Pasaule vienā lappusē • IR.lv

Pasaule vienā lappusē

Pasaules tirgi

Lai ko tas maksātu
Kamēr pārējā pasaule atgūstas no pandēmijas un mācās sadzīvot ar mazāk bīstamo koronavīrusa SARS-CoV-2 variantu, globālo ekonomisko atveseļošanos var aizkavēt Ķīnas valdības oficiālā stratēģija arī turpmāk valstī nepieļaut nekādu vīrusa izplatību. Japāņu bankas Nomura aplēses liecina, ka, piemēram, aprīlī ļoti stingriem mājsēdes noteikumiem tika pakļautas 45 Ķīnas pilsētas ar vairāk nekā 400 miljoniem cilvēku. Iekšzemes kopprodukts šajā laikā zaudēja 7,2 triljonus ASV dolāru. Vairāk nekā mēnesi ekonomiskā dzīve bija apstājusies arī valsts lielākajā pilsētā Šanhajā. Pasaules Veselības organizācija uzskata, ka līdzšinējā Ķīnas stratēģija nav «ilgtspējīga», taču prezidents Sji Dzjiņpins deklarējis, ka viņa valsts dzīvos bez vīrusa, lai ko tas maksātu.


Bye, bye…

Ātrās ēdināšanas restorānu uzņēmums McDonald’s ir pasaulē vislabāk pazīstamais zīmols, kas Ukrainas kara dēļ nolēmis pilnībā aiziet no Krievijas tirgus. Jau martā McDonald’s apturēja darbu savos restorānos, ieskaitot pirms 32 gadiem atklāto pirmo ēstuvi Maskavas Puškina laukumā. Līdz šim amerikāņu uzņēmumam tieši piederēja 85% no gandrīz 850 makdonaldiem, kas darbojās Krievijā. Tagad tos piekritis pārpirkt miljardieris Aleksandrs Govrovs, kuram jau piederēja vairāki McDonald’s franšīzes restorāni Sibīrijā. Krievijas valdība sola finansiāli palīdzēt Govrovam noslēgt pārpirkšanas darījumu. Tikmēr sociālajos tīklos sākušās diskusijas, kā turpmāk saukt restorānu ķēdi, piemēram, Telegram lietotāju vidū vispopulārākais ir nosaukums MakDak. 


Par rubli

Par simbolisku cenu — vienu rubli — savu akciju paketi (68%) Krievijas lielākajā autobūves uzņēmumā AvtoVAZ nolēmis pārdot franču Renault. Pircējs ir Maskavā bāzētais autobūves izpētes institūts NAMI. Taču pārdošanas līgumā franči ir panākuši kādu ļoti būtisku niansi — ja turpmāko sešu gadu laikā ģeopolitiskā situācija uzlabosies, Renault atgūs savu kontrolpaketi. Krievija ir pasaulē otrais lielākais Renault noieta tirgus pēc Francijas. No divu AvtoVAZ rūpnīcu konveijeriem gadā vidēji noripo 500 000 jaunu Renault un Krievijā vispopulārākās auto markas Lada spēkratu. Pagaidām Renault rēķinās, ka aiziešana no Krievijas uzņēmumam izmaksās 2,2 miljardus eiro.


Pret cenu celšanos

Plašos ielu protestos savu neapmierinātību ar pārtikas cenu celšanos pauduši jau vairāku pasaules valstu iedzīvotāji. Gan Ukrainas kara, gan klimata pārmaiņu izraisītā sausuma dēļ, piemēram, kviešu graudu iepirkuma cena biržās kopš šā gada sākuma palielinājusies par 75%, bet palmu eļļa — par 24%. Lielas demonstrācijas notikušas Grieķijā, Čīlē, Irānā, Kenijā, Peru un Šrilankā. Savukārt Argentīnā, Kiprā un Indonēzijā galvenokārt protestējuši zemnieki pret degvielas un minerālmēslu sadārdzināšanos. Bet Tunisijā izmisumu par dzīvnieku barības cenu pieaugumu pauduši piena, olu un putnu gaļas ražotāji.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu