Spēle ar vilcieniem • IR.lv

Spēle ar vilcieniem

6
Foto — Corbis/Scanpix
Sanita Jemberga

Kas Latvijai svarīgāks – ātrvilciens uz Eiropu vai vietējo tranzītbiznesmeņu intereses? Ir pēdējais brīdis valdībai skaidri izlemt, vai ķeramies pie gadiem muļļātās Rail Baltica būves, vai arī mēģinām iepūst jaunu dzīvību līnijā uz Maskavu. Satiksmes ministrs uzņēmis kursu uz Austrumiem, bet ES brīdina – svārstoties nedabūsim līdzfinansējumu ne šim, ne tam. Uz spēles ir miljardi un Latvijas reputācija 

Latvijā šonedēļ ieradies Krievijas transporta ministrs Igors Ļevitins, lai cita starpā pārrunātu nākamos soļus iecerei par ātrvilciena Rīga-Maskava izbūvi. Parasti idejas valsts pārvaldē maļas gausi, taču šī, kas it kā pēkšņi parādījās decembrī Valsts prezidenta vizītes laikā Maskavā, kustas teju gaismas ātrumā. Ir pretrunīgas ziņas par to, kura puse ideju ierosināja, bet sarunās to atbalstījis gan Krievijas prezidents Medvedevs, gan premjers Putins, gan ministrs Ļevitins. Jau nedēļu pēc atgriešanās Rīgā ar satiksmes ministra Ulda Auguļa (ZZS) rīkojumu tapa darba grupa, kas regulāri sanāk reizi nedēļā vai divās. 

Tikmēr cits ātrvilciens – Rail Baltica uz Eiropu – tiek muļļāts. Latvija tikko ir zaudējusi 12,2 miljonus eiro, ko Eiropas Savienība atvēlēja Latvijas dzelzceļa uzlabošanai. Iemesls – Eiropas Komisija netic, ka spēsim laikus īstenot visus plānotos remontdarbus, lai palielinātu ātrumu jau esošajās vilcienu kustības līnijās, kas iekļaujas maršrutā Tallina-Varšava. Tas ir pagaidu pasākums pirms īstā ātrvilciena būves, kurš sāks kursēt, agrākais, pēc gadiem desmit. 

Abi ātrvilcienu projekti – Rail Baltica un Rīga-Maskava nav jautājums tikai par naudu vai pasažieru ērtībām. Gan Latvijā, gan ES līdz šim valdījis uzskats: lai kāda būtu cena, ir ģeopolitiski svarīgi baltiešu trijotni savienot ar pārējo Eiropu. Sākot ar elektrības starpsavienojumiem, lai Baltija nepaliktu izolēta un pilnīgi no Krievijas atkarīga sala, un beidzot ar modernu vilcienu satiksmi. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu