Iespējams, jau trešdien redzēsim visu koalīciju
Trešdien pieņemšana Rīgas pilī. Kā solīts. Nākamās valdošās koalīcijas pamatu veidojošo Zatlera Reformu partijas (ZRP) un Vienotības vadošie politiķi tiksies ar Valsts prezidentu Andri Bērziņu, lai celtu priekšā to, kas “saražots” kopš piektdienas pagājušajā laika sprīdī. Ekonomikas, drošības un sociālajā jomā.
Dabiski, neiztikt bez domu apmaiņas par koalīcijas trešo, neizbēgamo sadarbības partneri. Te nekas nav izkustējies no vietas, joprojām ir izvēle starp starp 17.septembra vēlēšanās visvairāk mandātus ieguvušo Saskaņas centru (SC) un Nacionālo apvienību (NA).
Publiskajā telpā bikli izskanējusī doma par “varavīksnes” valdību diezin vai būtu jāuztver kā vērā liekams piedāvājums. Valsts nav katastrofālā stāvoklī, kad šādu lēmumu prasītu politiskā loģika.
Tāpat diezgan droši var teikt, ka sev neierastajā opozīcijas lomā nonāks Zaļo un zemnieku savienība (ZZS). Vēršanās pret oligarhiem bija viena no galvenajām ZRP priekšvēlēšanu pamatnostādnē. Tikai brīnums var likt ZZS “izsviest mēslainē” smagos noziegumos apsūdzēto Ventspils mēru Aivaru Lembergu, bet ZRP – cieši sadarboties ar partiju, kuras oficiālais premjera amata kandidāts ir viens no trim Valda Zatlera vārdā nosauktajiem Latvijas oligarhiem.
Lielāka nekā citās reizēs noteikti būs Valsts prezidenta loma valdības izveidē. Pēdējo reizi tik nozīmīga tā bija pirms piecpadsmit gadiem, kad toreizējā prezidenta Gunta Ulmaņa prasme manevrēt pasargāja Latvijas valsti un sabiedrību no Ziedoņa Čevera vadītas valdības.
Andris Bērziņš teicis, ka valdību vajadzētu vadīt pieredzējušam premjeram, bet koalīcijai klātos būt pēc iespējas plašākai. Protams, prezidenta vārdus katrs var tulkot pēc sava prāta, taču no publiski nosauktajiem premjera amata kandidātiem šim kritērijam vislabāk atbilst Valdis Dombrovskis (Vienotība).
Savukārt Zatlers nav noliedzis, ka noskatījis sev Saeimas priekšsēdētāja krēslu – un kāpēc gan ne? Saeimas prezidijā ir piecas vietas – tikpat, cik 11.Saeimā ievēlēto partiju. Tās varēs sadalīt itin brālīgi, jo vairāk tāpēc, ka arī agrāk tā ticis darīts.
Netiek slēpts, ka gan ZRP, gan Vienotībā nebūt nav vienprātības jautājumā par koalīcijas trešo partneri. Lai kas arī kļūs par koalīcijas “trešo nelieko”, daļā sabiedrības tas izraisīs neapmierinātību. Skatoties no malas, labāki rādītāji ir SC, turklāt nonākot opozīcijā skaitliski lielā frakcija var padarīt Saeimas darbu stipri mazproduktīvu.
Skats “no iekšas” tomēr ir atšķirīgs, un nav bez pamata bažas, ka SC tomēr var izrādīties Kremļa Trojas zirgs. Pirms pāris gadiem ar kaimiņzemē “valdošo” Vienoto Krieviju parakstītais sadarbības līgums nav pieejams plašākai sabiedrībai, bet frāzītes par to, ka SC ir sadarbības līgums arī ar Ķīnas kompartiju ir tikai atrunāšanās bez seguma. Ķīna nav kaimiņos, turpat aiz Zilupes, un arī “draudzībai” ar kontinentālo Ķīnu ir cits raksturs un konteksts. Ja SC publiskos šo dokumentu – tā būs viena runa, ja atzīs par konfidenciālu – pavisam cita.
Nacionālajai apvienībai ir citas vājās vietas, vispirms jau salīdzinoši nelielais deputātu skaits un vēl, kas nebūt nav mazsvarīgi, palaikam uzrodas kāds “gudrinieks”, kas publiski sarunā pietiekami lielai Latvijas sabiedrības daļai nepieņemamas lietas. Partija nespēj tikt ar to galā. Tikai necilvēcīga cilvēcība nav iespējama.
Pilnīgi iespējams, ka partijas gribēs paslēpties aiz prezidenta platās muguras, un šī mugura patiešām ir plata – Andris Bērziņš ievēlēts amatā pirms dažiem mēnešiem, un pēc četriem gadiem diezin vai gribēs būt palicējs politikā.
Komentāri (49)
AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 18.51
Nacionālajai apvienībai ir citas vājās vietas, … palaikam uzrodas kāds “gudrinieks”, kas publiski sarunā pietiekami lielai Latvijas sabiedrības daļai nepieņemamas lietas.
——————————————————————–
Tas notiek tikai tāpēc, ka SC, laikam, pat maksā kādam, kas filtrē katra NA biedra katru frāzi un pēc tam meistarīgi uztaisa no tā nenormālu, uzsveru – NENORMĀLU (t.i. – neadekvātu) troksni medijos.
Tik neadekvātu troksni, ka “izcilie intelektuāļi” un citi “lielas Latvijas sabiedrības daļas” viedokļa veidotāji pilnīgi pazaudē kritisku spriestspēju un aizmirst, ka viņu mīļotajā SC nevis “pa laikam uzrodas”, bet REGULĀRI sludina citi “gudrinieki”, kuru idejas, stingri ņemot, IR ne tikai “sabiedrības daļai nepieņemamas”, bet pat NOZIEDZĪGAS (t.i. – potenciāli krimināli sodāmas, atrastos tik labs advokāts) – un tas, laikam, ir NORMĀLI, vai ne ??
Rodina kungs, varbūt vienreiz beigsiet atgremot mītu par “NA radikālismu”, bet paskatīsieties dziļāk – kā tas tiek RADĪTS ? Un kāds IR NA “radikālisms” salīdzinājumā ar SC patieso našismu ?
11
buchamona > AUTOEXEC.BAT 28.09.2011. 09.33
Bronks. Kas ir jāfiltrē?? Lai nesadusmotu krievus? +++ nē, lai Latvijā pie varas nepielaistu SC
0
kristaps_drone > AUTOEXEC.BAT 28.09.2011. 10.59
>otra puse
” Reālpolitikā nepietiek ar to, ka savējie sapratīs. Jāspēj apvienot principus ar taktiku.” – vārda “taktika” vietā laikam gribēji uzrakstīt vārdus “bezprincipialitāte, liekulība un lunkanums”. Pie kā balstīšanās uz šiem trīs vārdiem ir novedusi, mēs jau zinām.
0
raimonds_bossltd > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 22.42
TO ARTs
“ka SC, laikam, pat maksā kādam, kas filtrē katra NA biedra katru frāzi”
Glupības, SC nevienam nemaksā.
Viņi nav saimnieki, viņi ir lielgabalgaļa. Ja vajadzēs Ušakovu, Urbanoviču, Dolgopolovu un pārējo “расходный материал” ar visām viņu ģimenēm pametīs zem vācu tankiem un pēc tam ar buldozeru sadzīs kopīgā bedrē, vai atstās viņu kaulus 60 gadus balojam grāvjos vai uz lauka.
Nebūs ne popa ne orķestra, pat piemiņas plāksnītes nebūs.
0
buchamona > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 23.08
TanteSidra +++ Cik atceros – toreiz runa bija par to, vai cilvēku, kurš LV dzīvo pēc principiem, kas ir ietverti Satversmē, var saukt par radikāli? :)
Šoreiz konteksts nedaudz savādāks un, izejot no tā, es jautājumu formulētu – vai NA spēs izveidoties par politisku spēku, kurš Latvijā tik ļoti pietrūkst, es domāju nacionāli – konservatīva partija, kurā stātos cilvēki, kas spētu pārvaldīt valsti? Vai šī partija kādreiz kļūs par tādu politisku spēku, ar kura elektorātu LV nopietni rēķinātos? Šobrīd no visa šitā – ļoti daudz kas jāpieliek, lai kaut kas būtu
0
lebronj2356 > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 22.48
ART’s desmitniekā ! uslīdz jau Rodinam varētu piekrist, taču mani jau labu laiku nepatīkami pārsteidz viņa rakstu virspusējība un savā ziņā klišejainums atrakstot atgremotas un bieži nepareizas dogmas ! Gan jau NA tiks galā ar twītotājiem, bet diemžēl būs jārēķinās, ka viņus vaktēs, jo ja veidos nacionālo valdību, tad daudziem niezēs nagi to gāzt. Jāvēl veiksmi NA, lai no viņiem RA vārdiem runājot izveidojas tiešām īsts nacionāli konservatīvs spēks, kura mums pēdējos 10 gadus ir tik ļoti trūcis !
0
Elīna Barkovska > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 21.01
Kas ir jāfiltrē?? Lai nesadusmotu krievus? Radikālisms ir vēlme redzēt Latvijā skolas tikai latviešu valodā?
Labi, ka 9.maijā nevienam nekas nav šajā valstī jāfiltrē vai ne RA un Rodin???
0
P_Dancis > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 19.27
Kā NA vēlētājs piekrītu riņķī apkārt. Reālpolitikā nepietiek ar to, ka savējie sapratīs. Jāspēj apvienot principus ar taktiku.
0
buchamona > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 18.56
Es šoreiz nobalsoju par NA. Pietiekami daudzos komentos esmu aizstāvējis NA, bet Rodina teiktajam ir jāpiekrīt. Ja kāds vēlas būt kaut kas vairāk par bundzinieku uz tirgus laukuma, tad viņam ir ne tikai jāfiltrē katrs vārds, kuru viņš laiž pār savām lūpām, vispirms viņam jābūt skaidram kādēļ, ar kādu mērķi viņš vispār ver muti vaļā.
0
ilmisimo > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 20.09
,,atgremot mītu par “NA radikālismu”, bet paskatīsieties dziļāk – kā tas tiek RADĪTS ? Un kāds IR NA “radikālisms” salīdzinājumā ar SC patieso našismu ?
________________________________________________________________
Problēma jau nav SC, Problēma ir mūsu intelektuālie SCientologi/koalicionisti.
0
Edzs > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 22.05
rinķī apkārt
esmu izkopejusi dalju no Tava komenta 14.septembri 2011 16:10, varu tikai tam pievienoties, manuprat Tu ljoti labi lietas butibu izteici:
_”…varbūt vienreiz vajadzētu tomēr formulēt skaidrus pieturas punktus, pēc kuriem tad aprēķināt katras partijas ” radikalismu” Latvijā :) Gribot negribot man nākas uzdot vienu un to pašu jautājumu – kas ir radikālis Latvijā? Vai neiznāk tā, ka, teiksim, izvirzīt lozungu par pāreju uz izglītību tikai latviešu valodā – tas ir radikālisms Latvijā, bet noliegt atjaunotās LR tiesiskos pamatus – tas nav radikālisms, gluži otrādi – tas ir viedoklis, kurš jārespektē :)…”_
0
AUTOEXEC.BAT > AUTOEXEC.BAT 27.09.2011. 22.26
Riņķī , 2.puse … Ja kāds vēlas būt kaut kas vairāk par bundzinieku uz tirgus laukuma, tad … vispirms viņam jābūt skaidram kādēļ, ar kādu mērķi viņš vispār ver muti vaļā.
————————————————————–
Piekrītu Jums, dāmas un kungi, man ir tieši tāds pats viedoklis.
Taču komentārs bija nevis par NA “bundziniekiem”, bet par tiem rakstošajiem zaķapastalām, post-sovjetiem, reportierīšiem utml. širmis-ciet-kundziņiem, kas sevi dēvē par žurnālistiem – kuri nespēj, tautas valodā “nofiltrēt bazāru” un kā ēzeļi seko “Saskaņas” izkarinātajam burkānam. “Saskaņai” to tik vien vajag, lai arī latviešu “žurnālisti” kā auni bļautu pakaļ Kremļa izdresēto tehnologu pasviestām “dezām” (dezinformācijām).
A pašiem kundziņiem ko – sava viedoklīša nav ? Kur ir kaut viens jēdzīgs pārskats, kopsavilkums, pētījums par SC elektorāta vidē valdošo noskaņojumu ? Kur ir vērtējumi ? Kādēļ ar to jānodarbojas blogotājam mazputnam nevis “pētnieciskajiem” žurnālistiem ? Kur ir prasības “Saskaņai” skaidri un atklāti norobežoties no valsts noliedzējiem ? Kādēļ latviskajā “publiskajā telpā” jāatšaudās ir VL ?? … un nevis “saskanašistiem” ???
Nē, tā vietā mēs atkal un atkal mēģinām mālēt “Saskaņu” kā “normālo” partiju. It kā tādi Rubiki, Paideri, Urbji da Kabanovi nemaz nepastāvētu !
Nu, bet gan jau jūs arī paši pietiekami labi pārzināt situāciju, nav vajadzības skaidrot ābeci :)
0
kristaps_drone 28.09.2011. 10.55
Vispār jau portālā Pietiek.com ir svaigākas vēsmas par iespējamiem koalīcijas variantiem, Rodins te atgremo sen novecojušas versijas. Tomēr interesants ir Rodina uzskats: viņš priecājas, ka savulaik G. Ulmanis paglāba valsti no Z. Čevera valdības, bet itin mierīgi uztver to, ka SC varētu būt valdībā. Nez ar ko SC ir labāks par Saimnieku? Tad vēl. “Nacionālajai apvienībai ir citas vājās vietas, … un vēl, kas nebūt nav mazsvarīgi, palaikam uzrodas kāds “gudrinieks”, kas publiski sarunā pietiekami lielai Latvijas sabiedrības daļai nepieņemamas lietas.” – ja pietiekami lielai Latvijas sabiedrības daļai ir nepieņemami vēstures fakti un taisnīgums, pie tā jau NA nav vainīga. 20 gadu ir bijis par maz, lai likvidētu okupācijas sekas vai, vismaz, atkratītos no padojmu okupācijas laika domāšanas.
0
undriine 28.09.2011. 00.04
“Lai kas arī kļūs par koalīcijas “trešo nelieko”, daļā sabiedrības tas izraisīs neapmierinātību. Skatoties no malas, labāki rādītāji ir SC,”
Es atvainojos, vai tiešām uz manu neesošo vecumu ir pasliktinājusies redze?
Pret Saskaņas centru nobalsoja 72% (labi, ja atņemam ZZS ielikteņus, kuri ir 13%). 59%. Kas tas par vairākumu? Kādi tur labākie rādītāji? 59% nobalsoja par kādu citu politisko spēku, jo negribēja Saskaņas centru valdībā! Un tas ir divreiz vairāk neka 28% Saskaņas elektorāta!
0