Radīt apstākļus domāšanai • IR.lv

Radīt apstākļus domāšanai

Vīdžejs Kumars. Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Marija Leskavniece

Digitālā izglītība nav līdzšinējā mācīšanās modeļa burtisks pārcēlums tiešsaistē. Jāveido jauna sistēma, kas pielāgotos katra mācāmā vajadzībām un mainīgajam darba tirgum, uzskata Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta prodekāns Vīdžejs Kumars

Vai iespējams iemācīt kādam to, kas dabā vēl nepastāv? Šis jautājums vairākkārt izskanēja konferencē Izglītība nākotnei: no vīzijas uz pārmaiņām. Liela daļa jauniešu, kas šobrīd iet skolā, strādās profesijās, kādu vēl nav. Savukārt pašreizējo darba tirgu un arī mūsu ikdienu mainīs mākslīgā intelekta augošās iespējas un robotizācija. Tāpēc ir jāmaina veids, kādā domājam par zināšanu ieguvi, saka Vīdžejs Kumars (Vijay Kumar). Pedagoģijas doktors, Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta (MTI) atvērtās mācīšanās prodekāns un Jameel World Education Lab izpilddirektors bija ieradies Rīgā, lai ne tikai uzstātos konferencē, bet arī parakstītu memorandu par MTI Izglītības inovāciju laboratorijas izveidi Latvijā. Radot vietu, kur apgūt inovatīvas mācību metodes, iecerēts palīdzēt citām augstskolām, uzņēmumiem un arī valsts iestādēm. MTI sola nodrošināt savu pasniedzēju un ekspertu dalību laboratorijas izveidē, kas tiks sākta jau šogad.

Vīdžeja Kumara darbs jau gadu desmitiem bijis saistīts ar tehnoloģisku inovāciju ieviešanu izglītībā. Savulaik tas nozīmēja sasniegt ļaudis attālākos Indijas un Meksikas reģionos ar satelīttelevīzijas palīdzību. «Toreiz mēs vienkārši to vēl nesaucām par digitālo izglītību.» Pasaulē daudzviet īstenots arī modelis, kurā studenti saņēma mācību materiālus pa pastu. «Arī tās bija attālinātās mācības,» viņš saka. Būtiskākais ieguvums — šādā veidā mācīties varēja aizvien vairāk cilvēku. Turklāt augstas klases pasniedzēju vadībā. 

Tomēr mācību saturs nebija īpaši pielāgots modernajai formai. «Joprojām uzskatījām, ka zelta standarts izglītība ir komunikācija «viens pret vienu» skolotājam ar audzēkni.»  Jau vairāk nekā 20 gadus Masačūsetsas Tehnoloģiju institūts īsteno arī iniciatīvu OpenCourseWare, kurā ikvienam interesentam tiešsaistē pieejami mācību materiāli bez maksas. «Kad sākām šo programmu, institūtā daudz diskutējām, kā to vajadzētu darīt. Kas ir patiesā MTI izcilība, ar ko vēlamies dalīties? Augstvērtīga sadarbība starp lieliskiem studentiem un lieliskiem pasniedzējiem. Tolaik mēs mācējām to panākt tikai aci pret aci, tāpēc nolēmām ierakstīt klātienes nodarbības un tās publicēt. Tā nebija tiešsaistes izglītība, bet klātienes izglītības materiāli.»

Līdzīgi arī pandēmijas laikā uz digitālajām klasēm pārcēlās miljoniem skolēnu un skolotāju, mēģinot īstenot līdzšinējo mācību saturu citā formā. Taču īsta digitālā izglītība ir kas cits — tajā tehnoloģijas vairs nav tikai līdzeklis plašākas auditorijas sasniegšanai vai papildinājums mācību vielas labākai apguvei, bet gan būtiska mācību daļa. «Ir jāpārdomā mācīšanās kā tāda. Digitālās tehnoloģijas ļauj saglabāt elementus, kas svarīgi labai izglītībai, bet mācīt daudz plašākā mērogā, turklāt nezaudējot kvalitāti,» viņš ir pārliecināts. Proti, saprotot, ka visi nebūt nemācās vienādi, atšķiras gan iemesli, kāpēc cilvēki vēlas mācīties, gan viņu motivācija un sadzīves apstākļi, katrs var saņemt sev piemērotu izglītību. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu