Karš, «mājsēdes» ekonomika un Netflix kolapss* • IR.lv

Karš, «mājsēdes» ekonomika un Netflix kolapss*

Sergejs Pavlovs

Tirgus šobrīd atgādina HBO godalgoto seriālu Černobiļa, tikai nav skaidrs — šī ir pirmā vai pēdējā sērija? Tā īsumā var raksturot investoru noskaņojumu Amerikas biržās, kur daudzu globālu biznesa milžu vērtība šogad strauji samazinājusies

Tiešsaistes uzņēmumu akciju vērtība uzlidoja kosmosā pandēmijas laikā, kad cilvēki gandrīz neizgāja no mājām, bet tagad «nolaižas uz zemes», norāda amerikāņu Forbes. Viens no piemēriem, kas ne vienam vien investoram iesācējam sniedza dažas svarīgas mācības, ir sabrukusī Netflix vērtība — uzņēmuma akcijas ir vairāk nekā trīs reizes lētākas nekā pirms pusgada.

Pērnā gada nogalē akciju cena sasniedza maksimumu — 700 dolārus, bet maija beigās tā svārstījās starp 160 un 190 dolāriem. Pēdējo reizi tik zema akciju cena bija 2017. gadā. Uzņēmuma piecgades izaugsme šķiet anulēta, lai gan apgrozījums un peļņa šajā periodā pieaugusi vairākkārt. Kur loģika?

Pirmais straujais kritums (par vairāk nekā 20%) notika jau janvārī, kad uzņēmuma vadība publicēja darbības pārskatu par periodu no 2021. gada oktobra līdz decembrim. Lai gan peļņa pārsniedza ekspertu cerības, investorus izbiedēja kas cits — prognoze par gaidāmo izaugsmes palēninājumu. Uzņēmums informēja, ka no janvāra līdz martam paredz tikai 2,5 miljonus jaunu lietotāju iepriekš prognozēto 5,9 miljonu vietā.

Aprīlī izrādījās, ka pat šī konservatīvā prognoze nav piepildījusies: realitātē abonentu skaits pirmajā ceturksnī pat samazinājās par 200 000. Šķietami nebūtiska, tomēr ļoti svarīga izmaiņa — desmit gadu laikā bizness, kurš līdz tam bija tikai audzis, pirmoreiz piedzīvoja klientu aizplūšanu. Turklāt šobrīd Netflix vadība prognozē vēl divu miljonu klientu aiziešanu no platformas gada otrajā ceturksnī. Kā iemesls tiek minēta spēcīgā konkurence («straumēšanas kari») un tirgus piesātinājums, nesenais abonementa cenas pieaugums ASV un Kanādā (līdz 15 dolāriem mēnesī), karš Ukrainā un inflācija. Turklāt pie vainas esot arī Covid-19 atkāpšanās, jo tieši vīruss pēdējo divu gadu laikā veicināja daudzu tiešsaistes biznesu izaugsmi — viņi bija «mājsēdes» ieguvēji.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu