstajā brīdī.
Poligrāfijas uzņēmums savukārt ir iegādājies visu nepieciešamo aprīkojumu, lai pēcapstrādē papīra loksnes tiktu locītas, skavotas, uzklātas krāsas un lakas vai nu visai papīra loksnei, vai tikai atsevišķiem elementiem, pārvilkts lamināts grāmatu vāciņiem.
Te ir iekārtas, kas nodarbojas ar izciršanu un zeltīšanu, ir digitālās drukas mašīnas mazformāta un lielformāta darbiem.
No tehnikas arsenāla Vilnis Vikmanis īpaši izceļ pašu vecāko, 1957. gadā ražoto Heidelberg papīra izciršanas iekārtu. «Īsts inženieru mākslas darbs, tā joprojām strādā lieliski.» Tad pieved pie jaunākās, tikai nesen uzstādītās miljons eiro vērtās KBA pieckrāsu iespiedmašīnas. Tā arī ražota Vācijā, vadāma ar datoru, iegādāta līzingā – katru mēnesi bankai jāatdod barga nauda. «15 000 lokšņu stundā! No četrām krāsām tiek iegūts jebkurš pilnkrāsu drukas tonis un sudraba pamattonis. Poligrāfija ir ieguldījumietilpīga nozare, katru gadu jāveic atjaunināšana, bez tā iztikt nevar,» viņš saka.
«Iepriekšējā iespiedmašīna mums nokalpoja 14 gadus, bija jāmaina. Poligrāfijā ir asa konkurence, tikai tie uzņēmumi, kuri investē jaunās iekārtās un zināšanās, spēj veiksmīgi darboties tālāk. Pasūtītāju neinteresē, ar kādu iekārtu es kaut ko drukāju. Viņu interesē drošība, ka pasūtījums būs sarunātajā laikā un kvalitātē.»
Latvijā poligrāfijas nozare ir ļoti spēcīga. Cilvēki pret drukas darbiem, grāmatniecību vēsturiski ir izturējušies ar cieņu. «Prasības pret poligrāfijas izstrādājumu kvalitāti ir par kārtu augstākas nekā Rietumeiropā,» McĀbola vadītājs ir strikts. «Miljonu tirāžās kvalitātes standarti tiek nolaisti zemāk, tiem netiek pievērsta tik liela uzmanība. Latvijā tirāžas ir mazas, un klients katru eksemplāru vēlas karaliskā kvalitātē.»
Ilustrācijai viņš parāda digitāli drukātas fotoplanšetes nesenajai National Geographic izstādei Latvijā, kur kvalitātes prasības bijušas ļoti augstas. Un intīmo dienasgrāmatu sarkanos samta vāciņos ar zelta apdruku, ko svētku dāvanām pasūtījis luksusa naktstērpu, apakšveļas un mājas tērpu ražotājs Amoralle.
«Ir lietas, ko nedrukājam. 90. gadu sākumā piedāvāja nodrukāt viltotus augstskolas diplomus,» stāsta Vikmanis. «Ir bijis pasūtījums nodrukāt spēļu naudu, bet tā bija pārāk līdzīga īstajai. Arī šādus pasūtījumus neizpildām, jo tas ir uz ētikas un likuma robežas. Toties ilgus gadus esam drukājuši valsts apbalvojumu diplomus – Triju Zvaigžņu ordenim, Viestura ordenim. Vizītkartes, veidlapas Latvijas Republikas Saeimai, Valsts prezidenta kancelejai, Ārlietu ministrijai.»
McĀbols komercdrukas nozarē ir pēc apgrozījuma lielāko uzņēmumu piecniekā, strādā gan ar valsts, gan privātajiem, gan eksporta klientiem. «Sniedzam pakalpojumus vairākiem Latvijas telekomunikāciju uzņēmumiem un farmācijas firmām. Specializējamies uz sarežģītu darbu veikšanu, ko citi neuzņemas. Valsts iepirkumos startējam ar labiem panākumiem, jo zinām, kādas ir prasības. Nav mazsvarīgi, ka esam labs un kārtīgs nodokļu maksātājs.»
Nākotne – iepakojumā
Zviedrija, Norvēģija, Somija, Dānija, Lielbritānija, Francija – McĀbola runaspersona min valstis, no kurām nāk eksporta pasūtījumi. «Drukājam kalendārus, reklāmas produkciju, katalogus. Visvairāk – augstas kvalitātes iespieddarbus. Cena pasūtītājiem sanāk izdevīgāka, iespiežot Latvijā.»
Eiropas mērogā McĀbols ir mazs, bet mobils uzņēmums, uzsver Vikmanis. «Latvijas ekonomikā ir bijušas vairākas krīzes, grūti brīži, liels kritums, bet te mēs esam un strādājam. Esam tikuši pāri īslaicīgiem traucējumiem uzņēmuma darbībā, teiksim tā. Cauri visām krīzēm ir izveduši darbinieki, mūsu cilvēki. Varu teikt viņiem lielu paldies, jo citādi arī gada nogalē paveikt šo darba apjomu nebūtu iespējams.»
Vadītājs, kurš sastrēgumu brīžos pats vienu otru reizi ir stāvējis pie ražošanas līnijas, gan uzņēmuma 25 gadu pieredzē neatceras klusu janvāri, kad cehs būtu jāslēdz ciet. Vienmēr ir bijuši darbi, ir pat klienti, kuri jau decembrī secina: «Nu, ja nevar tagad, tad es janvārī iedošu to kalendāru uztaisīt!»
Par visnopietnāko nākotnes nišu McĀbols vadība tomēr uzskata preču iepakojumu, kura dizains kļūst arvien rafinētāks un ietekmīgāks. «Ir jau dažādas lietas, kas jāiepako – tā ne vienmēr ir sviesta paciņa vai siera daiviņa. Jebkurš produkts prasa parādīt, kāpēc tieši tas no plaukta ir jāņem, nevis cits. Mazumtirdzniecības tīkliem esam snieguši daudz pakalpojumu dažādu veidu akciju, reklāmas materiālu, plauktu iekārtojumam. Šī niša un joma mazāka nepaliks, kļūs tikai izsmalcinātāka un interesantāka. Lielu izaicinājumu priekšā, piemēram, ir zivrūpniecības nozare, viņiem pēdējais gads ir bijis īpaši grūts. Bez iepakojuma šo produktu nav iespējams pārdot. Vispārējā klāstā ir ar kaut ko jāizceļas. Ja vari izdomāt elementu, kas atšķiras no pārējiem, esi uzvarētājs.»
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Brīvība, gandarījums par sasniegto, «atbildība par tiem, ko esam pieradinājuši».
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Pārlieka uzticēšanās. No šīs kļūdas mācīties ir visgrūtāk, jo turpinu uzticēties. Uzticēties klientiem, partneriem, darbiniekiem.
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Panākumus var gūt, darot to, kas aizrauj un sniedz gandarījumu. Jātic savai idejai un jāapzinās, ka atbildība par savu uzņēmumu būs visu laiku, arī vakarā, naktī un brīvdienās.
Komentāri (34)