Melns purniņš!

  • Anda Burve-Rozīte
  • 19.04.2017.
  • IR
Ieva Iltnere.

Ieva Iltnere.

Gleznotāja Ieva Iltnere svin 60 gadu jubileju un aicina uz jauno izstādi Implants. To inspirējusi arī Donalda Trampa iecerētā siena uz Meksikas robežas

Lieldienu brīvdienās dzīvoklī ar darbnīcu Kaļķu ielā, bēniņu stāvā, Ieva Iltnere, tērpusies melnā, uz balto sienu fona izskatās kā iedzīvināta pašas glezna. Nevainojami skaista. Atskaņotājā skan putnu čivināšana. Zem darbnīcas spicā stikla jumta, kurā laužas apmākušās debesis, šis klusinātais troksnis šķiet dabisks. Ieva pasniedz ūdeni glāzē uz kājiņas. Rūgtenas izsmalcinātas smaržas pie katras rokas kustības. Jā, un kājās šīs sezonas modes apavi, rīta kurpes (mules) ar «nomītu» kapi, ko var valkāt arī uz ielas. Es skatos viņas pašcieņas pilnajos vaibstos un atceros furoru, kādu 1990. gada rudenī sacēla jauno mākslinieku grupas izstāde Maigās svārstības izstāžu zālē Latvija. Tolaik, padomju ērai grūstot, tas bija šaipus dzelzs priekškaram kaut kas neredzēts - mākslinieki radīja savus darbus izstādes apmeklētāju acu priekšā. Turpat arī atpūtās, ēda, dzēra, sarunājās. Šajā daudznozīmīgajā robežu nojaukšanas performancē līdzās Aijai Zariņai, Sandrai Krastiņai, Edgaram Vērpem, Ģirtam Muižniekam un Jānim Mitrēvicam strādāja arī Ieva Iltnere. Trīsdesmitgadniece. Jau guvusi atpazīstamību, piedaloties leģendārajā 1984. gada izstādē Daba. Vide. Cilvēks Pēterbaznīcā, kur tika izstādīti daudzi novatoriski, tam laikam drosmīgi latviešu mākslinieku darbi. Ar grupu izstādēm pabijusi gan Berlīnē, gan Ņujorkā 80. gadu nogalē.

Jaunākajā žurnālā