Māris Upenieks, Stopify izveidotājs • IR.lv

Māris Upenieks, Stopify izveidotājs

Jūlija beigās kopā ar konvoju Māris devās uz Ukrainu. Viņš apbrīno cilvēkus, kas to dara gandrīz katru nedēļas nogali. Tikmēr pats strādā pie Stopify. «Fokuss ir svarīgs, nevari būt pārāk izplūdis». Foto no privātā arhīva
Alise Zita Zeidaka

Abonēt laikrakstu vai sporta zāles apmeklējumu ir ierasta lieta, bet kā būtu, ja tikpat vienkārši varētu palīdzēt tiem, kam tas nepieciešams? Šāda ideja radās neatkarīgi strādājošam radošajam direktoram Mārim Upeniekam. Tikko darboties sācis viņa radītais ziedojumu straumēšanas serviss Ukrainas atbalstam Stopify. Apmeklējot vietni Stopify.org.ua, var «abonēt» ikmēneša ziedojumu Ukrainas atbalstam. Pirmajā dienā uz Ukrainu nosūtīti jau vairāk nekā 11 tūkstoši eiro.

Šī nav pirmā Māra sociālā iniciatīva. Kad pandēmija bija tikko sākusies, viņš apjukušajā pilsētā pamanīja tukšus plakātu stendus. «Nepilnas stundas laikā uz balta fona sarakstīju aicinājumus palikt mājās, iepinot tekstuālus kalambūrus, lai tiem būtu lielāka vilkme sociālajos tīklos.» Jau nākamajā dienā Māris uzrunāja digitālo ekrānu operatorus JCDecaux. «Pēc pusstundas centrā jau plakāti griezās!» Tajā brīdī Māris atskārta, ka ar salīdzinoši mazu piepūli var paveikt ko nozīmīgu. Pēc gada viņa veidotie plakāti pilsētvidē atgādināja, ka jādodas vakcinēties.

24. februāra rītā, kad sākās karš, Māri urdīja jautājums: ko es varu darīt? Pirmā ideja bija vienkārša. «10 minūšu laikā vajadzīgajos formātos izveidoju bildītes Ukrainas karoga krāsās.» Ekrānu operatoru kontakti viņam bija saglabājušies, un jau pēcpusdienā visā Rīgā bija Ukrainas karogi. Bet Māris turpināja domāt. «Ap maiju ziedojumi sāka apsīkt. Kā tos varētu aktivizēt? Vienā brīdī saslēdzās — abonēšanas serviss!» Māris uzskata, ka Stopify var palīdzēt kliedēt apjukumu, kuru piedzīvojis arī viņš pats. «Sākumā noziedoju 100 eiro, bet katru mēnesi tas ir drusku par daudz. Nesaproti — cik daudz un cik bieži ziedot?» Radot Stopify, viņš apzināti izvēlējies summas, kādu daudzi ieraduši maksāt par citiem abonēšanas pakalpojumiem. «Lai ir papildu asociācija — ja varu atļauties Netflix, tad varu arī Stopify.»

Kad jūnijā savā Facebook profilā Māris pastāstīja par šo ideju, atsaucība bija liela. Taču realizācija prasīja laiku. Mārim svarīgi, lai Stopify abonētāju naudas ceļš līdz mērķim ir caurspīdīgs. Vissarežģītāk izrādījās «aizklauvēties» līdz Ukrainas Nacionālajai bankai, kurā ir konts valsts bruņotajiem spēkiem. Tikai pēc pāris mēnešiem viņš saņēma bankas vēstuli — taisnā ceļā ziedot viņiem nav iespējams. Bija jāmeklē cits drošs risinājums, un Stopify sāka sadarboties ar Ziedot.lv. «Mūsu partneris ir Ukrainas vēstniecība Latvijā, kas sola būt tilts starp Ziedot.lv un Ukrainas bruņotajiem spēkiem, ziņot par akūtām vajadzībām. Visi grib ziedot Bayraktar, bet ir arī triviālākas vajadzības, piemēram, pārsēji, zābaki. Mēs esam par tām.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu