Vecie dīzeļi vēl ripo • IR.lv

Vecie dīzeļi vēl ripo

Foto — Artūrs Brīdaks, Momenti.lv
Māris Bergs

Latvijā ir viens no vecākajiem autoparkiem Eiropas Savienībā. Lielais mašīnu stāžs rada daudzas problēmas, viena no būtiskākajām — piesārņots gaiss, ko elpojam

Latvijas autoparka vidējais vecums svārstās ap 14 gadiem, tomēr situācija jāskata plašākā mērogā — Eiropas Autoražotāju asociācijas apkopotā informācija liecina, ka vidējais vieglo pasažieru auto vecums Eiropas Savienībā ir 11,8 gadi. Igaunijā — 16 gadi, Lietuvā pat 17. Arī citās Centrāleiropas un Austrumeiropas reģiona valstīs šis skaitlis ir līdzīgs — Polijā, Čehijā, Slovākijā, Ungārijā ap 14—15 gadiem. Somijā 12 gadi. Tātad nebūt neesam sliktākajā situācijā.

Tomēr turīgajās Eiropas valstīs Vācijā, Francijā, Zviedrijā autoparks ir aptuveni 10 gadu vecs. Un vissvaigākās mašīnas pārvietojas pa Austrijas un Īrijas ceļiem — vidēji 8,5 gadi, Luksemburgā tikai 6,7 gadi.

Pieredzējušais autožurnālists Normunds Avotiņš norāda uz acīmredzamu problēmu, kāpēc cilvēki pie mums brauc ar vecām mašīnām — ekonomiskā situācija un cilvēku kopējā rocība. «Viena liela daļa publikas, kas pērk vecās mašīnas, ir cilvēki ar sabojātu kredītvēsturi. Viņi nevar nopirkt mašīnu līzingā. Viņi auto iegādājas ar nebanku aizdevēju starpniecību un būtībā maksā to pašu, ko maksātu par 3—5 gadus vecu auto. Viņiem arī nav naudas pirmajai iemaksai,» skaidro Avotiņš. «Ir arī reputācijas jautājums — 90% no 15—20 gadus veco automašīnu kopuma veido kādas trīs vai četras markas. Tātad ilgtermiņā šie auto tomēr ir izturīgāki par citiem. Protams, ir arī imidža jautājums — gribas pabraukt ar BMW

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati par 2022. gada 2. ceturksni, vidējā alga valstī bijusi 1362 eiro bruto. Turklāt šeit vietā atcerēties skumjo anekdoti par vidējo aritmētisko — vienam kaimiņam ir 10 eiro, otram makā svilpo vējš, bet vidēji viņiem ir pieci eiro. Tas ir stāsts arī par darba algu Latvijā — Rīgā vidējā alga ir 1525 eiro, Pierīgā — 1318 eiro, bet Latgalē tā ir tikai 947 eiro «uz papīra». «Neviens jau nav sabotieris, lai speciāli brauktu ar vecu mašīnu. Ja varētu, visi labprāt brauktu ar jaunu mašīnu, bet nav jau naudas, lai nopirktu,» uzsver Avotiņš, atgādinot, ka reģionos mašīna nav luksusa prece kā galvaspilsētā — tur tas ir dzīvošanai vajadzīgs darbarīks.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu