Mūzikai piederas telpa un klātbūtne • IR.lv

Mūzikai piederas telpa un klātbūtne

Tarmo Peltokoski. Foto – Reinis Hofmanis
Edīte Tišheizere

Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra jaunajam diriģentam Tarmo Peltokoski ir 22 gadi, spēcīga muzikālā vīzija un skaidra apziņa, cik tālu viņš grib nonākt pēc trim gadiem

Tarmo Peltokoski ir neiedomājami jauns un ļoti… nobriedis. Gluži fascinējoša ir koncentrācija un uzmanība, ar kādu viņš izturas pret sarunas biedru. Pietiek iedomāties, ka gribu uzdot jautājumu, un viņš acumirklī reaģē. Viegli iztēloties, ka ar šādu mērķtiecīgu uzmanību viņš seko katram orķestra mūziķim, paturot ikvienu savā ietekmes lokā. Tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc visi orķestra mūziķu grupu koncertmeistari vienbalsīgi vēlējās, lai Tarmo Peltokoski kļūst par nākamo orķestra māksliniecisko vadītāju un galveno diriģentu.

Par to runā arī LNSO direktore Indra Lūkina: «Tarmo iepatikās mūziķiem uzreiz. Janvārī, kad viņš te strādāja, pirmie impulsi, ka gribas viņu šeit paturēt, nāca no orķestra jau otrajā mēģinājumu dienā. Viņš visus burtiski paņēma savā varā ar muzikalitāti, cilvēcisko attieksmi, ar to, kā vadīja orķestri. Reti gadās, ka visi grib strādāt ar kādu diriģentu. Janvāra koncertā dzirdētā Jana Sibēliusa Pirmās simfonijas interpretācija bija fantastiska. Viņa ietekmi grūti izskaidrot loģiskos jēdzienos. Viņam piemīt vārdos neaprakstāma īpašība, varbūt to varētu saukt par suģestiju. Viņš paņem un ved sev līdzi gan mūziķus, gan klausītājus.»armo Peltokoski ir neiedomājami jauns un ļoti… nobriedis. Gluži fascinējoša ir koncentrācija un uzmanība, ar kādu viņš izturas pret sarunas biedru. Pietiek iedomāties, ka gribu uzdot jautājumu, un viņš acumirklī reaģē. Viegli iztēloties, ka ar šādu mērķtiecīgu uzmanību viņš seko katram orķestra mūziķim, paturot ikvienu savā ietekmes lokā. Tas varētu būt viens no iemesliem, kāpēc visi orķestra mūziķu grupu koncertmeistari vienbalsīgi vēlējās, lai Tarmo Peltokoski kļūst par nākamo orķestra māksliniecisko vadītāju un galveno diriģentu.

Tarmo Peltokoski — šis sarežģītais vārds būs jāpatur atmiņā. «Uzmanību, ģēnijs!» tā par viņu pērn rakstīja franču prese pēc veiksmīgas debijas kopā ar Francijas radio filharmonisko orķestri. Savā vecumā viņš ir paguvis strādāt ar prominentiem pasaules orķestriem, un vēl nozīmīgākas debijas sagaidāmas. Viņš sadarbosies ar Reingavas mūzikas festivālu, Šlēsvigas-Holšteinas mūzikas festivālu, Bēthovena festivālu Bonnā, Ķelnes filharmoniju, Amsterdamas Concertgebouw, Berlīnes Konzerthaus orķestri, Berlīnes Radio simfonisko orķestri, Toronto simfonisko orķestri, Roterdamas filharmoniķiem un Tulūzas Nacionālo Kapitolija orķestri. Savukārt Somijas festivālā Eurajoki Bel Canto Peltokoski diriģēs savu pirmo Nībelunga gredzena ciklu. Jo tieši Rihards Vāgners viņu pievērsis  diriģēšanai, kad bērna gados Tarmo izdzirdējis viņa mūziku.

Pārsteidzošākais ir tas, ka Tarmo Peltokoski nav dzimis mūziķu ģimenē, bet visus lēmumus — arī no astoņu gadu vecuma mācīties klavierspēli — pieņēmis tikai pats. Un vēl — viņa dzīslās rit ne vien somu, bet arī filipīniešu asinis.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu