Nākamvasar būs labāk! • IR.lv

Nākamvasar būs labāk!

Laila Odiņa. Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Anda Burve-Rozīte

Lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa šīs vasaras sezonai gatavojās rūpīgi, paredzot lielu pasažieru pieplūdumu. Viņa prot arī izskaidrot haosu lielajās Eiropas lidostās

Kā spa! Lidostas Rīga valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa pasmaida, izdzirdot manu salīdzinājumu — mazajā Latvijas lidostā, kas pagājušajā gadā apkalpojusi 2,35 miljonus pasažieru, šovasar jutos tieši tā. Bija kluss, tīrs, es pamanījos pat iemigt vienā no hallēm. Kad pēc diennakts ceļoju atpakaļ, Stenstedas lidostā Londonā es arī būtu varējusi iemigt — cilvēku bija tik daudz, ka brīžiem nevarēja pakustināt rokas. Mēs visi stāvējām kā grauzdiņi angļu brokastu tosterā — karstumā, cieši blakus. Ar līdzīgiem stāstiem ceļotāji šovasar dalās sociālajos tīklos, stāsta darbavietās un radu saietos. Visi grib ceļot, un pēc vakcinēšanās pret Covid-19 tas šķiet droši.

Vai ir godīgi salīdzināt Rīgu un Stenstedu? Es uzrunāju lidostas valdes priekšsēdētāju Zoom. «Atkopšanās pēc krīzes mums varbūt nenotiek tik strauji kā Vidusjūras lidostās un lielajās lidostās Eiropā, piemēram, Lielbritānijā, kur ir diezgan liels haoss darbinieku trūkuma dēļ, bet arī mēs atkopjamies labi. Vienlaikus esam spējuši labi saplānot ceļotāju plūsmu un nepieciešamo darbinieku skaitu,» saka Odiņa. 

Ko lidostai nozīmēja pandēmijas krīze? Par to liecina skaitļi: pagājušajā gadā lidosta Rīga par piektdaļu pieaudzēja pasažieru skaitu, salīdzinot ar 2020. gadu, bet tas aizvien bija par 70% mazāks nekā pirms pandēmijas 2019. gadā. Lidosta laikus gatavojās, ka pasažieru skaits šovasar augs, un pieņēma vairāk nekā 500 jaunu darbinieku. Šovasar noalgoja arī skolēnus, kuri lielākas plūsmas brīžos palīdz pasažieriem neveidot drūzmu. Kāpēc tā nav noticis lielajās Eiropas lidostās ar cilvēku jūru, aizkavētiem reisiem un koferu kalniem, ko nepietiekamais darbinieku skaits nejaudā apkalpot? «Lidostas nav bijušas gatavas straujajam izrāvienam šovasar. Visas prognozes liecināja, ka industrijas atkopšanās 2019. gada līmenī gaidāma tikai 2024. gadā,» Odiņa atklāj. Kas notika ar prognozēm? «Tās būtībā ir precīzas, bet ne visiem vienādas.» Sākums industrijā visiem bijis vienāds, taču tad katra lidosta gājusi savu veiksmes vai neveiksmes ceļu — to noteikuši gan epidemioloģiskie ierobežojumi katrā valstī, gan vietējo un starptautisko lidojumu īpatsvars, jo lielajās valstīs ir daudz arī iekšējo lidojumu. Trešais iemesls — katras lidostas ģeogrāfiskā atrašanās vieta. «Jo tuvāk dienvidiem, jo pieprasītāka — cilvēki brauc atpūsties.» Ceturtais iemesls ir piesardzīgā grozīšanās tepat pa Eiropu: cilvēki vēl neriskē masveidā doties uz Ameriku, Āziju. 

«Mēs sekojām līdzi industrijas prognozēm, optimistiski rēķinājāmies ar pieciem miljoniem pasažieru šogad,» stāsta Odiņa. Savu artavu deva arī aviokompānijas airBaltic un Ryanair, kas ļāva reālistiski aplēst potenciālo ceļotāju skaitu. Lidosta Rīga mācījās arī no kļūdām — pagājušās vasaras sastrēgumiem, kas tāpēc, ka kāds lidostā strādājošs pasažieru apkalpošanas uzņēmums bija noalgojis pārāk maz darbinieku. «Tendence — liels ceļotāju pieaugums — bija jaušama jau šā gada sākumā,» saka Odiņa. Kāpēc ar to nav rēķinājušās daudzas Eiropas lidostas — vai baidās, ka pandēmijas skaitļi rudenī pieaugs un tikko darbā pieņemtie darbinieki atkal būs jāatlaiž? «Tas ir viens no iemesliem, kāpēc lidostas un aviokompānijas šovasar atturīgi algojušas vairāk darbinieku, — nezina, ko nesīs rudens,» saka Odiņa. «Biedē augstās izmaksas un kovidapdraudējums.» Rīgas lidostai palīdzējuši arī dīkstāves pabalsti — noturējuši 100 darbiniekus, ko citādi nāktos atlaist. Darbinieku pieņemšana šajā industrijā ir sarežģīta: drošības komponente ir iepriekšējās darbības pārbaude. To neveic lidostas pašas, un tas ir ilgs process. Daļēji arī tāpēc tagad buksē lielās Eiropas lidostas: tās gaida atbildi par potenciālā darbinieka iepriekšējo darbību. Savukārt pandēmijas laikā atlaistie profesionāļi atraduši citu darbu un nevēlas nākt atpakaļ. Lidostu haosa apstākļi un cilvēku neapmierinātība, ko parāda sociālie tīkli, neveicina vēlmi šovasar strādāt aviācijas nozarē. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu